• Sockerpuff

Pormaskar

Hej..
    Jag har problem med pormaskar och får en del finnar också pågrund av dem. Jag har funderat på att göra en sådan rengöring (portömning) Men har hört att man blommar upp efteråt innan det blir bättre och det är ingenting jag vill. Handlar det om mycket finnar? Hur döljer ni finnar bäst? Blir hyn verkligen bra efteråt?

Tack för hälp.

• Svar på tråden Pormaskar
  • *Lilla M*

Jag har gått på en hel del behandlingar hos min svägerska som är hudeterapeut. Man gör inte bara "portömning" utan en hel behandling som är väldigt skön och bra för huden i allmänhet.( Fast själva klämningsdelen är inte superskön direkt) Direkt efteråt är man rödflammig och ser så att säga "välklämd" ut.

Hurteraputens jobb blir lite i onödan om man fortsätter att använda andra klassens produkter (som jag alltid gjort), jag behövde i alla fall kanske fyra behandlingar med användning av Exucianceprodukter under tiden.

När man använder produkterna, kan man bli lite finnigare under ett tag, men det går över.

Jag gjorde allt detta innan bröllopet, och hade fantastisk hy. Nu är jag nästan tillbaks till mitt gamla vanliga igen, speciellt eftersom att jag återvänt till mina studentbudget hudvårdsprylar.

Jag fick allt detta gratis av min sävgerska, det kan nog vara en rätt dyr process annars.

Jag rekommenderar inte att göra behandlingen precis innan bröllopet eller ens kanske två veckor innan. Men har du hållit på i några månader i förväg har du förmodligen fått mycket bättre hy!

• Sockerpuff

Vilka produkter anses som "andra klassens produkter" och vilka första klassens produkter kan du rekommendera och vart man kan köpa sådant?

Jag är en person som väldigt lätt blir lurad av reklam då det handlar om hudprodukter eftersom jag hela tiden är ute efter något som tar bort mina finnar/pormaskar.

• pickolina

Jag har anv "allt" mellan himmel och jord.. En produkt som jag faktiskt tycker är bra, för att minska pormaskar osv, är Neutrogenas Daily Scrub. Finns att köpa på apoteket.

Ansiktsbehandlingar tycker jag varken ger till eller från, men det beror säkert på hudtyp osv.. För vissa är det säkert jätte bra.

Många älskar aktiva produkter, så som Exuviance, MD Formulations osv.. Men det är starka produkter och lämpar sig kanske inte för alla hudtyper eller långvarigt bruk.

Andra klassens och första klassens hudvård, njae... Så tycker jag inte alls att det är. Jag har anv billigt som dyrt, mest dyrt faktiskt och jag tycker inte alls att man kan kategorisera det på det sättet. Det hela handlar helt enkelt om vad som passar ens egen hud.

• *Lilla M*

Det handlar väl lite om vilken slags hud man har och så.

Jag tycker att Clinique har fruktansvärt värdelösa prdukter.

Exuviance är sjukt bra för min hudtyp.

När jag är som nu, och är slarvig och budgetanpassad, då tvättar jag ansiktet med barnängens tvål och varmt vatten. Har inga finnar, men lite pormaskar.

Men ärligt talar funkar det bättre för mig än... ja, typ clinique eller apotekets hudvårdsserie. Den är typ som att tvätta ansiktet med en por-tilltäppande gyttja. För min del alltså. Finns säkert folk som den funkar för.

• Sockerpuff

Jo det har verkligen med vilken hudtyp man har. Min sambo tvättar sig bara med vatten och han har inga problem.
    Man ska egentligen inte använda sig av så mycket produkter. Med bara vatten kommer man långt med, men om man ändå känner sig smutsig så kan man använda en mild tvål.
    Det borde jag lära mig iallafall =) Mitt stora problem är att jag har så mycket olika saker att välja mellan eftersom jag köpet nytt hela tiden så jag hittar inte min favorit. Så min plan är att slänga allt och spara det som jag bestämmer mig för och så får man leva på den.. =)

• pickolina

Jag har aldrig provat själv, men ett enkelt och billigt tips är att göra en sk "aspririnmask" då och då.. Jag har nyligen köpt hem aspirin för att testa det själv. Jag vet inte hur många jag hört/läst som tycker att det är super mot pormaskar.

