• MissNööjd

Betala gästers resa till bröllopet?

Vi bor på fastlandet, men vigseln kommer ske på Gotland. Nästintill alla gäster bor på fastlandet. Är det OK att gästerna står för resa och uppehälle själva, eller är det något vi bör stå för?

• Svar på tråden Betala gästers resa till bröllopet?
  • Nessan

Vanligast är väl att gästerna står för egen transport och logi. Visserligen blir det ju lite dyrare i ert fall eftersom båt eller flyg kostar endel. Därför kanske ni måste räkna med att vissa tackar nej av ekonomiska skäl. Är det några ni är alldeles särskilt måna om att de närvarar vid ert bröllop kanske ni (om ni har möjlighet) kan hjälpa till ekonomiskt om de själva annars inte har råd. Det är upp till er att avgöra hur ni vill göra. Jag skulle som gäst inte ha förväntat mig att bli bjuden på resa och boende iaf.

Har en kompis som tackat nej till ett bröllop på Öland därför att det med resa, kläder, present, boende (under firandet av kronprinsessan)skulle bli alldeles för dyrt.

• MissNööjd

Det vi funderat på är att man kan boka gruppresor. Att gästerna får meddela om de vill boka själva, eller ifall de vill vara med på vår gruppresa. Då många kommer från samma område är det ju bättre att de åker i 5 fulla bilar är 7 med tomma platser. Sparar ju mycket pengar på så sätt som gynnar varje gäst.

Likadant med vandrarhem. Om man tar en större gruppbokning så kan man ju spara mkt pengar även där.

Om man åker i en full bil ToR samt sover över en natt handlar det om ca 500:- /pers. Inte så blodigt ändå...

Som du säger, är det någon som inte har råd så sponsrar jag mer än gärna, jag bjuder dom ju ändå för att jag vill ha med dem på min stora dag!

Tack för ditt svar!

• MissNööjd

Min uträkning var iof ex. bensin.

• PennyJenny

Vi hade bröllopet på Gotland för två veckor sedan och mer än hälften av våra gäster kom från fastlandet. Vi betalade inte någon resa eller logi för dem (bortsett från makens familj) och det var ingen av våra gäster som knorrade om det heller. Vi var ute i god tid med att berätta om bröllopet (februari berättade vi för alla berörda och skickade sedan inbjudningar med mer info i april) så folk kunde ta med det i sin semesterplanering och budget. Ett par sponsrade vi utöver hans familj, det är vänner som jag vet har svårt med ekonomin som jag verkligen ville ha där. Vi hade förmånen att ha en hel del boende vid vår festlokal så även om gästerna betalade för boendet så var det ordnat för dem.

Personligen skulle jag nog avråda dig från att ordna med någon gruppresa själv för gästerna. Tipsa om att man kan göra det, men lämna det upp till dem själva att lösa det. Du kommer ha mer än nog att ordna ändå och en sådan gruppresa strular lätt. Någon kan inte komma i sista minuten (och då brukar man inte få pengarna tillbaka) och massa sånt.

Om du är ute i god tid och berättar om bröllopet och era planer så trot jag de flesta kommer att ordna så de kommer.

• anne på grönkulla

Jag tycker inte heller att du behöver känna ansvar för hur folk tar sig dit - men om folk inte kan/vill/har råd så är det deras beslut även om du blir ledsen.

Men om du vill ge tips i olika prisklasser på boende t ex så är det säkert mycket uppskattat!

• Miamaja

Du kan ju också tipsa om vilka som kan samåka om de inte vet riktigt vilka de kan fråga, eller lägg ut det på någon nsrtående som också känner till era gäster.

• MissNööjd

Tack för era tankar och idéer! Kanske bäst att skippa detta med gruppresa. Det kommer väl vara nog ändå, som ni säger

Än så länge är det bara min syster som tycker att brudparet ska stå för _hela_ kalaset, så hon får nog se sig som nedröstad

• Serenity

åååh,jag ska också gifta mig på gotland men bor på fastlandet,vi ska betala gästernas stugor men resan får de stå för själva. Mest för att vi inte orker hålla på att boka til alla och det fattas ju inte att folk inte kan komma eller inte hinner dyka upp till båten..att vissa inte kan just den tiden osv. så resa betalr dom själva och logi för hela helgen står vi för...det blir PERFEKT!

Svar på tråden Betala gästers resa till bröllopet?