• Flicka87

Menskopp

Hej tjejer!
    Jag vet att det finns massor av trådar om menskoppen, och jag har läst alla känns det som utan att hitta svar..
    Jag har haft min kopp ett bra tag utan att få det att funka. Har tom återgått till att använda tampong, men jag tycker att menskoppen är så mycket bättre - bara den inte läcker!
    När jag har mindre mens funkar det fint, men i början måste jag byta nästan varannan timme..då är den nästan full, och läcker.
    Har funderat på att byta till en storlek större..men jag är bara 20, och jag får panik av tanken på att jag skulle vara "slapp" där nere..
    Jag är inte heller säker på hur långt ner den ska sitta, ska den lilla piggen sticka ut?
    Finns det någon mer som haft samma problem men lärt sej hur man ska göra, eller andra som har tips?
    Och snälla, ingen diskussion om vad en menskopp är eller om det är äckligt eller ej, jag behöver verkligen hjälp med hur den används!

• Svar på tråden Menskopp
  • Zix

Saken är den att när en menskopp väl blir full så släpper vakumet och då läcker den. Har jag oxå problem med. Men om den läcker redan efter 1-2h så borde du nog ta och prata med gyn för då verkar det som att du blöder lite för rikligt, måste du byta tamponger mycket ofta oxå? Jag har själv väldigt rikligt mens som jag medicinerar mot och då funkar det med koppen.

Koppen ska sitta rätt långt ner och då sticker piggen ut. Det kan vara ett problem då den kan göra att koppen rör på sig och därför läcker. Om du tror att du kan ta ut koppen även med lite eller ingen pigg så klipp av den. Jag har ingen pigg alls på min.

Lycka till =)

• Flicka87

Men jag tror inte att det är något vacum när jag har den inne. Hade svårt att få den att vecklas ut innan, men nu har jag kommit på ett knep, jag stoppar först in den ihopvikt, och sedan drar jag ut den tills den nästan är helt ute, då fylls den med luft och vecklar därför ut sig. Sedan trycker jag in den igen. Det känns lite obehagligt, men det är enda sättet jag får den att vecklas ut på. Men då kan det väl inte vara något vacum..?
    Det här äe också anledningen till att jag är tveksam till att beställa en större storlek, den måste ju vara ännu svårare att få att vecklas ut, eller?

Jag har spiral och blöder därför väldigt mycket under första dagen, då blir den full på ca 1,5 timme. så är det under hela dagen. Nästa dag behöver jag byta kanske var 5e timme bara, och sen räcker det med morgon och kväll till mensen är slut. Så jag tror inte att jag blöder för mycket, utan bara att det är koncentrerat på en dag.

Jag har precis provat att klippa av piggen lite och ha den längre ner..jag vet inte om det hjälpt något, kanske ska klippa av ännu mer och ha den ännu längre ner..

• Zix

Ja, alla måste lista ut det bästa sättet för just dem att få koppen att vecklas ut. Själv stoppar jag in den, drar ut den lite medan jag snurrar den och trycker den in den lite igen. Alldeles besvärligt, men sen sitter den bra. Jag brukar placera koppen rätt långt ner men den har en tendens att krypa väldigt långt upp av sig själv, men det ska visst inte vara något problem.

Cyklo-F finns receptfritt på apoteket och minskar den onödiga blödningen. Den är ju bara en del av mensen som verkligen är gammal slemhinna, en del är färskt blod från de ytor som slemhinnan lossnar från. Just den senare kan man minska med hjälp av cyklo-f. Hade jag varit dig så hade jag tagit cyklo-f just den första dagen när du blöder som mest.

Hoppas att det löser sig för dig!

God Natt

• Flicka87

Men då låter det som att vi stoppar in den ungefär likadant! Då borde det inte vara det som är problemet..
    Och att den vandrar uppåt, det trodde jag var ett problem, att man hade en för liten då, eller har jag bara fått för mej det nu?
    Min vandrar lite uppåt, men det gör väl allas?

Jaha, jag visste inte att man kunde ta cyklo-f under bara en dag! jag trodde att man var tvungen att ta det jämt, och jag vet inte..men jag är emot att stoppa i mej saker som förändrar min kropp..känns lite läskigt, men jag kanske borde ge det en chans!