Jag har testat såå mycket genom åren. Exprimenterat på egen hand och tagit hjälp av olika hudterapeuter. Till ingen nytta alls, förutom erfarenhet.. *s*

Att testa olika saker hela tiden kan dessutom ställa till med en hel del besvär. Huden mår inte bra av det. Då mår huden bättre om man inte tar hand om den alls typ...

Svårt det där, när man så gärna vill hitta dom "perfekta" produkterna.

Två små tips bara.. Tvätta med ljummet vatten, ej varmt. Pga att varmt vatten är mer uttorkande. Och avsluta med kallt vatten, då det är porsammandragande..

Sedan skulle jag och många med mig kunna komma med miljoner tips, men det är ju så svårt när alla reagerar så olika på produkter.

Men tänk på att inte torka ut huden för mycket, det ger oftast en hy i obalans.. Dvs mer pormaskar/finnar och oljig hy.

• Sockerpuff

Vad är aspririnmasken för något spännande då?

• pickolina

www.brollopstorget.se/Forum-1-20/m2460427-7.html

Följ denna länk.. I tråden har rocketqueen länkat till sin blogg, där hon beskriver jätte bra hur man gör. Kunde ju länkat dig direkt men..känns bättre så här.. Jag är lite tokig! :D

Jag testade det förresten nyss.. Såg jätte fint ut efteråt. Fast jag vet ju inte hur det blir efter långsiktigt anv. Men eftersom så många tycker att det är suuuper så tycker i alla fall jag att det är värt att testa... :)

• vixen not a tramp

pickolina
    blandade du bara med vatten?

• pickolina

Mia.Maria - Haha.. Vad bra att du länkade direkt. Jag "vågade" inte..är så fånig ibland.. :D

Nej jag blandade med aloe vera gel. När jag försökte blanda med vatten sist så hällde jag nämligen i alldeles för mkt vatten. Typiskt mig.. Haha..

• vixen not a tramp

pickolina
    Jag försår, tror jag ska testa med det nästa gång jag oxå.

• Orkid

Har haft långvarigt problem med oren hy (ca 15 år!!) Provat allt! Men har nu fått otrolig hy efter besök hos privatläkare som skrev ut receptbelagda medel. Tog ca 10 veckor innan skillnaden kom, men efter det... vilken skillnad!!! Att lägga 1000 kr en gång och sedan slippa alla dyra och overksamma medel (Vichy, Bioterm, Clinique, Clarins, MD Form you name it!) och bara anv vanliga ACO. I längden ekonomisk och känslomässig vinst!

• Pumpkin

Men vad händer när du slutar använda receptbelagda medel?

Orkid skrev 2007-09-08 21:30:23 följande:
    Har haft långvarigt problem med oren hy (ca 15 år!!) Provat allt! Men har nu fått otrolig hy efter besök hos privatläkare som skrev ut receptbelagda medel. Tog ca 10 veckor innan skillnaden kom, men efter det... vilken skillnad!!! Att lägga 1000 kr en gång och sedan slippa alla dyra och overksamma medel (Vichy, Bioterm, Clinique, Clarins, MD Form you name it!) och bara anv vanliga ACO. I längden ekonomisk och känslomässig vinst!
  • Orkid

Vet inte just nu... har anv mina salvor i 12 veckor och ska fortsätta några månader till. Någon annan som har erfarenhet?

• Fröken Figo

Gå till en seriös hudterapeut, tex i ett spa så kan den personen ge dig exakt rätt behandling.

Jag hade röflammig hy länge tills jag tröttna och punga ut en del pengar på en serie ansiktsbehandlingar och efter 2 gånger var det jätteskillnad och sen körde jag väl totalt 7 behandlingar kanske. Nu har jag egna produkter och har jättefin hy! Så det behövdes bara runt 7 behandlingar (dyra, runt 600 SEK styck, då var det 1,5 timme varje gång) för att vända hela hyn. Absolut värt det eftersom jag har haft superfin hy nu i ett helt år!

Svar på tråden Pormaskar