• Mummy

budget tips! hjälp!

Okej vår gästlista slutade på 98 vuxna och 21 barn (under 10 år) och vi har en väldigt knapp budget att röra oss med Max 25 000:-

Snälla hjälp mig med tips för att hålla nere kostnaderna!!
    Vill ju väldigt gärna att alla ska kunna vara med!

Tänkte kanske ha
    välkomstdrink
    smörgåstårta med öl vin, snaps och läsk
    glass med bär och chokladsås
    tårta med kaffe och avec
    snacks och öppen bar

men är rädd för att det är för snålt...??

Känns som att jag hellre satsar på en rolig fest med mycket folk, kanske liveband tillochmed!

Hjälp mig! Vill ju så gärna...

• Svar på tråden budget tips! hjälp!
  • thalia82

Vilken kul idé med egen snaps!

• Champis_Sanna

Det finns dem som enbart har "fika" efteråt med tårta och kaffe alltså så jag tycker ändå det känns generöst med smörgåstårta också. Men det låter bra tycker jag

• Mummy

ja egenblandad snaps blir det!

tror nog detta kan gå... tack så jätte mycket för alla idéer!!

har räknat på ungefär såhär;

välkomstdrink 1500:-
    smörgåstårta 2000:- (har kontakt)
    dryck (öl, vin, snaps, läsk) 5000:-
    tårta 500:- (göra själv)
    kaffe me avec 1500:-
    bar 5000:-
    nattamat iform av korv med bröd ??:- (vad tror ni det kan kosta?)

tror ni det räcker för 98 vuxna och 21 barn under 10 år?

har insett att budgeten kommer att sprängas men dock inte många tusenlappar!

• Mummy

man skulle kanske kunna avsäga sig presenterna och önska ett anonymt valfritt festbidrag??

• FruÖlandstok

mummy
    tycker din uträkning låter väldigt realistisk.. sen beror dock kanske vart du köper spriten för jag tror du kan komma under den om du har möjlighet att komma iväg till tyskland eller så :) vi la sammanlagt 3000kr på spriten å det blev en massa över, som vi delade bort mot ett bidrag ;) Men jag vet att alla inte har möjlighet att åka dit å köpa så jag nämner det bara :)

vi gav 200kr för korv med bröd (80st) köpte på willys. Dom har billiga storpack å tokbilligt korvbröd :)

gällande bidrag kan du mycket väl göra så.. många önskar sig ju numera bidrag till bröllopsresa.. så å önska festbidrag är ju samma sak..

lycka till!!!

• Mummy

Det var ju det här med önskelistor...

Det sägs att man ska önska sig något när man gifter sig. Vi önskar att så många som möjligt av våra nära har möjlighet att dela vår stora dag med oss. Därför ser vi gärna att ni hoppar över allt vad prylar heter och istället sätter in ett valfritt festbidrag på vårt bröllopskonto. Om du vill vara anonym eller ej bestämmer du själv.
    Kontot finns hos

TYP NÅT SÅNT HÄR?? KAN MAN SKRIVA MED DET PÅ INBJUDAN??

tack för pris frågan om korv med bröd..!

• BlivandeFruJohansson

Tycker man kan skriva så i inbjudan. Bättre att skriva va man vill ha, än få massa saker som man inte behöver. Då kan ni ju bjuda dom ni vill

• BlivandeFruJohansson

Om vigseln ska vara kl 15,måste man ha natta mat? Vi ska ha buffe, som severas ca 16.30-17.. Tårta blir väl runt21.30-22. Man behöver väl nått mer då? Tror vi kan ha lokalen till 02, så kanske nått runt tolvslaget. va tycker ni man kan ha då? Vill inte ha korv me bröd, utan typ lite mer matigt då. Pytt i panna, men de kanske är lite bökigt att äta.. Nån som har nått bra förslag (inte allt för dyrt..).

