• Zix

Menskopp

Saken är den att när en menskopp väl blir full så släpper vakumet och då läcker den. Har jag oxå problem med. Men om den läcker redan efter 1-2h så borde du nog ta och prata med gyn för då verkar det som att du blöder lite för rikligt, måste du byta tamponger mycket ofta oxå? Jag har själv väldigt rikligt mens som jag medicinerar mot och då funkar det med koppen.

Koppen ska sitta rätt långt ner och då sticker piggen ut. Det kan vara ett problem då den kan göra att koppen rör på sig och därför läcker. Om du tror att du kan ta ut koppen även med lite eller ingen pigg så klipp av den. Jag har ingen pigg alls på min.

Lycka till =)

• Zix

Ja, alla måste lista ut det bästa sättet för just dem att få koppen att vecklas ut. Själv stoppar jag in den, drar ut den lite medan jag snurrar den och trycker den in den lite igen. Alldeles besvärligt, men sen sitter den bra. Jag brukar placera koppen rätt långt ner men den har en tendens att krypa väldigt långt upp av sig själv, men det ska visst inte vara något problem.

Cyklo-F finns receptfritt på apoteket och minskar den onödiga blödningen. Den är ju bara en del av mensen som verkligen är gammal slemhinna, en del är färskt blod från de ytor som slemhinnan lossnar från. Just den senare kan man minska med hjälp av cyklo-f. Hade jag varit dig så hade jag tagit cyklo-f just den första dagen när du blöder som mest.

Hoppas att det löser sig för dig!

God Natt

• Zix

Hej igen =)

Jo egentligen så ska den inte glida för långt upp men så länge den inte orsakar obehag så är det ok.

Cyklo-F kan man ta vid ett enda tillfälle, under en dag eller under en vecka, precis som det passar en. Själv tar jag närmare maxdosen de två första dagarna och trappar sen ner. De sista dagarna så tar jag bara 1-2 tabletter innan jag går och lägger mig för att kunna sova en hel natt utan att läcka.

Jag är själv väldigt emot att ta tabletter och vill helst inte utsätta min kropp för konstiga kemikalier, men alternativet är att lida av järnbrist och det är värre. Jag hade aldrig klarat mig utan Cyklo-F (eller cyklokapron som det heter när man får det på recept). Du kan ju ta och kolla upp effekter och bieffekter på www.fass.se

Ha det så bra =)

• Zix

Jag har oxå lite problem med att stoppa in min men det brukar lösa sig om jag sköljer den med lite vatten först så glider den lättare in, litet tips =)

• Zix
    Henrike skrev 2007-09-19 15:39:30 följande:
    Prova att ta på lite glidmedel på kanterna, då glider min in enkelt som 17 Och den skall alltså inte långt in alls, piggen skall sticka ut, det är därför många klipper av en bit, eller hela piggen.Ge inte upp, den kommer revolutionera dina menstruationer
    OBS: Se till att glidmedlet är VATTENbaserat och inte SILIKONbaserat för det senare kan förstöra koppen helt. Ett litet varningens ord bara =)
  • Zix
    Flicka87 skrev 2007-09-20 00:58:27 följande:
    Tror ni det funkar med vaselin..? Eller kan det förstöra?
    Så vitt jag vet så är vaselin inte bra för menskoppen. Menskoppen är av silikon och man bör undvika silikon- samt fett/oljebaserade produkter
Svar på tråden Menskopp