• brud080816

Kan man begära att tärnor/marsalkar står för sina kläder?

Känns ju lite snålt.
    Nån som har erfarenhet?

• Svar på tråden Kan man begära att tärnor/marsalkar står för sina kläder?
  • Du & Jag

Självklart tycker jag att de kan betala sina kläder själva, har faktiskt aldrig tänkt åt motsatt håll! Ni har ju så många andra utgifter den tiden så de förstår säkert! Lycka till!

• karrofkp

Våran bestman å tärna får välja själva så länge det går i stil med oss... Sen ska dom även ha egna blommor som matchar våra..
    hade jag velat bstämma hade jag betalt för det... Så tycker jag=)

• Fru Ängla

vi gav ett klädbidrag på 500 kr och betalade enkel frisyr och sjal (och bukett).

Helt enkelt därför att vi räknade med att klänningarna de hittade skulle kosta minst 1 500 och sen var det skor på det etc och då ville vi gärna bidra. Jag hade också en rätt tydlig bild på hur klänningarna skulle se ut, nu blev det inte riktigt så som jag tänkt efter som de valde rätt "fritt" men jättefint ändå.

Kolla gärna en av bilderna i galleriet!

• Fru Ängla

vi gav ett klädbidrag på 500 kr och betalade enkel frisyr och sjal (och bukett).

Helt enkelt därför att vi räknade med att klänningarna de hittade skulle kosta minst 1 500 och sen var det skor på det etc och då ville vi gärna bidra. Jag hade också en rätt tydlig bild på hur klänningarna skulle se ut, nu blev det inte riktigt så som jag tänkt efter som de valde rätt "fritt" men jättefint ändå.

Kolla gärna en av bilderna i galleriet!

• Limbolight

jag har pratat med mina tärnor och eftersom vi beställer tärnklänningar från Kina för 500 kr st, så betalar de själva.
    De har givetvis fått vara med och bestämma modell och färg, dock ska alla ha likadana.

• Cornellia

Jag har betalat (och sytt) min tärnas klänning, i samma tyg som detaljerna som kommer vara på min klänning. Vi köpa hennes blommor men skor, smink och hår kommer hon stå för själv.

Marskalken har vi inte haft några som helst krav på så han har fått fixat allt själv, dock kommer vi juh köpa en (ett?) corsage till honom.

• Jungblom

Jag betalar inte mina tärnors klänningar och inte min m2b's bestmans heller och inte heller brudnäbbensklänning.

De får stå för det själva.
    Jag hade endast som önskemål att de skulle välja någon av färgerna grönt, lila eller silver/grått. I övrigt fick de välja helt själva. Slutar med att två har grönt, en har lila och en har silver/grått.
    Bestmannen hyr sina kläder, liksom min m2b. De har inte likadana.
    Brudnäbben kommer ha en rosa klänning, inga önskemål om färg över huvudtaget bara att den inte skulle vara vit. Hon valde färgen själv.

• SpookyandKira

Mina tarnor betalada sina klanningar och sitt har/make up sjalva. Vi valde ut klanningarna tillsammans, och alla hade samma outfit. Jag betalade deras buketter.

• Miss Blue

Mina tärnor ska betala sina klänningar själva. Det enda jag har som "krav" är färgen ljusblått och att de ska ha liknande klännningar. För mig spelar det ingen roll om de köper fina klänningar i en vanlig "affär" istället för en svindyr i en bröllopsbutik. Helt enkelt för att de ska kunna använda klänningarna fler gånger än en.
    Vi kommer däremot betala deras tärnbuketter och ev en del av frisyr/makeup. Men den största delen kommer de betala själva, de tyckte det var självklart

• MrsO22

Våra tärnor och marskalkar betalade sina kläder själv. Vi bjöd tärnorna på smink och hår och marskalkarna fick varsin slips som var i vårt färgtema.

Det hela blev väldigt uppskattat, de hade inte förväntat sig att få någonting betalt.

Det är ett hedersuppdrag åt väldigt goda vänner - så tycker jag att man ska se det, och därför inte förvänta sig något!

Men, om man har specifika önskemål som brudpar på klänningar eller frackar eller vad mannen nu ska ha på sig tycker jag som många andra i den här tråden att man kan erbjuda sig att betala.

//MrsO22

Svar på tråden Kan man begära att tärnor/marsalkar står för sina kläder?