Inlägg från: Akvavit |Visa alla inlägg
  • Akvavit

Januari-Februari 2008 fortsättningen...

Igår var vi och träffade catering-mannen som sköter maten till vår festlokal. Hmmm...blir lite dyrare än vi tänkt oss, trodde det skulle finnas fler nivåer då vi fått indikationen på 450 för enkel buffé till 690 för finaste 3-rätters...

Vi tänker oss 2-rätters, och skillnaden blev väl marginell mot huvudrätt, likaså skillnaden på fin eller halvfin huvudrätt. Det beror på att personalkostanden räknas in i menypriset, så vi kommer ha fint klädd och erfaren servis-personal, 1 på 20 pers tror jag, så det borde bli 3-4 pers där, plus en kock på plats, plus en hovmästare som ser till att allt flyter... Lokalen är ju rätt pampig, så det kommer ju passa in med såna små lyxiga detaljer...men som sagt, lite dyrare än tänkt.

Och 2-rätters istället för 3-rätters är inte en kostnadsfråga, utan för att vi måste stänga av musiken i lokalen kl 1.00 och vara ute senast 2, så då vill vi inte sitta till bords hela festen utan hinna festa och prata med folk!
    Så just nu lutar det åt "fin" 2-rätters...man faller så lätt in i tanken att "men med de summorna vi ändå är uppe i, vad gör några tusen kr hit eller dit i det stora hela?"

Så dagens förslag på mat är
    * Varmrökt rödingsmousse på kavring med dillpesto och sikrom.

* Helstekt reninnanlår (tror jag) med gräddkokta trattkantareller, glaserade rotfrukter och potatiskroketter

* tårta

Vad tycks?

• Akvavit

Ja, och personalen finns ju där hela eftermiddagen och kvällen och serverar i baren (vår medtagna alkohol) samt serverar fördrink och så också...

• Akvavit

jennysnartfru,
    Vi ska (antagligen) ha två fiolspelare i folkdräkt gående innan eller efter oss in i kyrkan och även ut, spelandes våra låtval. Kommer bli mäktigt tror jag!

• Akvavit

Gotland08,
    Vilken hippa, det låter som ni hade jättekul, och precis lagom. Tror inte att min blir förrän januari...å andra sidan, vad vet man??

Bordsplaceringen är det enda som ger mig lite ångest faktiskt inför bröllopet. Allt annat går att hantera, men bordsplaceringen...den ser jag inte fram emot!!

I veckan nu ska vi träffa vår solist och höra henne provsjunga och gå igenom låtval och så för kyrkan. En låt har vi klar, "Du är allt" av Sonja Aldén, den andra vet vi inte riktigt vilken det blir än.

Var hos frissan imorse för klippning och toning...köpte dessutom några produkter av henne så det blev itne så billigt direkt. Och sen när jag kommer ut hade jag lyckats skaffa mig en parkeringsbot ockå!! Grrr! Helt rätt visserligen när man tänker på det, å andra sidan hade jag parkerat vid parkeringsautomaten - där tänker man ju sig att det borde vara ok?! Så onödigt just nu!!

Så ska vi förhoppningsvis denna veckan få lite tips från vår mat-ansvarige om vilka viner som passar till, och på torsdag åker vi till Tallin och shoppar alkoholen. Ska även passa på att hämta upp ringarna och träffa fotografen.
    Händer mycket hela tiden nu känns det som....

• Akvavit

Sarah81,
    Capen är jättefin!! Vad är den för material?

• Akvavit

Sarah81,
    Din cape/sjal är verkligen jättefin, vad duktig du är som stickat och virkat!

Vi kommer inte ha marsipanfigur, mest för att jag inte gillar marsipan. Men sen tycker jag de traditionella är supertråkiga, och den som jag helst vill ha, den väger tydligen bly och går egentligen inte att ställa på en tårta, så vi får se vad det blir.
    Det är den här jag vill ha: www.kakburken.se/product_info.php
    www.kakburken.se/product_info.php

Gillar även de här, så det kanske blir någon av dem:

• Akvavit

c t,
    Hur länge har de träffats?
    Jag tycker att om de varit stadiga i åtminstone 2-3 månader kanske ni kan överväga att hon får komma, annars tycker jag inte att ni ska behöva bjuda henne. Vad är det som säger att det kommer hålla?

Dessutom får ni ju klargöra för honom att om han ska vara marskalk så har han ju uppgifter att sköta som kommer göra att hon får vara ensam en del och sköta sig själv, kan han släppa henne och ha tankarna på er om hon är med?

Är exet bjuden på bröllopet?

Jag fick följa med min m2b på hans brors bröllop där m2b skulle vara best man, och jag blev jätteglad för att jag fick följa med. Vi hade bara varit ihop i några månader när jag blev inbjuden, men vi var i och för sig väldigt stabila redan från början...

• Akvavit

Aj då.....det var ju inte så kul... Vad säger din blivande?

