• Duchess

Kuvertavgift istället för present

Vi valde också en lösning där de gäster som ville fick ge oss en valfri gåva. Såhär skrev vi om presenter på hemsidan:

Det sägs att man ska önska sig något när man gifter sig. Vi önskar oss att så många som möjligt av våra gäster har möjlighet att komma och glädjas tillsammans med oss på vår bröllopsdag. Det finns ingenting som skulle glädja oss mer än er närvaro!

Däremot önskar vi oss inga saker. Vi har redan mer än vi behöver.

Kliar det ändå i fingrarna?

Det vore kul om ni tog med er ett gratulationskort med en personlig hälsning till oss, och lämnade det i postlådan som kommer att finnas i bröllopslokalen. På så vis får vi ännu fler glada minnen från vår stora dag.

Kliar det fortfarande?

Vi har öppnat ett bröllopskonto där vi sparar pengar för att kunna betala det praktiska runt bröllopet. Där har även du som gäst möjlighet sätta in ett valfritt festbidrag. Kontot finns hos Swedbank (här skrev vi ut kontonumret) Om du vill vara anonym eller skriva avsändare bestämmer du själv.

• Duchess

lillyofthevalley:

Det finns ju många som faktiskt lever "på gränsen", av olika skäl. Arbetslöshet, sjukskrivningar, studielån eller annat. Då har man sällan råd att lägga undan pengar så att det räcker till ett bröllop, även om man skulle spara i 10 år.

Jag betalar gärna (som gäst) en kuvertavgift, under förutsättning att den är rimlig. För mig är rimlig nånstans under 400 kr/person.

• Duchess

Utomlands 2008?:

Jag antar att jag är en av de som förespråkar kuvertavgift, även om vi själva inte hade det. Jag bor just nu i en stad med över 100 000 invånare, men är uppvuxen i en liten by på landet.

För mig som gäst är det toppen med kuvertavgift. Jag slipper springa runt och leta efter presenter (som brudparet dessutom inte alltid vill ha). Bara att slippa det besväret är värt nån hundralapp :)

Jag vet också att många har en kärv ekonomi, och även de som är t ex långtidssjukskrivna ska väl ha möjlighet att gifta sig? Så nej, jag har inga problem med varken kuvertavgift eller lån (i rimliga mängder).

• Duchess

...och jag försvarar mer än gärna de som väljer att ha kuvertavgift!

Jag tror att alla vet att bröllop kostar pengar. Om ett par vill gifta sig, men har så lite pengar att de måste vända på varenda 50-öring för att klara sig, då tycker jag att kuvertavgift är en självklar lösning.

Naturligtvis skulle jag tycka att det vore märkligt om kuvertavgiften låg på 1000 kr/person och bröllopet var lyxigt i alla avseenden, men att sponsra med några hundralappar för ett bröllop i en bygdegård med fläskfilé och potatisgratäng, det gör jag så gärna!

Så ni som funderar på kuvertavgift: det finns faktiskt många människor som tycker att det är helt okej, om summan inte är alltför hög. Det finns t o m människor som jag, som tycker att kuvertavgift är jättebra, eftersom jag då slipper leta present :)

Svar på tråden Kuvertavgift istället för present