Inlägg från: misstrixie |Visa alla inlägg
  • misstrixie

Kuvertavgift istället för present

Vi ska inte ha någon kuvertavgift men jag ser inget fel i det, så länge det handlar om en rimlig summa och inte att gå med vinst förstås, det är ju något helt annat.

Förstår inte varför det ska göras till en så stor grej? Jag tycker så här: bröllop är inte något man bjuder PÅ utan något man bjuder TILL. Man presenterar hur man har tänkt sig och sen är det upp till de inbjudna att ta ställning till om det är något de vill vara med på eller ej. Oavsett om det handlar om kuvertavgift eller bröllop till häst eller till sjöss eller vad det nu är som kanske inte faller alla i smaken. Det verkar finnas någon idé om att man som brudpar TVINGAR folk till både det ena och det andra och att ett bröllop är en enda lång pina för alla utom brudparet själva. Vad handlar det om, egentligen? Har de inbjudna ingen egen vilja? Jag hoppas verkligen att våra gäster kommer på vårt bröllop för att fira, umgås och ha roligt och inte för att äta gratis mat. Även om den i vårt fall råkar vara det. Har någon invändningar mot någon del av vårt arrangemang så ser jag hellre att de stannar hemma, helt enkelt.

Jag tycker inte att det är värre att ta en kuvertavgift och undanbe sig presenter, än att ta ett gigantiskt banklån och ha ett superexklusivt bröllop och låtsas vara något man inte är. Vad ska ett bröllop vara egentligen - ett tillfälle att vara tillsammans med dem man tycker om och ha trevligt, eller ett tillfälle att imponera så mycket som möjligt på andra?

Svar på tråden Kuvertavgift istället för present