Inlägg från: Fröken Figo |Visa alla inlägg
  • Fröken Figo

Sniktråd -hur stor var den minsta gåvan ni fick?

Oj, 80 SEK per person är riktigt sniket. Om inte gästerna haft massiva utgifter för bröllopet som transport, boende och kläder och sånt.

Vi har inte gift oss än (får berätta om ett år vad minsta gåvan var! jag tror jag vet vem som kommer ge den iaf) men vi hade en stor o fin fest ihop för några år sen där vi bjöd på jättefin lunch och sen stor o fin middag med vin hela kvällen och efterrätt osv. Det var en fin lokal i stan. Och en vän hade med sig en lite vissen planta i plastkruka. Fast det blev lite pinsamt för henne för de flesta hade köpt jättefina saker...

• Fröken Figo

Gud vad roligt att läsa om alla snikna gåvor folk får!

Bruna fula handdukar för $35 låter inte heller klokt! Fast jag gjorde själv en "fuling" här om dan. Jag hade bråttom till en födelsedagsmiddag, alla affärer stängda och hade ingen present. Så jag ger min vän en fin och lite lyxig kräm som jag köpt (på rea) till mig själv. Helt oöppnad och med plasten kvar. Men jag hoppas hon inte sett den stå i mitt badrum! Hon fick några lyxiga masker också som jag köpt till mig själv men som är oöppnade... Ibland får man ta till de knep man har!

• Fröken Figo

En annan sniken grej! Lite orelaterat också men ändå. Det var ett par som gifte sig för några år sen som önskade sig tallrikar från Villroy&Boch med TRE guldränder på för typ 700 SEK per tallrik! Och man kunde inte köpa nåt billigare, och de hade gjort det tydligt att man "skulle" köpa fr deras önskelista. Oj vilket rabalder det blev!!

De flesta gästerna var studenter och ALLA pratade om dessa dyra tallrikar som ingen ville eller hade råd att köpa. Och under 5 års tid har ALLA jag träffat beklagat sig över att dessa j*vla tallrikar aldrig använts när de varit där på middag... Ingen har sett röken av dem och dessutom var de helt smaklösa och fula.

Till råga på allt hade många rest internationellt för att vara med på bröllopet, alltså betalat både flyg och boende i Stockholm. De där fula guldtallrikarna förstörde mkt av stämningen på bröllopet faktiskt! Folk beklagade sig i sina tal!!

• Fröken Figo

Liinda: ja visst är det galet? Jag kommer inte ihåg exakt hur talet var utformat men det gavs av brudtärnan som också hade fixat möhippan. Hon hade fått strikta order om att inte berätta detaljer om brudparet (brudens föräldrar var rätt stiffa tror jag och de hade träffats på Kreta och hånglat i nån bar, jättefarligt!!)

Den här (lite irriterade) brudtärnan berättade i talet om sina strikta order att "inte berätta nåt". Sen sa hon nåt i stil med "ja, inte räckte pengarna långt när vi skulle köpa bröllopspresenter, ja ni vet. Nu får brudparet fasiken använda de guldiga tallrikarna. Hoppas alla vi gäster får lyckan att äta på dem en dag." eller nåt i den stilen. Riktigt bittert var det och det representerade precis vad alla kände... Man kände sig nästan "bestulen" eftersom det inte fanns nåt under 700 man kunde köpa. Många var singlar och gick inte ihop med kostnaden heller... giriga typer!

• Fröken Figo

Fru ängla: Jag håller med, man betalar per person inte per par! Annars får man "rabatt" för att man är i en relation! Det är diskriminering mot dem som inte hittat sin partner än!

Nyaforsfors: Bra gjort av din mamma! Det är så dumt när man går och irriterar sig för pengar, bättre säga till direkt ist.

Jag fick några frågor ang de där j*vla talrikarna: jag tror att anledningen för att de aldrig används är för att de alltid är "för fiiina". Om man tänker efter, NÄR exakt kommer tillfället att plocka fram 3 ränder guld och äta på? Födelsedagar? Ok, kanske men det ska specialdiskas och barnen kanske har sönder dem, bättre inte. Årsdagar? Jämna födelsedagar? Då kanske man slår på stort och bjuder många, då räcker inte talrikarna i antal. Och dessutom: risken att de går sönder. De där usla fula tallrikarna står i nåt skåp hos det här paret och får aldrig se dagsljus.

Och jag fick frågan om det här paret ÄR snikna i övrigt: JAAA!!! De är verkligen ett girigt par... Iofs ganska schyssta med att bjuda på middagar vilket de ofta gör (och tar fram vita IKEA-tallrikarna grrrrrrr) men allt i deras liv kretsar kring pengar. Ussch, tur att jag inte träffar dem mer!

Tjejer, tänk vad dumt om man gör bort sig med tex önskelistor och sånt. Ofta bjuder man ju "alla man känner" eller åtminstone "alla man tycker om". Och då undgår det inte nån vilket misstag man gjorde... Jag funderar på att be våra internationella gäster att skippa gåva eftersom de alla måste betala flyg och några hotellnätter... Vill inte att det ska pratas om gåvor i 10 år!

Liina: hahahahhhaha vad kul att du fick en TVÄTTKORG!!!!!!! hahaha jag dör!!!

• Fröken Figo

Gåvorna jag får av min svärmor kan vara lite... annorlunda ibland. Ok, visst, jag har fått fina silversmycken ibland. Men i julklapp förra året fick jag en gammal avlagd nopprig och illaluktande svart kofta som är för liten!!! Själv hade jag inte ens gett bort den till välgörenhet, i bästa fall hade jag kanske använt den till skurtrasa...