Tack för dina svar!
    Hoppas du har lust att svara vidare imorgon =)

• Zix

Hej igen =)

Jo egentligen så ska den inte glida för långt upp men så länge den inte orsakar obehag så är det ok.

Cyklo-F kan man ta vid ett enda tillfälle, under en dag eller under en vecka, precis som det passar en. Själv tar jag närmare maxdosen de två första dagarna och trappar sen ner. De sista dagarna så tar jag bara 1-2 tabletter innan jag går och lägger mig för att kunna sova en hel natt utan att läcka.

Jag är själv väldigt emot att ta tabletter och vill helst inte utsätta min kropp för konstiga kemikalier, men alternativet är att lida av järnbrist och det är värre. Jag hade aldrig klarat mig utan Cyklo-F (eller cyklokapron som det heter när man får det på recept). Du kan ju ta och kolla upp effekter och bieffekter på www.fass.se

Ha det så bra =)

• snofsan

öhh jag har aldrig hört talas om menskopp??!!

vad får man tag på det de vekar lite smidigare än bindor...

• EdithGreen

Flicka87,

Jag tyckte att det var ganska knepigt första halvåret, faktiskt. Numera går det nästa alltid bra. Ibland kan jag behöva två försök. Jag kan göra ett försök att beskriva min "teknik"...

Jag viker ihop den på mitten två gånger, som det står i rekommendationerna. Sedan lägger jag den rundade delen (alltså inte den med vecket) nedåt och trycker kanske en liten aning för att öppna. Sedan trycker jag in den mer BAKÅT än UPPÅT. Det var när jag kom på det tricket (som jag fick av en annan användare) som isättningen blev smidigare...

När jag trycker in den så gör jag det ganska fort, och det känns lite som att det klickar till när den kommer rätt. Jag vet inte riktigt om det är när den åker förbi blygdbenet (fria spekulationer...)?! Om den inte glider på plats och veckar ut sig i och med detta så måste jag TA UT den igen och börja om. Det går alltså inte att få den att veckla ut sig om den inte gör det av sig själv. Då läcker den alltid! Annars brukar jag också snurra den lite, men det är mest för att kontrollera att den vecklat ut sig.

Jag har en känsla av att jag har den ganska långt in, men det är enda sättet som funkar. Ibland när den åker ännu längre in, så börjar den läcka, det vet jag - så jag har den inte så djupt det går... Jag försökte i början ha den långt ut (eftersom det står), men där satt den inte så bra, man vidgar sig ju en bit innåt, och precis där brukar jag ha den. En gång satte jag den för långt ut och då började den krypa ut av sig själv när jag var ute och gick , då fick jag knipa

Angående tappen så har jag nästan klippt av hela, tyckte den var obekväm. Jag har bara kvar ca 0.5 cm, som jag kan få tag i med fingerspetsarna/naglarna. Det är bara om jag behöver dra ner den lite som jag använder tappen, annars klämmer jag åt om botten.

OjOj, långt. Hoppas det hjälper

• Flicka87

Zix: Tack för tipset! det blir nog en sväng till apoteket för att testa cyklo-f iaf! =)

Tack för dina tisp också EdithGreen! hellre långt o krångligt än att det blir missförstånd! =)
    Jag tror att jag har koll på vart den ska sitta nu iaf!

Mailade faktiskt m-kopp sidan igår och fick svar redan idag - på en söndag, vilken service!
    Hon skrev iaf att hon trodde inte att jag skulle ha en större, utan att när man har så kraftig mens så blir det ofta att dom läcker lite. Och att dom dagarna man blöder kraftigt så blir musklerna slappare, så det kunde också bidra.
    Jag funderade då på om jag skulle ha en stor och en liten, och varierna mellan dagarna..men de känns lite onödigt kanske.

Nu var mensen redan slut tyvärr...haha =P men nästa gång när jag har massa mens i början ska jag försöka ha den långt ner så som ni beskrev, så får vi se hur det går!

• bruden08

?????????? vad är det för något

Svar på tråden Menskopp