• FruÖlandstok

Många har sagt att det var uppskattat.. vi själva skulle ha korv med bröd för att det var enkelt å lätt.. men när klockan närmade sig tolvslaget var det ingen som orkade göra nån nattamat så det blev aldrig något..

tunnbrödsrullar kanske kan vara nått annars? är nog bättre om det är färdiggjort faktiskt så man bara kan sätta fram det.. :)

• Mummy

bfj; Vad ska ni ha för buffé?

ni kan ju ha nattamat i form av smörgåsar. typ lite olika sorters bröd och ett par olika ostar, korvar & skinka + lite tomat gurka o paprika till..
    det vet man ju själv hur gott det e med nattamacka!

• BlivandeFruJohansson

Buffén är inte riktigt spikad. Men blir en blandning av lite olika. Ska höra vad cateringen brukar servera..

• Sweetpea

Vi hade mackor som nattamat, ganska små mackor med ost och skinka eller bara ost. De gick åt som smör i solsken, och eftersom någon hade gjort dem tidigare på dagen var det bara att ställa fram - ingen behövde laga eller värma eller så.

• mia1973
    Mummy skrev 2007-09-05 10:00:47 följande:
    Okej vår gästlista slutade på 98 vuxna och 21 barn (under 10 år) och vi har en väldigt knapp budget att röra oss med Max 25 000:-Snälla hjälp mig med tips för att hålla nere kostnaderna!!Vill ju väldigt gärna att alla ska kunna vara med!Tänkte kanske havälkomstdrinksmörgåstårta med öl vin, snaps och läskglass med bär och chokladsåstårta med kaffe och avecsnacks och öppen barmen är rädd för att det är för snålt...??Känns som att jag hellre satsar på en rolig fest med mycket folk, kanske liveband tillochmed!Hjälp mig! Vill ju så gärna...
    helt klart tycker jag att ni kan önska er ert bröllop.. jag har varit gift en gång tidiigare och när vi skulle gifta oss hade vi redan allt som man behövde. VI önskade oss bröllopet o alla som va över 15 satte in 100 kr. Detta uppskattades inte minst av de singlar som kom o hade lite svårt att hitta passande bröllopspresenter.. det blev ett kanonbröllop o en jättetrevlig lyckad fest!! Lycka till!!
  • Äntligen dax!

Om ni inte vill ha presenter, utan allra helst bara ha fest och fira - så gör som ni fått tips om här i tråden: Frånsäg er presenter med en önskan om att ifall folk ändå vill skänka något så be dem ge ett bidrag till er fest!

Det gjorde vi, då vi varit tillsammans i sjutton år, bott ihop i fjorton och redan har allt vi behöver och lite till - och det enda vi ville var att gifta oss och ha fest :)

Vi skaffade ett kort med kredit hos vår bank, för att kunna lägga ut pengar "så länge". Och efter bröllopet pytsade vi bara in utav de pengar vi fick i present för att betala bort skulden...

• wife 2 be - been wife

Har du räknat med 25 000 på hela bröllopet eller bara själva festen?

Jag skulle tipsa om Gulashsoppa till natta mat. Mycket god och enkelt att värma. Finns i stora konserver på willys 119:- räcker till 8-12 pers. Servera med bröd och creme fraise.

Eller varför inte lite kex och ostar, melon och andra exotiska frukter? Man kan även köpa in en chokladfondue som man kan doppa frukterna i.
    Tror inte att det går åt allt för mkt eftersom ni säkerligen också kommer att bjuda på chips och diverse snacks under festkvällen.

Ett annat förslag är att sälja öl till självkostnadspris i bar på festen. 5:-/ per öl/vin är väl inget som folk kan ha ont av och ni kan istället lägga de pengarna på annat.

När gifter ni er?

• marskattan75

Jag har tänkt smörgåstårta själv! Jag tänker så här, folk kommer faktiskt inte för att äta uta för att se en vigsel.. Bara det finns lite "starkt" till blir nog alla nöjda ska du se..

Svar på tråden budget tips! hjälp!