Inlägg från: Valentine2009 |Visa alla inlägg
  • Valentine2009

Kuvertavgift istället för present

Hej en till norrlänning som tänkt ha "frivilligt bidrag" ist för presenter. Inte kuvertavgift...men nästan.Eftersom vi inte vill kräva pengar av våra gäster, så ger vi dom ist valet att ge ett bidrag till vår fest. 600:-/person kommer det att minst kosta. Men det kommer vi inte att tala om för gästerna. Utan vi är tacksamma för 25 kr. Det är gesten, vi vet oxå att alla inte har det så gott ställt.
    Men jag har lite problem...

Om man ist för presenter vill ha ett bidrag till festen, tycker ni då att baren ska ingå?
    Saken är den att det skulle kosta skjortan! Bara en stor stark kostar 50 kr och drinkar 75 kr. Enligt mig väldigt dyrt.
    Ska vi vara så fräcka å ha baren till självkostnads pris, men bjuda på välkomst drink, valfri dryck till maten och kaffe m avec? Sen får dom som önskar fylla på förrådet betala själva?

• Valentine2009

Skottdagen2008 skrev: Hehe...du kanske redan läst min åsikt om hurvida ett "frivilligt Bidrag" eller en Kuvert avgift räknas i mina ögon. I andra tråden.

Trodde jag gjort klart att Det Ev. Bidraget är ISTÄLLET för en Present. Då vi klart och Tydligt betackar oss från presenter.
    Om sen en del inte alls väljer att betala nåt (vilket är föga inte troligt) men det spelar absolut ingen roll, hur lite el mycket pengar dom bidrar med (eller inget alls).
    Just därför vi har sagt att dom gärna får vara anonyma till sitt bidrag. (de som ej har råd eller betalar 25kr kanske skulle skämmas att dom inte betalat eller betalat så lite)
    Så kammar noll kr kommer vi nog inte att göra...men vi kommer heller inte att få tillbaka en fjärdedel av vad vi lagt ut på festen. Vi har räknat med det.

Vi anser fortfarande att det viktigaste är att folk ska komma och närvara. Inte att dom ska betala. Det kan vi själva stå för. Men som sagt många föredrar att köpa saker eller ge nånting för det är så det alltid varit. Vi ger dom ist valet att skänka en slant ist för att köpa nån present som bara skulle samla damm eller ta upp onödig plats. (tro mig vi har allt vi behöver å mer därtill)

Måste fråga en sak...Vad har du för vänner och familj som skulle tänka så som du skrev? Citerar: "hm.....nä, vi lägger inget för de behövdes ju inte"

Det låter nästan skamligt att ens tänka på det sättet. Fräckt och ohyffsat om inte annat. Sånna människor omger Vi oss Inte med.

Men Tack för tipset om att meddela tydligt att baren skulle bli till självkostnadspris. Kommer att bifoga info om priserna till alla.

Svar på tråden Kuvertavgift istället för present