Sniktråd -hur stor var den minsta gåvan ni fick?
Men kära ni, ser ni inte det absurda i att beklaga er över värdet på PRESENTER, något som människor FRIVILLIGT GER er.
Om ni verkligen, verkligen förväntar er gåvor på minst 500kr/person så skriv det på inbjudan. "Ni är bjudna på bröllop OM ni ger oss en present à 500kr+".
Är det bara jag som tycker att en gåva är en gåva och inte ett utbyte av prylar av lika värde?
Efter en del diskussioner har vi i min familj avvecklat det där med julklappar då det inte kan ses som en frivillig gåva utan som ett måste och då förlorar handligen sitt värde.
Om någon av mina vänner/syskon skulle hjälpa mig med bröllopsförberedelserna så skulle jag aldrig vänta mig att även få en present av dem!
Och att säga "men vi har ju lagt så mycket pengar på bröllopet så de borde ge dyrare presenter" är ju helt sjukt, det är väl inte deras fel att ni har lagt ut en massa pengar, det är väl ert egna val?
Vi kommer inte att lägga mer pengar på vårt bröllop än vi känner att vi har råd med. Inte heller kommer vi att förvänta oss en enda gåva, än mindre en gåva av ett minimivärde!
Och jag hade blivit överlycklig om någon planterat träd i Himalaya eller skänkt pengar till ett barnhem. Jag har redan alla de materiella ting jag behöver och skulle INTE vilja ha serviser, termosar och annat skräp. Hade dock mottagit det artigt =)