• bröllop2008

Kuvertavgift istället för present

Vi vill ju så gärna gifta oss men har inte så stor budget för det. En idé är att låta gästerna betala kuvertavgift och strunta i presenterna. Det viktigaste är ju att det blir en minnesvärd dag och rolig fest och förhoppningsvis har gästerna förståelse för det. En fråga är ju då hur mycket man kan begära. Är 300 kr/person för mycket?

• Svar på tråden Kuvertavgift istället för present
  • Swing

För MIG är 300 kr per person helt ok!
    Självklart tar man väl vid "prissättningen" också hänsyn till om det är ett enklare eller mer exklusivt bröllop, om det är på annan ort och medför reskostnader osv. samt om gästerna har mycket god eller mycket dålig ekonomi osv.......

• JeDa_08

Skottdagen 2008:
    Vi har både gäster som är boende i Kiruna och såna som bor i andra delar av landet, vissa som har familjen i Kiruna och vissa som inte alls har anknytning till Kiruna. Pga av det vill vi inte ta ut en hör kuvertavgift utan lagt den på 150kr/pers. Då vi inte kommer bjuda barn (det är endast våra Kiruna-vänner som har barn i dagsläget) blir kostanden för ett par 300kr vilket jag tycker är rimligt... Sedan skickar vi även ut inbjudningarna i tid för att folk ska kunna få billiga resor upp, bokade själv en resa upp nu till hösten som gick på 1600kr t&r för 2 pers. vilket jag tycker är överkomligt. Sedan tror jag många kommer ta det som en semsetertripp eftersom det ligger mitt under sommaren oxå. De som kommer kommer -det viktigaste är att det blir en underbar dag!

• Skottdagen 2008

Vi har bjudit med hela familjer oavsett mängden eller åldern på barnen och har därför också sparat länge för att kunna bjuda, men 150 kr per knopp är väldigt överkomligt. Det låter som att det är vad maten kostar och då känns det rätt.

• JeDa_08

Ja, det är vad jag räknat med att maten kostar, eller den kanske går på mer men jag ser det mer som att få ett bidrag inte att mina gäster skall stå för hela bröllopet. sedan kommer vi ha bar på kvällen/natten till självkostandspris då alla dricker olika samt för att minska att folk blir väldigt fulla vilket jag tror kan hända lätt annars iaf med vissa i våran bekantskapskrets...

• Skottdagen 2008

Vi har också resonerat att baren ska vara till självkostnadspris, inte för att vi inte har råd utan för att folk ska hålla sig på mattan . Skämt åsido, men lite åt det hållet. Många tar annars ett glas och ställer det här och ett annat där och vi har faktiskt barn på vårt bröllop så vi ville inte att det skulle bli en "30-års-skiva".

• JeDa_08

Precis... Vi har dock inga barn på festen mer än mina syskonbarn men jag vill inte att det skall bli en "suparfest" även om jag vet med mig att vissa kommer få lite mkt innanför "hatten" men om man kan minska ner antalet som inte "håller sig på mattan" är jag bara glad. Vill ju att vi och alla andra skall komma ihåg festen och inte ha en massa minnesluckor och ångest

• Skottdagen 2008

JeDa-08:
    Dessutom vet både du och jag att den där drickkulturen ser lite annorlunda ut i norr än söder

• Valentine2009

Hej en till norrlänning som tänkt ha "frivilligt bidrag" ist för presenter. Inte kuvertavgift...men nästan.Eftersom vi inte vill kräva pengar av våra gäster, så ger vi dom ist valet att ge ett bidrag till vår fest. 600:-/person kommer det att minst kosta. Men det kommer vi inte att tala om för gästerna. Utan vi är tacksamma för 25 kr. Det är gesten, vi vet oxå att alla inte har det så gott ställt.
    Men jag har lite problem...

Om man ist för presenter vill ha ett bidrag till festen, tycker ni då att baren ska ingå?
    Saken är den att det skulle kosta skjortan! Bara en stor stark kostar 50 kr och drinkar 75 kr. Enligt mig väldigt dyrt.
    Ska vi vara så fräcka å ha baren till självkostnads pris, men bjuda på välkomst drink, valfri dryck till maten och kaffe m avec? Sen får dom som önskar fylla på förrådet betala själva?

• Hästsson

Jag tycker inte det är det minsta fräckt att ha självkostnadspris i baren bara för att man önskar sig festbidrag istället för presenter! Det är ju som sagt ett önskemål om pengar, sen är det upp till var och en om man vill ge pengar och i så fall hur mycket.

Vad gäller ordet "självkostnadspris" vill jag bara varna för att alla kanske inte förstår att det är restaurangpriser som gäller i baren då. Vissa tolkar kanske självkostnad som att ni köpt in drickan och att man betalar en mindre summa för att täcka det. Jag har varit på bröllop där en stor del av gästerna fått gå iväg för att ta ut pengar för att kunna betala de dyra barpriserna, när de trott att det handlat om 20-40:- per öl/vin/drink (som det varit på tidigare bröllop i bekantskapskretsen där det stod just "självkostnadspris" i infobladet.

Så för att undvika sånt skulle jag råda er att klargöra vad som gäller, dvs. att man betalar för drickat efter maten själv och att det är restaurangpriser för detta.

• Skottdagen 2008

Valentine2009:
    Personligen skulle jag se upp med det där "bidrag" till festen för det ser mer ut som allmosor än t.ex. En riktig kuvertavgift är mer OK. Det finns säkert gäster som kliar sig i huvudet och verkligen tänker hm.....nä, vi lägger inget för de behövdes ju inte. Vi köper present istället så de har ett minne från oss på sin stora dag. Om ni vill ha bidrag få ni räkna med att det kanske blir 0 kr också :)

Bar till självkostnadspris är enligt mig pris för sprit som har inhandlats själv på systemet. Ska det vara restaurangpriser ska det stå tydligt så man vet hur stor plånbok som behövs.

Svar på tråden Kuvertavgift istället för present