• Fru Ängla

Sniktråd -hur stor var den minsta gåvan ni fick?

Alö, svar på din fråga: lite tror jag det är så, för många i alla fall, att då man ger present till nån så tror man att man ska få nåt tillbaka nån annan gång - sen om det dröjer 5- 10 år tills den andra fyller jämt och man får presenten då är ju det helt OK.

jag skulle i alla fall inte ge presenter i det oändliga om man aldrig fick nåt själv av personen i fråga.

• Fru Ängla

Miamaja, jag håller med dig. badankor för 14:- i bröllopspresent låter lite "snålt" - hur söta de än är...
    VISST det ÄR tanken som räknas men hallå! LIIIITE mer kan man väl ändå kosta på? kanske missförstår vi inlägget?

Jag greppar heller inte argumentet att om det är ett brudpar man inte känner så väl så får de ankor för 14 :-, känner man de bättre får de mer..
    OM man känner ett brudpar så lite att det känns helt OK att endast ge present för 14:-, så kanske man inte ska tacka ja till bröllopet?

Sen är det såklart en helt annan femma om man inte är bjuden/ alternativt väljer att inte gå på ett bröllop man är bjuden till då är det ju en helt annan grej att ge ankorna som en gullig gest! Tycker jag...

sen som nån sa här ovan, de som på olika sätt hjälper till med dukning, städ, mat, musik osv - de ger ju ofta det i present istället för annat!

• Fru Ängla

Fröken Figo, en illaluktande tröja, man tror inte att det är sant!!!
    Synd att inte din kille sa åt henne att hon lika gärna kunde låta bli att ge något...

• Fru Ängla

Hedebris, tappade du eller "tappade" du den fula vasen

Fröken Figo, det var vädligt generöst att ge det ni gav, och säkert oerhört uppskattat av de som gifte sig!

Vi gav 1000 kr till bröllopsresa på bröllopet vi var på för 2 veckor sen (nära vänner), och 1 500 på det innan dess men då var det min syster som gifte sig. Men genrellt lägger vi nog snarare 500 - 700 särskilt till såna som vi inte umgås så jättemycket med!

(och lite spelar det ju in vad vi fick (av de som gifter sig) på vårt bröllop..)

• Fru Ängla

Ipanemagirl, helt säkert tror jag att de måste ha bidragit till maten och drickat. Annars verkar det ju lite småskumt att "bara" ge ca 20 kr till en present när nån fyller 30.

Eller också kanske de tyckte de räckte, då du själv inte bjudit in till nåt kalas? beror väl lite på hur vännerna är och hur de "agerar" i vanliga fall när det gäller festr/presenter...

• Fru Ängla

Zix, vi har väl alla rätt att tycka olika? utan att behöva anklagas för att beklaga oss och vara "sjuka"??
    Vi har svarat på frågan som ställdes från början i den här underhållande tråden och sen haft åsikter om lite till...
    Vi är väl i vår fulla rätt till det, precis som du tycker dig ha rätt att klaga på (vissa av) oss som skrivit i tråden.

JAG är inte fixerad vid presenter, glömmer ofta bort födelsedagar och "förväntar" mig inte presenter när jag fyller själv. Tycker dessutom att det är rena hysterin kring jul, när småungar sliter upp det ena paketet efter det andra utan att reflektera över vad de fått eller på julens innebörd.

MEN jag är uppfostrad till att ha med mig present när jag är bortbjuden, vare sig det är bröllop, födelsedagsfest eller middag etc. Och ger alltid bort något som jag tror att den/de önskar sig, vare sig det är pengar till resa eller nåt annat. Och det jag ger bort kommer aldrig innefatta saker så som badankor a´la 14 kr, använda tröjor eller kryssningsbiljetter som redan förfallit!

FÖR mig funkar det nämligen utmärkt att både sponsra ett kinesiskt barn i en SOS-by, skicka julklappar till fattiga familjer i Estland och ge bort en tusenlapp i bröllopspresent till några som står mig nära och önskat pengar till en bröllopsresa!

