Inlägg från: sommarjänta |Visa alla inlägg
  • sommarjänta

Låna på huset för att få råd?

Vi är sugna på att gifta oss, men det vanliga problemet är ju pengarna. Det är mycket som kommer att kosta inom den närmaste framtiden eftersom vi planerar att köpa hus inom 1-2 år. De besparingarna vi har vill vi ha som en buffert för det kommande huset. Skaffa barn finns även med i planeringenen och det är inte heller billigt.

Ska vi spara till bröllopet lär det inte bli möjligt att genomföra förrän om tidigast 5 år, troligen ännu längre.

Min fundering är då att är det dumt att låna på det kommande huset för att få råd att gifta oss? Jag är egentligen väldigt emot onödiga lån, men det känns som enda möjligheten om vi vill gifta oss utan att behöva vänta i många år. Vi är i 30-årsåldern och det är ju nu man vill gifta sig.
    Hur har ni gjort? Vi har inte räknat på vad det kommer att kosta oss, kanske runt 50-60000 iallafall.

Tacksam för er syn på saken, även om frågan inte är högaktuell för stunden.

• Svar på tråden Låna på huset för att få råd?
  • sommarjänta

Tack för era åsikter!
    Jag är ju egentligen emot lån, det är bara en tung börda. Sitter med ett billån nu och betalar av extra på det så mycket jag kan för att bli av med det, så jag vet hur det är.
    Känns lite hopplöst bara, det kommer dröja väldigt länge innan vi får råd.
    Har ju som sagt inte räknat på vad det kommer att kosta direkt, men han har en stor släkt och det blir inte svårt att få ihop det till ca 80 personer. Maten kommer ju kosta en del, även om man bara kör med buffé. Det vore tråkigt också att inte bjuda alla (det skulle inte heller vara särskilt populärt efter att sånt hänt tidigare i hans släkt..)
    Visst kan man ha ett enklare bröllop men samtidigt är det något man bara gör en gång i livet och då vill vi ha det lite extra.
    Bröllopsresa räknar vi inte med, bara själva bröllopet och festen.

• sommarjänta

Det är verkligen intressant och värdefullt att höra era åsikter. Det tackar jag för!

Det är ju alltid så att det finns för- och nackdelar med allt. I och med att det inte är riktigt aktuellt ännu finns det tid att fundera på och det är skönt. Sparar pengar gör vi hela tiden, men skulle vi gifta oss för det vi har, har vi inga pengar kvar. Inte bra, det är en enorm trygghet att ha en summa sparat om det skulle krisa. Vi får helt enkelt fortsätta spara, prioritera husköpet först och främst och därefter se hur allting utvecklar sig.
    I jämförelse med vad ett hus kostar är 50 000 inte mycket pengar. Men det ska ändå betalas. Jag är väldigt kluven.

Men tack för att ni skriver vad ni tycker, det är alltid lärorikt att få andra infallsvinklar och råd.

Fortsätt gärna tycka till...

• sommarjänta

Glömde en sak, men minnet börjar klarna nu. För ett halvår sen fick vi ett lånelöfte för ett ev. husköp (som inte kommer att utnyttjas denna gång). Bankmannen sa då att behöver vi låna extra pengar, bortsett från vad huset kostade, skulle vi ta upp det med en gång lånen skrivs på. Det skulle bli krångligare annars (?). Men det kanske bara gäller kostnader som rör huset, om man tex måste byta ut en oljepanna?

• sommarjänta

Karis Annelie:
    Det är ju en idé förstås, men då vi inte har så jättehöga inkomster är det svårt att spara såpass mycket att vi hinner få ihop vad det kostar. Och om vi får barn innan husköpet blir av kommer det att gå åt en hel del pengar där. Så det är lite klurigt...

Lite OT men hur mycket bör man minst ha i buffert enbart för eventuella huskostnader? Nu menar jag inte huspriset, utan för underhåll typ tapetsering, ifall man behöver köpa ny kyl&frys osv.

• sommarjänta

Karis Annelie
    Aha, då räknas naturligtvis inte bröllop med i det. Men en kompis lånade på huset när hon skulle köpa ny bil, gick det bra för att hon hade betalat en del av huslånet redan, eller? Kan inte det här.

• sommarjänta

valkyriana:
    Tack! Det hoppas jag också!

Jobba över är en möjlighet, iallafall för mig. Hmm... det kan det ju vara värt att stå ut med förstås...

• sommarjänta

Soofia:
    Det är svårt att bjuda färre för hans släkt är ganska stor och de verkar gilla att umgås med varann. Väldigt ofta också tycker jag.
    Just kuvertavgift vet jag inte om vi vågar ha. Finns så många heta åsikter om det. Tror det kan generellt kommer uppfattas negativt och då är det inte riktigt värt det.

• sommarjänta

Skottdagen 2008
    Det där lät ju riktigt bra! Kanske skulle det tas emot bättre om man uttrycker det så? Där fick jag nåt att fundera på. Tack!
    För vi värdesätter gästens närvaro mer än en massa presenter. Grejer har vi så det räcker och blir över ändå.

• sommarjänta

Soofia:
    Det är sant, så kan man också se det. För presenter känns lite onödigt, vi har så himla mycket saker ändå och ofta får man sånt man inte vill ha/behöver. Det är roligare att gästen närvarar istället.

"Skottdagen 2008"s rim här ovan gjorde att jag omvärderar kuvertavgift lite. Men det gäller ju att inte ta ut för mycket, det kan bli dyrt för en hel familj att komma.

Har fått många bra tips och åsikter idag. Måste kila iväg en stund, återkommer ikväll.
    Tack alla!

Svar på tråden Låna på huset för att få råd?