• Blue Mountain

Vilken chock....

Hej!

Måste få skriva av mig lite, för jag är chockad....

Jag är 37+, har inga barn sedan tidigare, gifte mig den 7 juli. Jag har haft en del hormonella problem och den senaste tiden accepterat att jag troligen inte får några egna barn. Att det helt enkelt är för sent för mig. När jag dessutom började nattsvettas, som min kollega i övergångsåldern, var jag helt övertygad om att klimakteriet var här, om än lite tidigt....

Men, vad tror ni händer? Jo, jag gör 2 olika gravtest, och på båda kommer det fram ett starkt plus direkt!! Gissa min förvåning, inte minst med tanke på att jag trodde det var kört för mig!!! Och dessutom, vid första tillfället....fattar det inte!

Känner mig så oförberedd, eftersom även läkare signalerat att det i mitt fall skulle behövas IVF...

Undrar därför om någon här vet om det är vanligt att vara allergisk mot Epiduralbedövningen? Jag har en del läkemedelsallergier, och är nu livrädd för att tvingas föda helt utan smärtlindring, alternativt tvingas sövas....

Kram
    BM

• Svar på tråden Vilken chock....
  • cissig

Ojoj GRATTIS! :D
    Jag kan inget om det andra men oj vad kul för dig!

• drömbrud

grattis grattis! så underbart!!

• bmm

Ett stort grattis!

Jag jobbar inom förlossningsvården och har aldrig hört ngn som varit allergisk mot en EDA. Det som kan vara är att man är allergisk mot den lokalbedövn man lägger innan anläggn av EDA`n. Det är vanlig tandläkarbedövn.

Om du har funderingar vidare ta kontakt med din mödravårdcentral. Du bör ju skriva in dig.

Ett stort grattis och lycka till...

• Blue Mountain

Tack för alla gratulationer! :)

bmm.

Jag är allergisk mot vanlig tandläkarbedövning också, så det är därför jag är orolig. Menade du att det är EDA:n som man kan vara allergisk mot, eller lokalbedövningsmedlet?

Tackar på förhand!

B M

• bmm

Blue mountain.

Lokalbedövningen kan man vara allergisk emot. Men det finns många andra former av smärtlindring under en förlossning. Diskutera med din barnmorska. Hur allergisk man än är skall man kunna få en förlossning som är hanterbar och som bara var det där wow som det kan bli. En jättehäftig upplevelse som man kan tänka sig att göra om.
    Om du har en stark rädsla inför förlossningen så finns specialutbildade barnmorskor och läkare med inrikting förlossningsrädsla. Ta hjälp av dom.
    KLart att du ska få en förlossning som alla andra. Man får diskutera alternativ och jag har uppfattningen om att vet man om i förväg att man inte kan ta en viss bedövning så är man mera förberedd.
    Gå föräldraförberedande kurser med förlossningsinriktning och ta inte del av vad alla andra har upplevt under förlossning. Ingen förlossning är den andra lik. Lär dig att andas samt avslappning inför förlossningen det kommer man långt med. Gå tex gravidyoga eller mammabad.
    Det kommer att bli helt fantastiskt....
    Jag önskar dig all lycka till!

• Blue Mountain

Tack för svaret bmm! Nu känns det lugnare! :)

Nu har jag skrivit in mig hos en bm, och fick tid redan nästa vecka. Det känns ok, men däremot är jag tveksam till varför jag ska göra en gynundersökning redan i vecka 6(!). DET känns däremot inte bra, och jag undrar därför om det är nödvändigt så tidigt??

Känner faktiskt att jag vill vänta tills kanske vecka 10-12... Jag mår ju som en prinsessa (ja, faktiskt bättre än annars :)), och känner snarare att jag har större "nytta av" ett läkarbesök liiite längre fram.

B M

• bmm

Blue moutain.

Jag kan finna det bra att göra en gyn us i tidig grav. Då vet man att livmodern är så pass stor som man förväntar sig att den skall vara i grav v 6. Tänk att först i grav v 12 eller senare upptäcka att det är en tvillinggrav. Nu är ju det inte det så ofta men jag finner det relevant.

Svar på tråden Vilken chock....