• 2003 09 06

Sniktråd -hur stor var den minsta gåvan ni fick?

oj jag blir nästan rädd vad folk förväntar sig i gåva.
    att någon vill komma på ens bröllop är det viktigaste o sen är det upp till gästen om den vill ge något i bröllopsgåva.

tycker inte man kan förvänta sig lite mer eller dyrare saker bara för att man själv vill eller för att det är ett dyrt bröllop. tycker absolut inte man kan förvänta sig gåvor om man låter gäster betala sitt kuvert/del av kuvert eller om man har betaltjänster så som betalbar mm.

det ska inte kosta gästen mycket att gå på bröllop. gästen kommer ju för att man blir BJUDEN o bjuden betyder ju att brudparet vill ha just de människorna med på sin stora dag o då får man ju bjuda. det står ingen stans att gästen ska både betala för sig själv eller för dyra saker brudparet vill ha

jag har själv gift mig o visst, vi fick daker vi både ville o o hade kunnat vara utan, men det är tanken som räknas. o inte heller kostade allt en mindre förmögenhet utan en hel del var UNDER 500 kr.

jag tycker inte det är sniket av vänner att läggaihop till en gåva så de baalar 100 kr per person. varför skulle det vara det? känns värre om de inte velat lägga ihop alls.

vi var på bröllop i lördags då min mans systers son gifte sig. vi köpte ett bröllopsalbum med tennram. på ramen graverade vi in deras bröllopsdatum. det tillsammans med kortet bev 400 kr. o vet ni, jag skämdes inte ett dugg över vår billiga present för den var vald med stor omsorg o mycket tanke bakom.

nej, jag tycker man ska vara gladast över att folk över huvudtaget vill komma. det finns inget sakmligt med vad gåvor kostar, för de är just gåvor. något folk ger för att de vill, inte för att ert bröllop kostade så mycket.
    sen om gåvan kostar 50 kr eller 5000 kr är mindre vesäntligt.

• 2003 09 06

måste tillägga.

däremot tycker jag att det tillhör normal hövlighet att inte ge bort SKIT. alltså inte begagnade saker, saker man själv haft hemma eller fått av andra, osv. det är ju sunt förnft o det spelar ignen rol lvilket sammanhang man gör det.

när min man fyllde 25 år o jag fyllde 22 (fyller år samma vecka) så av min svägerska fick vi 8 vanliga värmeljus (typ ikea) ett söndrigt silverfärgat ljusfat med 3st tillhörande dekorationsljus som var äckliga av damm på själva stearinet samt en planch med bebismotiv som det redan fanns typ 20 stifthål i.

jag skämdes ögonen ur mig när jag öppnade detta o tror nog varända gäst på 25 års kalaset gjorde det samma. det handlade inte om att vi förväntades oss mer eftersom min man fyllde 25 utan för att då kan man hellre skita i det. bättre att bara ge ett kort eller inget alls.

• 2003 09 06
    Liinda_e skrev 2007-09-17 23:01:03 följande:
    retade mej bara på en sak i ditt inlägg2003 09 06 skrev 2007-09-17 22:55:11 följande:[citat]oj jag blir nästan rädd vad folk förväntar sig i gåva.att någon vill komma på ens bröllop är det viktigaste o sen är det upp till gästen om den vill ge något i bröllopsgåva.tycker inte man kan förvänta sig lite mer eller dyrare saker bara för att man själv vill eller för att det är ett dyrt bröllop. tycker absolut inte man kan förvänta sig gåvor om man låter gäster betala sitt kuvert/del av kuvert eller om man har betaltjänster så som betalbar mm.det ska inte kosta gästen mycket att gå på bröllop. gästen kommer ju för att man blir BJUDEN o bjuden betyder ju att brudparet vill ha just de människorna med på sin stora dag o då får man ju bjuda. det står ingen stans att gästen ska både betala för sig själv nämligen det där med betalbar...att om man har det så ska det räknas som typ en tjänst????men gästerna väljer väll själva om dom vill dricka lr inte?lr jag kanske inteförstog alls hur du menade....men jag tolka som att...nä ni har ju betal bar och jag MÅSTE supa för 500 spänn nu och därför får ni ingen present!
    oj jag skrev nog lite konstigt vad gäller betalbar. vad jag menade var om man ska betala 500 per kuvert OCH betalbar så kostar det massvis att gå på bröllop. jag har varit på bröllop med betalbar. den ända drickan som ingick var ett glas dricka till maten samt kaffe till tårtan. om man då ska köpa alkohol/läsk/saft mm till hela familjen med under kvällen samt betala 500 per person så hade det i vårt fall hamnat på över 2000 kr bara för att gå. och då tycker jag inte man ska förvänta sig någon gåva för 2000 kr bara för att vara med på bröllopet är gåva nog.

sen är jag helt emot att man tar betalt av sina gäster men det är en helt annan tråd o inget vi behöver ta här.
  • 2003 09 06

fru ängla.

angående det med kuvertavgift var ett ex. att allt beror på sistuationen. det är inte alltidman som gäst kan eller vill ge 500-5000 i bröllopsgåva. OM man tex betalar sitt kuvert, då får man kanske räkna med att gästerna ger mindre. alltså ett ex.

sen min uppfattning om betalbar/kuvertavgift mm har inte riktigt med tråden att göra. MEN för att förtydliga vad jag menade så tycker jag att om man inte har råd att bjuda sina gäster så kanske man inte ska bjuda så många. för om man vill bjuda folk på kalas/dop/bröllop mm så gör man det för att man vill ha sina nära o kära med. om man då inte har råd att betala för det, ja då får man kanske göra en mer ekonomisk variant eller så får man kanske bjuda färre o ha ett mindre bröllop. MEN det är min åsikt o jag har som sagt varit på bröllop där de tog betalt för diverse. jag gick för dit men i mina ögon skulle jag själv skämmas att ta betalt för gäster som jag bjudit dit. Men nu hade ju inte det med tråden att göra

sen om jag tycker det är sniket att ge bort billiga presenter. nej inte ett dugg. det beror helt på vad för relation man har o gästes privata situation. om man ger en gåva för 50 kr kan den ändå vara fin o genomtänkt. som någon nämde en brodyrtavla kan man köpa o sen läggga ner timmar på att göra. kostar inte mycket men tanken är jäkligt god. trevligare att de försöker o vill än att de ger bort skit eller begagnat.

men för att svara på ts fråga. jag tror inte det finns en lägre eller högre smärtgräns för vad man kan ge. MEN just att det är genomtänkt o något personligt o fint. o i mina ögon är kanske inte 2 par handdukar det finaste att ge bort, men det är kanske vad man har råd till just då och hellre det än att man ska ge bort massa mög

Svar på tråden Sniktråd -hur stor var den minsta gåvan ni fick?