• Pumpkin

Köpa hus

Är ni gifta? För om ni är det så utgår banken från att ni har gemensam ekonomi och då kan inte han ensam stå för lånet, dvs de tar i beräkning att du också bor där och kostar pengar och kollar då även på vilken inkomst du har, vilket kan försvåra det hela om du nu inte har någon inkomst. Det är i alla fall den erfarenheten jag har.

• Pumpkin

Väldigt mysigt hus, förstår varför ni vill ha det!

• Pumpkin

Åh förresten, ofta räcker det med att ni varit sambos för att banken ska ta för givet att ni har gemensam ekonomi osv...

• Pumpkin

lottentotten: Problemet är ju att banken oftast skiter fullständigt i om det blir billigare än lägenhet eller inte, de bryr sig bara om att de får tillbaka sina pengar...

Lilljäntan: Ja, det bästa är ju helt klart att höra med banken. Bankerna brukar räkna med att man ska ha 5-7000kr (beroende på bank) per vuxen kvar efter att boende (inkl. ränta och amortering) är betalt.

• Pumpkin

Lilljäntan: Ja, dina föräldrar kan gå i borgen för er. Dock skulle jag aldrig be någon om en sån sak och jag skulle heller aldrig göra det för någon annan.

Rent praktiskt betyder det att om ni inte kan betala för er så är det de som har det yttersta betalningsansvaret för huset, och i värsta fall är det de som hamnar hos kronofogden, inte ni. Nu menar jag inte att det kommer att gå så långt, men det är så funkar

Svar på tråden Köpa hus