• brud080816

Kan man begära att tärnor/marsalkar står för sina kläder?

Känns ju lite snålt.
    Nån som har erfarenhet?

• Svar på tråden Kan man begära att tärnor/marsalkar står för sina kläder?
  • sandraochmarcus

SÅ här tycker jag: Om ni kräver att dom ska ha något särskilt så bör ju ni erbjuda er att betala. Om du har valfri klädsel eller säger att du önskar någon särskild färg kanske bara så finns det ju ingen anledning för er att betala.

• Pumpkin

Enligt vett och etikett så är det en ära att vara tärna/marskalk och därmed betalar man sina egna kläder. I verkligheten är det väl så att har man väldigt specifika krav för vad de ska ha på sig, ja, då kanske man får betala i alla fall en del. Men har man inga direkta krav, kanske bara en viss färgskala och att det ska vara "uppklätt", då kan tärna/marskalk betala själv. De skulle väl ändå ha haft nånting fint att sätta på sig även om de inte varit tärna/marskalk?

Min tärna och hans marskalk kommer att få betala själva, men vi har heller inga stora krav. Tärnan ska försöka hålla sig till vårt färgtema och det ska vara somrigt uppklätt. Det har aldrig varit något snack oss emellan, hon tycker att det är självklart att hon betalar själv.

• jennysnartfru

Klart man kan. Tror att det är tärnorna som mest förväntar sig att man ska betala för klänningen.

Tog det från info på BT sida:
    "Det anses som en ära att bli vald till tärna och brudtärnan betalar därför ofta själv sina tillbehör denna dag".

Men känner ni att ni har råd så betala deras kläder, men gör klart för dom tidigt att det är dom som ska stå för det och vilken stil ni vill att dom ska ha.

Lycka till

• thalia82

Vi ger våra tärnor ett mindre bidrag till kläderna. Det enda kravet från vår sida var att klänningarna skulle vara gröna och minst knälånga.
    Båda har valt att sy upp sina med hjälp av duktiga familjemedlemmar, så de har kunnat påverka hur mycket de vill lägga ut genom tygval och så.
    bestman har redan kläder.

• brud080816

Vilka bra svar, nu börjar det faktiskt kännas självklart att dom kan stå för kostnaderna själva, är dessutom systrar och bröder så det ska nog inte vara något prob.
    Vi är inte heller kräsna på deras klädsel =)
    tack tack

• snöbrud08

Min tärna står för klänningen själv, men däremot betalar vi frisyren =)

• Joji

brud 080816 - är tanken att de ska ha på sig något särskilt? Annars tycker jag absolut inte att man behöver betala! De hade ju antagligen haft fina kläder på sig även om de bara hade varit vanliga gäster!

• Kakan 07

Min tärna betalade såväl klänning som hår/make up själv. Detta för att vi inte hade några specifika krav och klänningen behåller hon ju och har som festklänning framöver.
    Sminkningen/uppsättningen hade jag kunnat tänka mig att betala, men dels var det inte särskilt dyrt och dels så ville jag hellre ge henne något som var bestående. Så hon fick en present av mig när vi gjorde oss i ordning istället.

• Jag o min kille

Mina tärnor och mannens marsalk betalade sina kläder själva. Det ända som jag hade som "krav" av mina tärnor var att dom skulle ha liknade klänningar och inte för fina Hehehe

Men dom hyrde två otroligt fina kläningar som dom var jätte vackra i. Jag köpte smycken till dom som tack.. (bild på klänningarna i galleriet)

Marsalken valde att sy upp en kostym då han tyckte att han behövde en ny ändå

• Jag o min kille

Mina tärnor och mannens marsalk betalade sina kläder själva. Det ända som jag hade som "krav" av mina tärnor var att dom skulle ha liknade klänningar och inte för fina Hehehe

Men dom hyrde två otroligt fina kläningar som dom var jätte vackra i. Jag köpte smycken till dom som tack.. (bild på klänningarna i galleriet)

Marsalken valde att sy upp en kostym då han tyckte att han behövde en ny ändå

Svar på tråden Kan man begära att tärnor/marsalkar står för sina kläder?