Kan man begära att tärnor/marsalkar står för sina kläder?
Känns ju lite snålt.
Nån som har erfarenhet?
Känns ju lite snålt.
Nån som har erfarenhet?
Jag har två tärnor och skall ha ett bröllop med temat is och eld. Tyckte det var snyggt då om mina tärnor hade "silver grå klänningar"... Ger ett lite isigt uttryck (och det är ju en snäll färg till skillnad från de brudar som tvingar sina tärnor att ha orange eller syrenlila *fniss*). Min ena tärna hade redan en jätte fin silvergrå lång klänning och nu skall min andra tärna sy upp en liknande (inte samma tyg, men samma modell så att man ser att de "hör ihopa"). Men det kommer hon själv att bekosta. Även smink skor och hår kommer de själva att bekosta..... Hade jag varit rikare så hade jag gärna betalat allt, men nu e´jag bara en fattig student så det går ju inte...
Vad jag ville säga var att.... Man behöver inte betala allting själv, man kan ändå få vara med och tycka (om man har speciella önskemål) om de är dina vänner så förstår de!
Om tärnorna får ha sina egna kläder på sig, dvs något de redan har eller tänkt skaffa sig, får de betala själv. Förväntar man sig att de ska ha en viss färg och modell och alltså kanske låta sy upp eller specialbeställa kläder tycker jag att brudparet får stå för kostnaden.
ääh..om jag hade haft tärnor så skulle jag bjuda dom på kläder och smycken..sen skor får de stå för själva,kanske skulle stå för hår och make.
jag skulle betala för mina tärnors klänningar (min syster och systerdotter) men min syster sa att hon skulle betala för dem själv. jag tyckte väl inte att det var rättvist att hon skulle lägga ut så mycket pengar för min skull men hon tyckte att det var en ära för dem att få vara tärnor så jag lät henne göra det. de betalade även sina skor.
jag hade köpt matchande halsband, örhängen och armband till dem som en liten present samt att jag betalade frissan och blommor
Vi hade inga som helst krav på tärnans och bestmans kläder, de fick bestämma helt själva och jag talade om från början att vi inte stod för någonting av deras klädsel, smycken eller hår. Vi är alla småbarnsföräldrar med tight ekonomi så de hade full förståelse för detta. Nu köpte jag ett armband från Snö som tack till tärnan och betalade hennes håruppsättning ändå. Hon fick välja om hon ville att jag skulle bidra till klänningen som hon hyrde eller om hon ville ha håret uppsatt av en frisör och hon valde frisören. Jag minns tyvärr inte vad min man köpte till bestmannen...
Vi ska iaf betala för min tärnas klänning, men jag vet inte hur vi gör med marsalkens...
vi hade tänkt att betala min tärnas kläder...men hon fick de så himla billgt, så mamma å pappa betala de..skor får hon fixa själv, men betalar hår och smink åt henne.
marsalken gör lumpen nu och kommer ha sin uniform på sig
Det är mina systrar som ska vara tärnor men jag ville egtnligen inte ha tärnor alls utan det är dom som har insisterat så då borde jag ju kunna begära att dom betalar själva, har inget krav på vad dom har på sig alls, något fint gärna men klä upp sig skulle dom väl ha gjort vilket fall som helst, samma med marsalkarna att har vi två tärnor så passar det ju sig med två marsalkar oxå.
godnatt allihopa!! natti natti
vi har det enkelt...min syster ska vara brudtärna
och eftesom vår far står för kalaset så löste sig
det problemet av sig självt :)
för mig är det viktigt o hitta en klänning som
min syster gillar och känner sig bekväm i MEN att
den passar ihop med allt annat. (jag ska alltså godkänna den):)
Jag "tvingar" däremot henne och har klackar på skorna
och det tycker hon är nog så jobbigt :)
Vi betalad tärnornas klänningar efter som vi(jag) ville vara med och bestämma utseendet. Skor, smink och hår fick de bekosta själva, och vi hade inte heller några synpunkter på hur det skulle se ut.
Tycker generellt att om brudföljet själva får bestämma vad de ska ha på sig så kan de betala själva, alt att man betalar en del var. Men om brudparet sätter upp riktlinjer så bör de också betala.
Ja, det kan man. Men då får man se till att som brudpar inte ha några speciella krav på färger osv.