OCH självklart är det gåvor i sig från de som hjälper till på bröllopet etc - en oerhört värdefull gåva!

• Fru Ängla

ja jösses, lila spetstrosor som var begagnade, härligt...
    Tur att de var tvättade i alla fall

• Fru Ängla

2003 - 09 - 06
    VEM har pratat om att betala en kuvertavgift för att gå på bröllop? Ingen i den här tråden i alla fall innan du...
    Jag är inte helt säker på om jag ens skulle gå på ett bröllop med avgift, men framför allt skulle jag ju då inte ge present.
    Sen förstår jag inte ditt resonemang, det är inte "snålt" att ge en present för runt 50-lappen men däremot är det sniket av brudparet att inte bjuda på all dricka? Eller missförstår jag?

På vårt bröllop bjöd vi på ALLT och jag skäms inte det minsta för att säga att jag skulle bli mycket besviken om jag fick två badankor eller handdukar för en 100-lapp. Det absolut viktigaste är att alla man vill ska komma, kommer och delar ens underbara dag, och det ÄR i första hand tanken som räknas men vadför tanke ligger bakom några (nya och fräscha) handdukar från IKEA eller dylikt?

Och sen tror jag faktiskt inte att det är nån här i tråden som skulle komma på tanken att tycka att det är "snålt" om nån ger ett fint album med personlig inskription. Låter som en fin och genomtänkt present. jag förstår inte varför du tycker att den var billig dessutom...

• Fru Ängla

Nennesjuttioåtta, det var en jättefin present som ni gav, verkligen! Det har vi också gjort flera gånger (dock har vi inte hittat ett 20 år gammalt vin eller gjort en fin kockbok som ni gjorde) och det har varit uppskattat. I detta fall har det varit brudpar som inte skrivit presentlista eller önskat pengar.

har ni inte fått ett tackkort efter bröllopet? Eller var det nyligen de gifte sig? Tycker det låter jättekonstigt om de inte skulle tacka för att de inte "gillade" presenten om jag ska vara ärlig. Däremot är det inget som säger att de måste tacka er på något sätt innan tackkortet kommer. (tackkort kan i bland dröja upp till ett år men oftast inom första halvåret efter bröllopet). Det kan va möjligt att de glömt bort vad just ni gett och behöver kolla i sina anteckningar inför tackkortsskrivandet.

Och sen, som du kan läsa i tråden, finns det ju så många olika preferenser när det gäller presenter, kanske är de besvikna för att de inte fick pengar men det är otacksamt att visa det inför de som gav presenten i så fall.

Vad många inte vet eller glömt bort är att det faktiskt är gästerna som i första hand ska tacka, helst skriftligen, för senast till brudparet (eller värdparet om det är en annan fest) inom x antal dagar efter festen. Eftersom brudparet bjudit till fest. Oavsett om man lämnat present eller ej.

• Fru Ängla

Awen, fy vad taskigt att göra så. Kobra som är så fint!
    men kanske tänkte han att du skulle bli gladare om du fick nåt han köpt? Skumt att byta i efterhand dock...

Verkar som att det är många mor- och farföräldrar som står för de lustigaste presenterna i tråden!

• Fru Ängla

Awen, tack för länken.
    Vilket underbart svar Fru Ribbing levererade!!!

Håller med om allt - även det sista att man inte bör önska på det sättet, men om hon nu redan gjort det så...

• Fru Ängla

varför bemöda sig att slå in en servett och ett gäng för gamla ballonger i använt presentpapper? varför inte bara strunta att ta med sig present????

alltså småbarn är ju rätt lätta att tillfredställa, hon hade kunnat köpt NYA ballonger och "såpbubblor" eller vad det heter på ica och slagit in i deras papper och det hade sett bättre ut...

• Fru Ängla

Fröken Figo, låter som en kul idé men finns det presenter för alla plånböcker i butiken? Alltså grejer från några hundra och uppåt?

Svar på tråden Sniktråd -hur stor var den minsta gåvan ni fick?