Inlägg från: 8 augusti 2008 |Visa alla inlägg
  • 8 augusti 2008

Hans föräldrar vill betala...

Det är såhär då att min blivande mans föräldrar har sagt att de vill betala hela festen. De vill att det ska vara catering och liveband vilket självfallet blir en dyr historia. Jag är dock inte jättepigg på idén eftersom jag själv har väldigt fattiga föräldrar, båda är arbetslösa och lever verkligen på marginalerna. Därför hade jag hellre sett att vi alla försökte göra en lite mindre kostsam fest där vi själva lagar mat och ber vänner och bekanta ställa upp att sjunga och spela eller vad de nu vill göra.

Saken är bara den att mina blivande svärföräldrar är väldigt envisa och säger att det inte spelar någon roll att de verkligen vill göra detta för oss. Är det någon som har förslag på lösning? Ska vi låta dem hållas på bekostnad av att mina föräldrar kommer känna sig ännu mer utsatta i sammanhanget? Vad skulle ni ha gjort helt enkelt???

• Svar på tråden Hans föräldrar vill betala...
  • 8 augusti 2008

Alltså vi hade ju planerat att ha en ganska stor fest ändå, fast betala den själva. Vi har räknat med ca 100 gäster. Maten skulle i så fall ordnas av oss själva, exempelvis sallader, kycklingfiléer, piroger, lax, kallskuret osv.. Mat som kan finnas på bordet när gästerna kommer och som inte behöver vara jättevarmt. Ja, allt är väl inte helt och hållet bestämt men ungefär så...

Jag vet inte om mina föräldrar skulle ta illa upp om vi tackar ja till erbjudandet, men de skulle nog känna att "åh, vi har inte kunnat bidra med så mycket, allt bara för att vi inte har råd".

Det som skulle kunna göra mina föräldrar mer delaktiga skulle alltså vara så som jag hade tänkt mig festen från början, utan catering och liveband... För då hade ju mamma kunnat hjälpa till att laga maten osv.

Usch.. Det är en jobbig situation. Förresten talar mina blivande svärföräldrar inte svenska heller, så jag kan inte förklara exakt med mina egna ord hur det känns för dem...

• 8 augusti 2008

åh. ok.. nä alltså det handlar inte riktigt om att jag inte vill ha en dyrare fest bara för att mina föräldrar inte har råd. om svärföräldarna betalar allt så kommer alla ändå få veta det eftersom varken jag eller min m2b själva har överflödigt med pengar. samtidigt kan jag inte tänka mig att hans föräldrar skulle tycka det var ok att vi stod där och påstod att vi betalat när det i själva verket varit de som gjort det.

m2b säger även att hans föräldrar kommer ta illa vid sig om de inte får göra festen och bekosta den för oss. men som sagt, jag (personligen) vill inte ha catering och liveband. det skulle inte kännas som "oss". vi har hela tiden pratat om att ha en mindre "strikt" fest där stämningen inte är så uptight. eller aa.. iofs det kanske bara varit jag som sagt det hela tiden =/

Svar på tråden Hans föräldrar vill betala...