• Fejs

Budget - blir tokig!

Hej!

Vill bara skriva av mig lite. Vi satt igår och gjorde en ordentlig budget, kollade vilka räkningar vi får varje månad osv. Det visar sig att det blir mycket mindre än vad vi trott, hälfen ungefär. Känns inte kul! Svårt att göra en bröllopsbudget när man inte vet vad saker och ting kommer kosta, hade kännts bättre om man hade haft lite bättre koll. *suck*

• Svar på tråden Budget - blir tokig!
  • Fejs

Vårt sparande till bröllopet blir hälften av vad vi hade trott. Har en bröölopsbudget med resa etc, alltså inkl allt på ca 150´ och vi kan nog få ihop 80´. Nu funderar vi på om vi ska låna till resten el hur vi skall göra... Våra räkningar kan vi inte minska.
    Japp excel är mkt bra när man ska göra budget, använder jag med =)

• Fejs

Ja tack för tipset det ska jag tänka på!

• Fejs

Resan måste ju betalas i förväg och vi tänkte åka måndagen efter bröllopet så jag tror inte det går? Att utesluta bröllopsresa är inget alternativ.

• Fejs

Resan hör liksom ihop med bröllop anser både jag och min blivande. Vi ska väl träffa banken snart så ska vi diskutera hur vi ska göra.

• Fejs

Nej vi har sagt det att om vi ska gifta oss ska vi även bjuda på allt och det ska vara trerätters. Vi vill inte spela musik från någon dator/cd-spelare utan en dj eller ett band. Det är våra måsten. Vi har dragit ner antalet till 70, vilket borde vara rimligt.

• Fejs

Jag är väldigt nyfiken på vad ni har för budgetar för ett bröllop. Vi har ingen hjälp att få från nära och kära. Jag skulle även vilja få lite kommentarer på min budget. Är det någon som vill delge sin el se min så maila mig på brollopet2008@gmail.com

Vore väldigt tacksam

• Fejs

Hur lägger jag ut den här på BT?

• Fejs

Min budget för 70 pers:

Klänning-5000 kr
    Skor-1000 kr
    Underkläder-1000 kr
    Hår-500 kr
    Makeup-500 kr
    Övriga tillbehör-1000 kr
    Kläder (hyrda) till brudgum-1000 kr
    Skor brudgum-500 kr
    Festen (mat+dryck+blommor+städning)-58000 kr
    Musik-7000 kr
    Rinar (förlovning+vigsel)-18 000 kr
    Förlovningshelgen-4500 kr
    Trycksaker-1200 kr
    Transport-7000 kr (vet je var vi ska vara så den är väldigt osäker men typ busstransport för 50 pers)
    Blommor-3000 kr
    Fotograf-3000 kr
    Bröllopsnatten-3000 kr
    Bröllopsres-30 000kr
    Respengar-10 000kr

Summa: 155 000 kr

Verkar det rimligt?

• Fejs

Problemet med att inte ta med transport är att vi har en del utländska gäster. Vet inte hur de i så fall skulle komma till festlokalen...

För oss är förlovningen något viktigt och något väldigt speciellt, inte bara att trä på ringen på fingret utan det ska vara lite romantiskt och speciellt. Fått tag i ett fantastiskt erbjudande på ett hotell i Stockholm, ett rum med egen pool och bastu på rummet samt drinkar och mat bla.

• Fejs

Allt kanske blir lättare när man väl börjar handla och bestämma sig, då får man ju exakta siffror...

• Fejs

Tar en i taget.
    Tossi:

