Hans föräldrar vill betala...
Catering och liveband behöver inte innebära strik fest, det beror sig ju helt och hållet på vad ni beställer. Men jag tycker det låter som att du och din blivande måste sätta er ner och prata vad ni vill ha för bröllop först och främst. När ni väl vet det så tar ni diskussionen om vem som ska betala. Och där måste ni ju bådatvå försöka att jämka er. Lika väl som att han kanske måste ta hänsyn till att du inte tycker att de ska betala för festen och det delvis med hänsyn till att dina föräldrar inte kan bidra på samma sätt så måste du ta hänsyn till att hans föräldrar skulle bli besvikan om de inte får bidra. Att gå helt på någons linje gör ju hur ni än vänder er ett föräldrarpar besvikna och det är ju inte riktigt rätt. Och när ni väl hittat en kompromiss måste ni stå enda kring den och tydligt förklara varför ni valt att göra som ni gör.
Vi sa tydligt från början att vi planerar vårt bröllop själva och betalar för det själva. Vi avböjde bidrag från våra föräldrar och sa att de fick ge oss bidrag till bröllopsresa i present som alla andra. Och att vi inte tänkte diskutera summorna med respektive föräldrarpar. Vi har pratat om vad hela bröllopet kostar oss, men våra föräldrar vet oxå att vi hade råd att betala för det.
Nu ville mina svärföräldrar i alla fall ge oss ett bidrag, så utöver presentpengarna gav de också oss ett större bidrag. Det har vi inte pratat om med andra, utan det är något som vi håller för oss själva. De ställde inga "motkrav", de framhöll att vi betalade för allt osv och gav oss inte pengarna fören dagen innan bröllopet. Nu visade det sig att de gav oss så pass mycket pengar att det nästan täckte halva bröllopet. Naturligtvis är vi tacksamma för det, men jag känner ingen skyldighet att bassunera ut det till någon. Att de valde att ge oss en gåva är upp till dem, vi betalade för vårat bröllop. Kanske kan det vara ett sätt att gå dina blivande svärföräldrar till mötes, att planera själva och själva betala för det och att de sedan kan ge en gåva av valfri storlek sedan, utan att ni för den skull behöver berätta det för alla.