Inlägg från: Skottdagen 2008 |Visa alla inlägg
  • Skottdagen 2008

Låna på huset för att få råd?

Jag vet inte riktigt hur jag ställer mig för å ena sidan är ju inte 50-60000 kr så mycket extra på ett stort lån när det väl är ränteavgifter som ska betalas. det kan röra sig om vadå.....ni som kan matte.....extra. Har man ett lån på säg 1,8 miljoner till ett hus så är ju inte det så himla mycket mer. vi tog extra lån för att renovera på vårt hus och det var ändå 200 000 kr som vi inte tycker märks så mycket på det stora hela.

Känn efter hur viktigt det är för er att ha ett stort bröllop eller hur stor del av t.ex. Ett hus ni vill lägga till för en del lån blir det ju i alla fall. Betala handpenning och slipp topplån och blir det då så pass att ni kan låna mer utan topplån så helt OK skulle jag då tycka.

• Skottdagen 2008

Vi har catering och det kostar endast 285-325 kr per person för förrätt, varmrätt och tårta. Alkoholen fick vi köpa eget men de serverar. Vi har 80 st gäster som tackat ja!

Nä, lån är inte kul, men ett huslån är ju stort ändå så jag tyckte att ni kunde "gömma" bröllopslånet där. det är ju bättre avtal än ett billån.

• Skottdagen 2008

Vår egen saga var:

Huset
    Renoveringen
    Barnet

Sedan kommer vi nu till

Bröllopet

Sedan blir det barn och renovering för det blir ju aldrig klart :)

Vi diskuterade lån, men insåg att vi kunde spara ihop det för det var ju ett år tills vi skulle gifta oss och nu är vi halvvägs och det ser finfint ut :)

• Skottdagen 2008

När vi skulle köpa bil (samtidigt som vi köpte huset) lånade m2bs föräldrar på sitt hus, även fast det var till vår bil. Det gick hur bra som helst.

• Skottdagen 2008

Man får låna beroende på inkomst och vad huset är värt för banken har jag för mig. Är inte helt säker, men om ni verkligen vill ha så många gäster och inte ta lån då är ju kuvertavgiften ett "måste":

Vi har nu bestämt oss för att bli man och maka
    Vi tycker om er alla och vill ingen försaka
    Tyvärr kan vi inte bjuda på maten på vår fest
    Men inte hellre rensa bort en endast gäst
    Så därför kära vänner vill ni vårt bröllop göra till saga
    Skippa presenten och låt oss hellre mottaga
    En kuvertavgift till maten på vår bröllopsfest
    För vi vill så gärna se er som vår bröllopsgäst

Svar på tråden Låna på huset för att få råd?