M2b vågade nästan inte lämna över den.... det blev liksom "öhh..." Hon hade slagit in den med mitt inslagspapper (de bodde hos oss över julen men jag var inte där). Som tur var behövde jag inte se henne ansikte mot ansikte då! Hur gör man annars?? "Tack, vad fin den är!" ang en riktigt ranglig och hemsk stinkande trasa till tröja... Som jag inte får på mig, för trång över axlarna.

Jaja, jag har skrattat lite åt den i min enmsahet... hahahahhahahahahaha... Själv hade jag gått ut och köpt pärlsmycken åt henne, äkta fina pärlor. Men men... hahahahaha! Det är bara att skratta på egentligen...

• Fröken Figo

Fru ängla:

ja min kille har nog med bråk med sin mamma, jag tror inte han orkade ta upp detta också. Det fick liksom slinka igenom, jag tänker slänga tröjan hur som helst! Den luktar gammal inpyrd byrålåda (har legat ute på hennes landställe i säkert 7 år och använts för trädgårdsarbete eller nåt men vi bor i lägenhet o har ingen trädgård! så jag behöver den inte...)

hedebris:

en konstig vas som 14 åring! hahha, fast idag kanske man skulle bli överlycklig för en sån!

Det ska bli sååå kul att rapportera om ett år vad vi fick... Jag har ofta märkt att generositet och inkomst inte har nåt med varan att göra. De mest generösa är också de som fått "uppoffra" mest för presenten de ger. Konstigt det är.

Själv skulle jag aldrig ge nåt under 1000 från oss i bröllopspresent. Vi gav 1000 i pengar till en bröllopsresa till ett par vi knappt träffar o som vi inte gick på bröllopet hos. Det kanske var lite att ta i, men hellre det! På ett bröllop vi gick på i våras gav vi 1500 från oss två. Också lite mycket men som sagt, hellre för mkt än för lite.

• Fröken Figo

OT men ändå. Vad tycker ni om att ha en önskelista i en möbelbutik? Vi önskar oss nämligen en antik säng, en byrå, ett skåp och lite sånt. Då kan alla bidra med precis hur mkt de vill. Och vissa större "gäng" kan gå ihop och köpa en möbel från bara dem.

Vad tror ni? Bra eller dåligt av oss att önska oss det?

• Fröken Figo

oss 2: tur att ni inte bjöd henne då! Hon verkar inget trevlig.

Sniktråden måste fortsätta, den är så rolig.

En helt OT grej men ett ganska "nära" par till oss, alltså vänner i ett par som vi är vänner med, som vi umgås med privat, träffas bara vi 4 osv, har GIFT SIG och det såg vi på Facebook. De har inte hört av sig, inte mailat och sagt nåt, ingenting.

Tycker det är skitdåligt. Ok att de gifter sig och inte bjuder oss (om det var ett litet bröllop annars blir jag riktigt besviken) och ok att vi bor utomlands och inte hänger med i alla svängar där hemma. MEN!! Om man publicerar på Facebook att man gift sig kan man väl dra iväg ett mail till sina vänner??? Med ett kort också hade varit trevligt för att se hur fina de var... grrrrrrr.... Sniket!! Och vi som redan bjudit dem (muntligt) till vårat bröllop. Då nämnde de inte att de gift sig.

• Fröken Figo

Oss 2:

Ja eller hur? M2b och jag låg och prata om dem länge igår natt. Vi uppvaktade dem när de fick sin första dotter. Vi har bjudit dem på stora fester tidigare (födelsedagar och annat) där killen till o med höll ett fint & sentimentalt tal till m2b. Vi träffades för ett halvår sen och bjöd dem på lunch på restaurang. Och vi ses ofta hos gemensamma vänner och äter middag eller går ut.

Slutsatsen är: de BORDE vara riktiga vänner? Vi började undra om de kanske inte gillar oss? Men det tror jag inte. Jag tror bara de inte vet hur man beter sig socialt. De hade säkert ett litet bröllop för bara de närmaste och sen har de varit för slöa för att informera vänner... Eller så väntar de med att informera när de har bilder och sånt så de kan skicka kort. Men då borde de inte skrivit nåt på Facebook! Jag är bitter... fan vad klantiga de är.

• Fröken Figo

Bijo:

Låter precis som min svärmor!! Min m2b har investerat en herrans massa pengar i ett familjehus. Och nu när svärmor funderar på att sälja huset har hon sagt att han KANSKE kan få några tusen tillbaka... Grrrr... vadå, han kan väl få sin investering tillbaka minst, och värdeökningen efter 8 år, tycker jag... Men nej, hon är "snäll" och ger honom lite grann... Kan tilläggas att vi planerar bröllop (hon har inte nämnt bidrag till det), vi måste köpa lägenhet snart och inreda det, och svärmor har allting redan: stort hus, sommarställe osv... så vi skulle behöva den där investeringen mer än hon behöver den. Och m2b är enda barnet.

Jaja, familjen är alltid värst. M2b bara accepterar ALLT!!

• Fröken Figo

Kanske ska förtydliga att vi klarar oss bra, det är inte så att vi "behöver" investeringen han gjort MEN han fick ändå uppoffra mkt under de år han betalade renoveringar på familjehuset. Jag tycker det vore schysst om han kunde få tillbaka de pengarna nu när vi ska starta allting i livet: bostad, bröllop, möbler osv. Så som jag ser det har han "rätt" till de pengarna eftersom de också har bidragit till att hon kan sälja huset dyrare...

Ooops, det blev extremt OT men men... Bra att gnälla av sig här på BT! Vilken terapi!!

Svar på tråden Sniktråd -hur stor var den minsta gåvan ni fick?