Klänning-5000 kr (Rimligt) OK
    Skor-1000 kr (Finns billigare du kan lätt komma undan med 300 -500 kronor) Kanske
    Underkläder-1000 kr (Måste du ha nya? Är detta special underkläder annars kan du komma undan med mellan 500 - 750) Beror på klänningen, har svårt att hitta BH i vanlig affär och jag vill gärna ha nått litet extra, strupeband el nått och nya trosor.
    Hår-500 kr (För lite om du inte tänkt att någon nära vän /anhörig ska göra det, räkna minst med 1000) OK
    Makeup-500 kr (Har ingen anning, tycker det är onödigt själv att betala för något som sällan blir bra när andra gör) Har svårt att sminka mig själv.
    Övriga tillbehör-1000 kr (Vad räknas in här? Såna här kolumer gör att man inte vet vad man behöver, fundera ut av övrigt betyder istället) Om det är något jag inte tänkt på.
    Kläder (hyrda) till brudgum-1000 kr (Lite lite här med skulle räkna blankt med 1500 kronor, hellre att man räknar för mkt) OK
    Skor brudgum-500 kr (OM man behöver nya vill säga, han kanske redan har ett par fin skor?) Ja han har inga
    Festen (mat+dryck+blommor+städning)-58000 kr (Väldigt luddigt, om det in är i en lokal som allt detta ingår) Festen, jag har tagit in offerter från ca 20 olika ställen och tagit det billigaste. då ingår det dryck, trerätters, tårta, blomdekoration, städning, lokalhyra, porslin, personal, snacks, vickning, samt alkohol som vi köper i Tyskland.
    Musik-7000 kr ( Vad innebär musik 7000? Vi har inte lagt en krona på musik, där emot annan underhållning lägger vi 1500. Ska ni ha band? Är det ett måste? Ska ni ha solist, ni känner inte någon?) Känner ingen, detta avser både solist i kyrkan och en dj el liknande på festen
    Rinar (förlovning+vigsel)-18 000 kr (Jag anser att förlovningen och vigseln inte är samma budget dela upp det, så ser ni mer vad själva bröllopet kostar) Ja men vi beräknar budget från och med nu och framåt. Då måste vi planera in sådana utgifter under året. (Vill gifta oss inom ett år från förlovningen)
    Förlovningshelgen-4500 kr (Liksom denna post skulle ni kunna plocka bort, 4500 för en helg är inte så lite det heller, kanske finns ett billigare alternativ, spa?) Alternativt spa är lika dyrt, har kollat. Med detta ingår resa, lunch också.
    Trycksaker-1200 kr (Verkar som om du tänkt att göra dem själv och då verkar det som en bra väl till tagen summa) Olika åsikter verkar det som.
    Transport-7000 kr (vet je var vi ska vara så den är väldigt osäker men typ busstransport för 50 pers)(7000 för transport, nä det går bort, gästerna kan ta sig själva, har ni några special så finns det säkerligen billigare alternativ, samåkning är också en godtanke) Får nog dra ner påd en kostanden, 1500 kr för limo?
    Blommor-3000 kr ( Kan gå på detta och mer beror på vad du vill ha) Brudbuketten, ill ha typ denna www.olles.nu/brudbuketter/4.jpg
    Fotograf-3000 kr ( Lagom summa om ni bara ska ha porträttfotografering) OK, vill ah för hela dagen/kvällen
    Bröllopsnatten-3000 kr ( Finns billigare) Får kolla det
    Bröllopsres-30 000kr ( Här har vi en stor post, mitt förslag är att kolla på ett annat alternativ, ni kan åka på en till smekmånad senare.) Nope
    Respengar-10 000kr (Tror inte ni gör av med 10 000, men det är en bra summa) Man vet aldrig vad som händer på en resa, lite backup vill vi ha.

• Fejs

Duchess:

* ingår lokalhyran? Hur länge disponerar ni lokalen? Ja, till kl.3
    * vilken mat ingår? Kan man välja ett billigare alternativ? Kankse inte inne på detaljer ännu
    * blommor antar jag är dekorationer. Kanske billigare att göra det själv? Brudbuketten + ev dekoration
    * ingår både alkohol och alkoholfria drycker? Ska ni ha bar? Ingår bartenderns tjänster i så fall? Dyrcken ja, bar ja, bartenderns tjänster -nej inte tänkt på
    * ingår porslin, glas, bestick, dukar, servetter, bordsdekorationer mm? Ja

• Fejs

Limbolight: "Ett tips är att sprida ut kostnaderna över året. Jag köpte t ex klänningen en månad, tiaran en annan. Skor hittade jag på rean i sommras, dekorationer mm lite då och då. På det viset känner man inte av kostnaderna på samma sätt!"
    ja det är så vi tänkte göra men det är ju nu under året vi ska lägga ut och vi måste kunna göra en budget för året. Alltså. Vi ha noll på sparkontot nu, börjar spara så mycket vi kan varje månad som ska gå till bröllopet och allt runt ikring även förlovningen. Förlovar oss första advent och gifter oss i oktober-november nästa år.

• Fejs

Ja jag känner just nu att det kommer ordna sig på nått sätt...
    Tack!

Svar på tråden Budget - blir tokig!