Inlägg från: Äntligen dax! |Visa alla inlägg
  • Äntligen dax!

Kuvertavgift istället för present

Jag som gäst ser gärna kuvertavgifter till ett bröllop...

Om brudparet i och med detta frånsäger sig presenter... Och

Om jag vet att det är just kuvertavgiften som gör det möjligt för dessa mina vänner (som det ju är eftersom jag är bjuden på deras bröllop) att kunna genomföra detta med bröllop, bjuda folk på middag fest osv...

Jag håller med misstrixie här ovanför. Bröllop o fest är inte något man bjuder på, utan till - och lägger fram hur man tänkt sig det hela och sen får folk ta ställning till om de accepterar det och vill komma eller ej...

Vi är inte i den sitsen att vi kan spara så värst mycket pengar, samtidigt som vi varit tillsammans väääldigt länge och kände att NU vill vi verkligen gifta oss och allt det här med fest o middag... Saker har vi redan alldeles för mycket av, och ville inte direkt sätta någon direkt "kuvertavgift" då vi bestämt att vi skulle servera buffé med maten hemlagad osv... (Annat om vi haft middan på restaurang)

Så... Vi gjorde så att vi tydliggjorde att vi verkligen inte önskade oss en massa saker i present... Eller, egentligen önskade vi oss ingenting... :)
    Men - folk säger ju då som så att de ju verkligen vill ge/köpa något i alla fall, och är det verkligen inget vi behöver osv...

Nej sa vi då, kan ni inte låta bli att komma tomhänta, så skänk ett (valfritt) bidrag till middag och fest i stället, och underlätta vår ekonomiska börda för denna dagen...

Ja... De flesta gjorde så... Ett par presenter fick vi nog ändå, lite blommor o så. Vi fick gåvobevis på ett antal träd planterade i Himalaya i vårt namn för nåt välgörande projekt. Och sen fick vi då pengar av de allra flesta... :)

Svar på tråden Kuvertavgift istället för present