• Mummy

budget tips! hjälp!

Okej vår gästlista slutade på 98 vuxna och 21 barn (under 10 år) och vi har en väldigt knapp budget att röra oss med Max 25 000:-

Snälla hjälp mig med tips för att hålla nere kostnaderna!!
    Vill ju väldigt gärna att alla ska kunna vara med!

Tänkte kanske ha
    välkomstdrink
    smörgåstårta med öl vin, snaps och läsk
    glass med bär och chokladsås
    tårta med kaffe och avec
    snacks och öppen bar

men är rädd för att det är för snålt...??

Känns som att jag hellre satsar på en rolig fest med mycket folk, kanske liveband tillochmed!

Hjälp mig! Vill ju så gärna...

• Svar på tråden budget tips! hjälp!
  • thalia82

När det gäller liveband, sätt ut en annons i lokaltidningen och fråga om det finns nåt ungt band som vill spela. Det är säkert lättare att hitta duktiga tonåringar som vill spela till ett lägre pris, än ett lite mer etablerat band. det går ju att höra sig för i alla fall. :)

kolla upp vad du har för kontakter i släkten. ofta finns det någon som kan hjälpa till med nåt litet, och genast har man sparat några kronor. För sök att spara in lite på många ställen, istället för att satsa mindre på en stor grej. Det märks mindre på det sättet.

Ta dekorationer till lokalen ifrån naturen. Det sparar man massor på.

Lycka till!

• maljor

Det första jag reagerade på var att ni ska ha både glass och tårta - tycker att det räcker med en av dem och det brukar gästerna tycka oxå. Sedan tänkte jag på snapsen - måste ni ha den?
    Och sist öppen bar. Kan ni inte ha betalbar istället? Vi tog 15kr rakt av för all dricka (ej alkoholfritt utan detta var gratis) och våra gäster tyckte att det var superbilligt och handlade mycket.
    På detta kan ni ju spara massor med pengar som ni kan lägga på musiken eller så =)

• Mummy

Det kanske räcker med bara tårta då..?
    Nja snapsen får nog vara kvar, brukar lätta på trycket
    Och öppen bar är ett måste för min sambo...
    Tror jag kan fixa rätt mycket genom kontakter...

Det ända jag kände var att det kändes snålt med "bara" smörgåstårta och sen tårta.
    I vanliga fall brukar man ju ha förrätt, varmrätt, efterrätt och senare på kvällen tårta.

• Mummy

umhh... att smileysarna inte funkar!

• thalia82

om du tycker det känns snålt om du tar bort glassen kan du ju alltid byta ut den mot vickning framåt småtimmarna.
    Varm korv med bröd brukar vara gott om man partajat några timmar. :)

• maljor

Vi gjorde som så att vi bjöd på croustader till champagneskålen istället och sedan direkt på buffén och efter det tårta men folk är så mätta efter maten så det brukar inte gå så mycket sånt.

Är 25000 max för hela bröllopet eller är det det som ska täcka mat och dryck?

• Mummy

nä alltså 25000:- var ju max, iåme en del kontakter + att göra mycket själv så hoppas jag ju innerligt på att det ska gå!
    tänkte kanske inte ha så mycket som ett bröllop utan mer en fest typ.

Vigseln kommer vara kl 17
    och sen välkomstdrink
    smörgåstårta
    tårta
    fest
    nattamat med korv med bröd
    var ju en bra idé
    vad tror ni om det?

• Akvavit

Om ni vill ha snaps, köp billig vodka och gör egen snaps! Jätteroligt och gott, och så kan ni sätta på egna bröllopsetiketter på...

• FruÖlandstok

Vårt bröllop gick på ca 25-28000kr, men då hade vi bara runt 50 pers. Men av dessa pengar är ca 10 000kr saker som rör oss (ej mat och fest).

Men vi hade catering så vi gav 7000kr för maten där, men med den meny du har så tror jag absolut inte ni kommer över det.

I dessa 15-18000 för festen ingick:
    förrätt
    buffé
    efterrätt
    nattamat (fast den gick aldrig åt)
    spriten (ca 3000kr) var inte fri, vi tog 10kr/sak men vi har räknat in den i budgeten som fri sprit,pengarna från baren hamnar i annan kassa. DÅ blev det en massa över, tilläggas bör att vi köpte spriten i Tyskland.
    alkoholfri dryck (vi köpte en massa som blev över, det gick åt 1 back med dricka vi hade köpt fyra)

sen ingår allt annat runt festen som festlokal (1800kr) dekorationer (har inte sån kolla men runt 1000-2000kr på dom), serveringspersonalen (1500kr)

har säkert glömt nått å budgeten stämmer inte helt fast, men jag tänkte bara spena upp för att visa... så det säkert funkar alldeles kanon med den budgeten ni har satt.. eftersom ni har billigare mat så går det säkert jämt upp med att ni har mkt fler gäster :)

och vad vi inte tänka på var att vi också fick en hel del pengar till bröllopet så det gick egentligen inte till mer än 10 000 när allt var klart å räknar man då presenterna till det så blev det nog inte mer än 5000kr, helt galet å det hade jag aldrig kunnat föreställa mig.

Svar på tråden budget tips! hjälp!