• Traxys

Svartsjuka = hjärnspöken?

Åhh. Någon annan som har svartsjuke perioder?

Jag är verkligen nojig och jag hatar det själv. Jag ogillar att jag ens tänker så. Vet inte ens vad jag är orolig för. Att han ska träffa någon snygg trevlig tjej.
    Som tex: Dom skall ut nästa fredag, vet att tjejer han kanske vart med förut kommer vara där, och jag som inte nått åldersgränsen får helt enkelt stanna hemma. Eller göra något annat än att vara där då iallafall.

Jag vet hur öppen han blir när han dricker och kan bara gå fram och börja snacka med vem som helst och när han dricker ringer han gärna sina gamla "strul" och tjatar osånt. Är jag jättelöjlig som tänker såhär?
    Men det är nog rätt vanligt att man jämför sig själv med andra kanske?

åh jag vet inte.
    Någon som vill dela med sig av lite tips?
    jobbigt när tankar börjar ta över.

• Svar på tråden Svartsjuka = hjärnspöken?
  • Lena+Mattias=sant

Har han förklarat varför han ringer sina gamla strul när han är full?
    Det är det enda jag tycker är märkligt.

• Traxy

Han säger bara att han tycker det är kul typ,sen ifrågasätter jag inte mer. blir bara tjaffs då..:/

• Lena+Mattias=sant

Men varför pratar han inte med dem när han är nykter oxå?

• anne på grönkulla

KLart svartsjuka ofta sitter hos den svartsjuke och är just hjärnspöken. Men en kille som ringer gamla strul när han är full och inte låter dig ifrågasätta det bdirar ju rätt kraftigt själv till den osäkerhet hos partnern som när svartsjuka. Prata med honom om det och hur det får dig att känna - när ni båda är nyktra. Du ska faktiskt inte stillatigande behövaa leva med så respektlöst beteende.

• Sister of the Night

Instämmer helt och fullt med Anne på grönkulla!
    Ofta kan svartsjuka vara just hjärnspöken, men i det här fallet syns killen göda dem genom sitt egenartade beteende.

Dags att berätta vad du känner i detta och hävda din egen åsikt _trots_ att han bjuder upp till tjafs i så fall. I en varm och funktionell relation bör man ta hänsyn till vad den andra känner.
    Därutöver är det faktiskt rätt märkligt beteende som sagt, att uppmärksamma just gamla strul på sin egen existens så fort promillen stiger en aning.

• pickolina

Håller med. Svartsjuka är hjärnspöken. Men ibland är det befogade känslor och din kille beter sig inte så sjyst.. Så om du blir svartsjuk, arg eller ledsen så är det helt legitimt. Att han blir arg är ett typiskt försvar som många anv för att få fortsätta som dom gör.. För din egen skull tycker jag att du ska stå på dig och kräva lite ömsesidig respekt.

• pickolina

När det gäller svartsjuka för övrigt så är det något man måste jobba med.. Det är OK i befogade situationer, men utöver det så är det definitivt något att arbeta med.

• jagärsåkär

Jag lider också av svartsjuka... Det är jobbigt. Men jag bearbetar det mentalt väldigt mkt! Har fått MASSOR av hjälp från kloka tjejer på BT, det är ett trick som du redan hittat Ventilera här!

Galet nog har jag märkt att min svartsjuka följer min menscykel!! Runt PMS är jag dödligt svartsjuk och efter mensen och även om vi inte haft sex ett tag... Jag försöker dokumentera de här sakerna...

M2b har lärt sig min cykel nu och om vi befinner oss nära PMS nämner han inte namnet på nån tjej och är JÄTTEFÖRSIKIG med att svara på mina dumma frågor (som provocerar fram svartsjuka)

Annars: känn efter och fråga dig själv: vad är egentligen ok??? Det borde ni två komma överens om.

Ni måste prata ut och bestämma var gränsen för otrohet går. Är det ok att snacka med "gamla strul" eller ex på krogen? Det måste vara glasklart vad som gäller. Sen får man lita på sin partner helt enkelt.

En annan viktig aspekt: svartsjuka (i mitt fall) hänger ihop med dålig självkänsla jag får ibland. När jag känner mig snygg och har gott om självförtroende är jag mindre svartsjuk! Så ibland klämmer skon på ett annat ställe än man tror! Fråga dig själv om det inte är dig själv du tvekar på när du känner så där.

Lycka till och fortsätt ventilera! Man kan nästan alltid prata sig igenom svartsjuka tankar...

• Fru Cinderella

När du säger att du inte har åldern inne betyder det att du är under arton eller att de går till en krog med ex. åldergräns 25?!

För om du är över arton, varför kan de inte gå till ett ställe där alla i vänskapskretsen kommer in?! Det trodde jag var standard 1A, i alla fall bland våra vänner och deras respektive

• Traxys

Först: TACK FÖR ALLA KLOKA SVAR!

För att svara Fru Cinderella:
    Jag fyller 18 inom snar tid, så visst förstår jag ifall de vill gå ut och festa. Han är väl gullig när han ringer och så, men har också en tendens att medvetet "göra mig svartsjuk" när han vet att jag är det.
    Vilket kan göra min kväll på annat håll jobbig.

Men jag har bestämt mig att säga ifrån imorgon när de ska gå ut ifall han säger något jag reagerar på. Eller om han sagt att han snackat med strulet på tfn igen ska jag fråga varför.

Jaa, ja håller med. Osäkerheten sitter nog mest i mig själv. kanske man gämför sig fö rmkt med andra Osv osv.

Jag blir galen på mig själv!

• Sister of the Night

Att han medvetet pysslar med att göra dis svartsjuk säger egentligen mer om hans egen osäkerhet än om din.
    Vem som helst skulle väl bli osäker på sin partner om denne hela tiden signalerade ett visst intresse för X:en? Jag skriver "ett visst", för jag vet inte exakt vad annars jag ska kalla det. Men det hade inte varit populärt hos mig i alla fall.

Hoppas din kille är förståndig nog att ta till sig dina synpunkter.

• Traxys

Sister of the Night

Nä, och jag vet innerst inne att han inte har några känslor för henne. Men jag blir ju fortfarande störd. Han säger själv att jag inte behöver vara svartsjuk, men man märker själv att han inte gillar när ja snackar om mitt x. så jag tycker han ska förstå likheten.
    Men jag vet inte.

Tänk vad lättare allt vart utan svarsjuka. jag vet att han o kompisen blir väldigt pratglad och att hans vän raggar på i princip allt som rör sig. dom ska ut imrn som sagt, så jag får väl se hur det artar sig för kvällen. En sak som är säker att promillehalten kommer att vara hööööööög.

Dumma hjärna.

tack för alla fina svar,
    igen. :)

Svar på tråden Svartsjuka = hjärnspöken?