• Lilljäntan

Köpa hus

Vi har hittat ett hus som verkar väldigt intressant, och där vi bor är det ganska billigt att bo, väldig skillnad mot storstäderna. Jag har för närvarande ingen direkt inkomst, jag pluggar och söker lite småarbete. Saken är den att min sambo har fast jobb sedan 7-8 år och jag tror att han skulle klara det själv ett tag, det är bara en tidsfråga innan jag får ett jobb. Har ni några erfarenheter av att bara den ena partnern betalar av på lånet "sålänge" tills den andre fått någon inkomst. Detta hus är jättemysigt tycker vi båda. Här är länken:
    www.hemnet.se/search/maklarutbud/object_frame.asp&service=hemnettodn&caller=main&area=23&kommun=287&oresundssok=&url=www.bostad.dn.se/bostadsborsen/sok/results/
    kolla gärna på bilderna, tycker det är ett jättebra pris (695 eller högstbjudande) för det huset.
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden Köpa hus
  • Lilljäntan

det ä'r på hemnets hemsida (hemnet.se) och sedan östergötlands län och sedan Ydre, -> Villor och den översta i forsnäs.

• Pumpkin

Är ni gifta? För om ni är det så utgår banken från att ni har gemensam ekonomi och då kan inte han ensam stå för lånet, dvs de tar i beräkning att du också bor där och kostar pengar och kollar då även på vilken inkomst du har, vilket kan försvåra det hela om du nu inte har någon inkomst. Det är i alla fall den erfarenheten jag har.

• Pumpkin

Väldigt mysigt hus, förstår varför ni vill ha det!

• Pumpkin

Åh förresten, ofta räcker det med att ni varit sambos för att banken ska ta för givet att ni har gemensam ekonomi osv...

• lilltass

Hej.
    Jag och min kille letar också hus. Han har jobbat i över tio år och har bra inkomst, jag däremot är student och jobbar vid sidan av. Visst skulle han kunna försörja mig men det skulle jag aldrig klara av även om det bara är för en tid.
    Jag tycker att ni ska vänta tills du har en egen inkomst. Det skulle jag göra iallafall. Jag vet att jag skulle fixa ekonomin nu eftersom jag jobbar mycket utanför skolan. Annars skulle jag aldrig flytta till ett hus med gott samvete.

• FruÖlandstok

här är direktlänken om fler vill se..
    www.hemnet.se/a.asp&q=1&s=3

jag tror ni ska diskutera det med banken.. bäst är ju ändå å sätta er båda på lånen å sen får han betala så länge.. banken ser ju till många olika saker när odm beviljar lån.. ett tips är ju att gå till olika banker å kollar..

dock kan jag säga att min mamma har hus, hon har inte mer än ca 16' i månaden (innan skatt) å hon har fått lån så man behöver inte ha alltför mkt pengar heller..

• *Ruth*

Super fint hus!! Jag tror att ni kan klara av det om ni räknar på det noga innan. Just nu försörjer min man mig eftersom jag pluggar...och det funkar. vi har valt att inte ta studielång.. Allt går om man räknar lite extra ibland osv...

Verkligen ett jättefint hus!!
    Lycka till.

• Karis Annelie

När man lånar pengar för att köpa hus, så räknar de på båda eras inkomester oavsett hur små de är. Sen vem som i praktiken betalar räkningen är ju upp till er!
    Tänk dock på att om man köper hus så tillkommer så mkt annat än bara avbetlningarna. Man ska ha råd med el, vatten, sophämntning, man måste köpa saker föratt sköta trädgården, och man kanske måste byta ut nån gammal frys, lägga golv och tapetsera.
    Men bankerna räknar alltid lite med runtkostanderna när de gör beräkningar på hur mkt ni får låna.
    GÅ till en bank och få ett lånelöfte. Då vet ni exakt hur mkt ni kan lägga på ett hus. Ni behöver ju dock inte lägga så mycket om ni inte vill, den summan ni får är bara som en smärttröskel liksom.
    LYCKA TILL!

• lottentotten

Ett hus i den summan kan bli billigare än att bo i en lägenhet, beroende på hur mycket ni väljer att amortera. Ni kan ju under den tiden du studerar välja att bara betala räntan och när ni har två inkomster så börjar ni amortera av på huset.