Men om du inte vill att hon ska vara med så är det ju inte så mycket mer med det. Säg till honom bara att ni inte tycker ni känner henne tillräckligt för att vilja ha henne med på bröllopet, att bröllopet är för att ni vill fira med folk ni känner osv...

Sånt där är svårt, men i slutänden så ska ni ju trivas med ert bröllop...och har han inte ansträngt sig mer att få in henne i gänget hittills så är ju inte bröllopet rätt tillfälle som du säger, särskilt inte om de faktiskt har varit ihop ett bra tag.

• Akvavit

Som sagt, jättesvårt sånt där. Å andra sidan, på ert bröllop behöver du ju inte umgås med henne om du inte vill, det kommer nog var fullt upp ändå...
    Kan ni inte säga att marskalken i så fall får se till att ni hinner umgås lite innan bröllopet så ni får lära känna henne lite - och hon er? Kan ju inte vara så kul för henne heller att gå på ett bröllop där man är den som förstörde ett förhållande och inte känner någon.
    Och som sagt, klargör att hon inte får hindra hans uppgifter som marskalk...

• Akvavit

c t,
    Oj, vad hände? Tyckte han inte att du skulle få lära känna henne innan bröllopet? Trist!

~vinterbrud~,
    ingen moster eller faster, vare sig ingift eller "äkta" kommer sitta vid honnören tror jag. De får sitta ute bland folket, vi kommer nog försöka göra en blandning som funkar socialt sett snarare än etikettsmässigt sett. Men annars tror jag inte jag hade gjort någon skillnad, i mitt fall har min ingifta faster varit med lika länge som min biologiska moster, och jag tycker lika mycket om dem båda...

• Akvavit

c t,
    För att återknyta, vad tråkigt med marskalken! Jösses, jag tyckte det var ju jättebra att ni gärna ville träffa henne innnan, det känns väl ganska självklart, särskilt som det inte är ett så stort bröllop! Han borde ju vara mån om att få in henne i kretsen överhuvudtaget, så då är det väl perfekt att få träffa er innan!
    Jaja, det är väl deras förlust, synd bara att det ska gå ut över dig! Hoppas allt löser sig och lugnar ner sig...

aroma,
    Välkommen till vintergänget!
    Och som Gotland sagt, jag kan rekommendera de stövlarna jag köpte, jättemysiga även i verkligheten!

• Akvavit

I övrigt så åker vi imorgon till Tallin för att handla alkohol. Vi satt och gjorde en shoppinglista igår....jösses vad mycket som ska köpas!! Man får trösta sig med att det blir billigare än systemet, och att vi kan bjuda folk på alkoholen.
    Vi ska även träffa fotografen imorgon, och hämta upp ringarna, det ska bli spännande!!

Just ja, och ikväll ska vi träffa solisten som eventuellt ska sjunga och lyssna på henne och diskutera låtar, och DESSUTOM (*pust*) ska vi gå på valskurs en timme!
    Det är mycket nu!

• Akvavit

Nu har jag också fått hämta ut min ring, den är jättefin!! M2b har också fått en ring, med en liten liten bling på, supercoolt! Han har inte helt bestämt sig för om han gillar den....eller snarare, jag tror han gillar den, men jag tror han är lite orolig för vad folk ska säga.... Jag tycker den skitläcker!
    Vi försöker låta bli att prova våra hela tiden, men de är så svårt, jag vet precis hur ni känner er!

Sen träffade vi även vår fotograf i Sthlm, det kändes kanonbra! Det kommer bli sååå kul, och så spännande att se vad hon lyckas åstadkomma. Hon och en kollega komemr vara med oss hela dagen, så några bra foton borde man väl kunna få till!

Vi åkte även till Tallin i torsdags för alkoholshoppingen. Efter mycket jämförande och en detaljerad lista åkte vi dit med bilen för att passa på en liten myshelg också, och det blev det! Vi shoppade loss på Winestore och HyperRimi, och så en del på båten.
    Vi roade oss med att räkna ut exakt hur mycket vi sparade jämfört med om vi handlat på systemet, och bara för det som vi handlade till bröllopet så tjänade vi nästan 5300 kr, vi betalade ca 9100 kr och det hade alltså kostat ytterligare 5300 kr på systemet.
    Totalt, inklusive allt vi shoppade till oss i övrigt samt föräldrarna, tjänade vi över 10200 kr! Så vi tjänade ju lätt in hela mysresan, inkl mat och dryck!

Och så har vi övat vals! Tog en förta timmes kurs i onsdag, vi kommer bli så stiliga!

• Akvavit

~vinterbrud~,
    jag är också nyfiken på er hemsida, du får jättegärna inboxa mig adressen!

• Akvavit

~vinterbrud~
    Supersnygg hemsida, verkligen! (skrev detta i ett mess till dig också)
    Hur har ni gjort den? Kodat från scratch eller med något program?

• Akvavit

Qozze ,
    Du måste uppdatera oss nu... hur har det gått? Håller tummarna för att allt löser sig!

Svar på tråden Januari-Februari 2008 fortsättningen...