Inlägg från: Skottdagen 2008 |Visa alla inlägg
  • Skottdagen 2008

Kuvertavgift istället för present

Om man ska ha kuvertavgift så ska det endast stå för den faktiska kostnaden för det rimmar illa om gästen tycker att det verkar så dyrt att ni försöker fiska lite pengar.

Dessutom tycker jag man bör ta hänsyn till om gästerna måste resa långt och betala för hotell m.m. Då kan också en kuvertavgift svida lite.

Ja, de kan skippa presenten, men säg den gäst som ändå inte vill ge något litet som minne. Vi önskar inte heller present då våra gäster ska åka långt och betala för flyg och hotell, men de flesta har frågat vad vi önskar oss och när vi säger "ert sällskap" säger de, "men vi vill ju ändå ge något litet".

• Skottdagen 2008

En flygresa för en familj på 4 personer går på mellan 4500-6000 kr beroende på tid och bolag.

Dessutom sover våra gäster över mer än en natt, dvs 1200 kr per natt i ett dubbelrum och så ska man ha extrasängar så säg 2000-2400 kr för en natt.

Det skulle kännas helt fel för oss om vi då ska ta kuvertavgift för maten, nej, har man möjlighet att komma på vårt bröllop som är nog dyrt ändå, då blir det 2-rätters + tårta och alkohol också och helst inga presenter. Vill de ge något är det upp till dem, men inget vi önskar oss.

Alla bröllop är olika, men vi skulle aldrig pga våra personligheter och åsikter aldrig kunna ta ut en kuvertavgift. Vi har snålat och sparat istället under längre period. 70 gäster har redan tackat JA!

• Skottdagen 2008

JeDa-08:
    Då vi känner varandra genom en annan tråd . Bor ni i Kiruna båda 2 och har era gäster därifrån eller har även ni gäster från hela landet? Jag tänkte.... om man som gäst åker riktigt långt och betalar mycket för det kommer ni ta ut kuvertavgift ändå? Är så nyfiken på ert bröllop då det är på samma ort, fast det får jag fråga om i vår andra tråd :).

• Skottdagen 2008

Vi har bjudit med hela familjer oavsett mängden eller åldern på barnen och har därför också sparat länge för att kunna bjuda, men 150 kr per knopp är väldigt överkomligt. Det låter som att det är vad maten kostar och då känns det rätt.

• Skottdagen 2008

Vi har också resonerat att baren ska vara till självkostnadspris, inte för att vi inte har råd utan för att folk ska hålla sig på mattan . Skämt åsido, men lite åt det hållet. Många tar annars ett glas och ställer det här och ett annat där och vi har faktiskt barn på vårt bröllop så vi ville inte att det skulle bli en "30-års-skiva".

• Skottdagen 2008

JeDa-08:
    Dessutom vet både du och jag att den där drickkulturen ser lite annorlunda ut i norr än söder

• Skottdagen 2008

Valentine2009:
    Personligen skulle jag se upp med det där "bidrag" till festen för det ser mer ut som allmosor än t.ex. En riktig kuvertavgift är mer OK. Det finns säkert gäster som kliar sig i huvudet och verkligen tänker hm.....nä, vi lägger inget för de behövdes ju inte. Vi köper present istället så de har ett minne från oss på sin stora dag. Om ni vill ha bidrag få ni räkna med att det kanske blir 0 kr också :)

Bar till självkostnadspris är enligt mig pris för sprit som har inhandlats själv på systemet. Ska det vara restaurangpriser ska det stå tydligt så man vet hur stor plånbok som behövs.

• Skottdagen 2008

Valentine-09:
    Jo, jag känner till dina åsikter i den andra tråden och du har fått svar också

Gäster, tja, mina gäster är av de slaget att de gärna hellre ger något som de köpt eller gjort och valt ut själva istället för att ge pengar. Kan inte påverka det, men det där med presnetkort har inte funkat till födelsedagar så varför skulle det funka med bidrag/kuvertavgift på ett bröllop.

Vi önskar varken presenter eller bidrag, men likförbannat har våra gäster frågatr vad vi vill ha och när vi säger attt vi vill ha deras sällskap så säger de.....men något vill vi ju KÖPA inte bidraga med. Har probelm att hitta på saker som vi egentligen inte vill ha.

Svar på tråden Kuvertavgift istället för present