Jag köpte hus själv för några år sedan och valde då att bara betala räntan (av flera olika anledningar) Jag bor då billigare än vad jag skulle göra i en lägenhet. Och jag hade inte heller några problem med att få ett lån trots att jag bara har inkomst i Sverige halva året eftersom jag jobbar utomlands halva året.

• lottentotten

Skulle också säga att det ser ut att vara ett fint hus! Det är ju bara att åka och titta, det kostar ju inget!
    Och billigt var det också, i mina hemtrakter skulle ett sånt hus gå på kanske det tredubbla!

• Lilljäntan

jag tar inte studielån eller något. Vi är inte gifta, vi är sambos sedan 4 år tillbaka, börjar tröttna på lägenheten,känns bättre att investera i ett hus då går ju inte pengarna till spillo :D
    Det enda stora som han har lån på är bilen. Tror han får ca 18.000 efter skatt. Så nog borde det gå...Men han är skeptisk till det, även att jag tjatat att han borde rådgöra med banken.

• Pumpkin

lottentotten: Problemet är ju att banken oftast skiter fullständigt i om det blir billigare än lägenhet eller inte, de bryr sig bara om att de får tillbaka sina pengar...

Lilljäntan: Ja, det bästa är ju helt klart att höra med banken. Bankerna brukar räkna med att man ska ha 5-7000kr (beroende på bank) per vuxen kvar efter att boende (inkl. ränta och amortering) är betalt.

• lottentotten

Pumpkin - 5 juli 2008: Det vet jag, menade snarare för Lilljäntans ekonomiska beräkningar, att hus faktiskt kan vara billigare att bo i än en lägenhet, där man inte heller betalar till sig själv!

• Lilljäntan

men å andra sidan kommer det ju mkt pengar på en gång.. måste ju köpa mer möbler osv.. nu bor vi i en tvåa, så skillnad på kvadratmeter blir det ju och man vill ju gärna fylla upp dem :P

• Lilljäntan

Förresten, kan föräldrar gå i borgen på något sätt? Hur fungerar det? Är dock inte säker på att mina föräldrar hjälper till, men det är ju värt att fråga.

• Pumpkin

Lilljäntan: Ja, dina föräldrar kan gå i borgen för er. Dock skulle jag aldrig be någon om en sån sak och jag skulle heller aldrig göra det för någon annan.

Rent praktiskt betyder det att om ni inte kan betala för er så är det de som har det yttersta betalningsansvaret för huset, och i värsta fall är det de som hamnar hos kronofogden, inte ni. Nu menar jag inte att det kommer att gå så långt, men det är så funkar

• plåster

Det är lite spännandeatt se hur olika vi alla resonerar. Alla har rätt på sitt sätt att tänka. Men det är ju faktist bara du lilljäntan och din sambo som kan bestämma hur ni vill göra i erat liv. Räkna på det och räkna högt, alltså med lite extra kostnader. Ex 5% ränta dfriften på huset stog det ca 30' /år lägg till ngn extar tusenlappar per månade etc. Sedan mat, kläder, spara pengar till renovering osv. För är det något som tar på en relation så är det gnäll och oro över pengar. Huset var toppen mysigt, men ni kanske vill renovera. Vad kostar det,kan ni gör adet själva. Möbler. Hur mycket tankar ni bilen för i månaden och kommer det gå åt mer bensin om ni flyttar till huset?.
    Hur er relation ser ut och hur ni känner i er relation vs vem som betalar vad och hur länge man velat känna varandra innan man köper hus, det är bara ER sak och bara ni till att känna efter.

• Karis Annelie

har ni alltså inte varit på visning än? Gå och titta frö sjutton gubbar. visningar är bara roliga, vi gick på massor av hus som inte var av intresse heller, men lär sig så mycket på visningar.
    Man lär sig hur man inte vill ha det om inte annat!
    Titta kostar inget, det skadar inte att titta även om man inte vet om man har råd. Om inte annat så märker ni hur intresset för huset är. Om det är 100 till som tittar och buden börjar droppa in medans ni är där, så är det ju ba o släppa.... ibland kan man va ensamma på en visning med, då har man definitivt utrymme o pruta lite Så TITTA TITTA TITTA!
    Vi kikade på 20 olika boenden innan vi hittade vårt drömhus. Och det var dessutom halva priset mot de andra vi tittat på. gaaaalet

Svar på tråden Köpa hus