Inlägg från: anne på grönkulla |Visa alla inlägg
  • anne på grönkulla

Går det att flytta isär och ändå vara ihop?

Fast jag tror ju att det är engagemanget i varandra och relationen och inte hur man bor medan man är tillsammans som är det viktiga. Jag är särbo med min man sen snart 3 år och det funkar. Men då var att jag flyttade pga mitt jobb inte en bakväg ut ur relationen och anledningen var inte bristande engagemang för oss - utan vi är båda helt inställda på att det ska fungera ändå. Så det där beror helt på omständigheterna. Har man gemensamma visioner kan det gå, men om någon blir ställ dmot väggen av ett enskilt beslut känns det ju i mina ögon mer tveksamt och det finns lika mycket engagemang för relationen, kanske (jag säger inte att det är så i ert fall, jag beskriver en typsituation där jag tror det är svårt).

• anne på grönkulla

Jo, jag har ju flyttat isär från min sambo o sen gift mig med honom, för mitt jobbs skull - så visst går det. Nu har jag inte så mycket singelliv på mitt håll för det, det var liksom inte den friheten som var poängen med beslutet heller.

Men i det här fallet var det ju inte det som var grejen. Viktualia (och många andra såklart) har sagt kloka saker - det här ligger hos honom, inte hos dig. Du tycks ha nått stora insikter i situationen ändå, hur smärtsamma de än är.

Kärlek är inte alltid nog för en fungerande relation - och hur relationen funkar är inte ett mått på kärleken i den, vare sig från den ena parten eller samlat. Du måste tänka på dig och hur du ska må bra - det kommer ingen annan att göra. En relation på din bekostnad hjälper ingen och ingen kommer tacka dig.

På samma tema konstaterar jag själv ibland fascinerat hur jag själv nog träffat fler intressanta potentiella partners efter att jag blev tillsammans med min man än innan - men det är inget jag agerar på eller sörjer att jag missar. Jag vet vad jag har och vad det är värt - men jag tror inte på en som Den Rätte utan det är ganska slumpmässigt vem man träffar, när och hur och om det funkar.

• anne på grönkulla

Kram på dig!

Mitt råd inför när ni ses - ha en känsla för vad du själv vill, alldeles oavsett vad han har att säga. Vänta inte på hans reaktion, eller ha en förväntan om vad han ska göra för att sen kunna agera på det - sätt din egen agenda.

Svar på tråden Går det att flytta isär och ändå vara ihop?