Inlägg från: Flicka87 |Visa alla inlägg
  • Flicka87

Menskopp

Hej tjejer!
    Jag vet att det finns massor av trådar om menskoppen, och jag har läst alla känns det som utan att hitta svar..
    Jag har haft min kopp ett bra tag utan att få det att funka. Har tom återgått till att använda tampong, men jag tycker att menskoppen är så mycket bättre - bara den inte läcker!
    När jag har mindre mens funkar det fint, men i början måste jag byta nästan varannan timme..då är den nästan full, och läcker.
    Har funderat på att byta till en storlek större..men jag är bara 20, och jag får panik av tanken på att jag skulle vara "slapp" där nere..
    Jag är inte heller säker på hur långt ner den ska sitta, ska den lilla piggen sticka ut?
    Finns det någon mer som haft samma problem men lärt sej hur man ska göra, eller andra som har tips?
    Och snälla, ingen diskussion om vad en menskopp är eller om det är äckligt eller ej, jag behöver verkligen hjälp med hur den används!

• Svar på tråden Menskopp
  • Flicka87

Men jag tror inte att det är något vacum när jag har den inne. Hade svårt att få den att vecklas ut innan, men nu har jag kommit på ett knep, jag stoppar först in den ihopvikt, och sedan drar jag ut den tills den nästan är helt ute, då fylls den med luft och vecklar därför ut sig. Sedan trycker jag in den igen. Det känns lite obehagligt, men det är enda sättet jag får den att vecklas ut på. Men då kan det väl inte vara något vacum..?
    Det här äe också anledningen till att jag är tveksam till att beställa en större storlek, den måste ju vara ännu svårare att få att vecklas ut, eller?

Jag har spiral och blöder därför väldigt mycket under första dagen, då blir den full på ca 1,5 timme. så är det under hela dagen. Nästa dag behöver jag byta kanske var 5e timme bara, och sen räcker det med morgon och kväll till mensen är slut. Så jag tror inte att jag blöder för mycket, utan bara att det är koncentrerat på en dag.

Jag har precis provat att klippa av piggen lite och ha den längre ner..jag vet inte om det hjälpt något, kanske ska klippa av ännu mer och ha den ännu längre ner..

• Flicka87

Men då låter det som att vi stoppar in den ungefär likadant! Då borde det inte vara det som är problemet..
    Och att den vandrar uppåt, det trodde jag var ett problem, att man hade en för liten då, eller har jag bara fått för mej det nu?
    Min vandrar lite uppåt, men det gör väl allas?

Jaha, jag visste inte att man kunde ta cyklo-f under bara en dag! jag trodde att man var tvungen att ta det jämt, och jag vet inte..men jag är emot att stoppa i mej saker som förändrar min kropp..känns lite läskigt, men jag kanske borde ge det en chans!

Tack för dina svar!
    Hoppas du har lust att svara vidare imorgon =)

• Flicka87

Zix: Tack för tipset! det blir nog en sväng till apoteket för att testa cyklo-f iaf! =)

Tack för dina tisp också EdithGreen! hellre långt o krångligt än att det blir missförstånd! =)
    Jag tror att jag har koll på vart den ska sitta nu iaf!

Mailade faktiskt m-kopp sidan igår och fick svar redan idag - på en söndag, vilken service!
    Hon skrev iaf att hon trodde inte att jag skulle ha en större, utan att när man har så kraftig mens så blir det ofta att dom läcker lite. Och att dom dagarna man blöder kraftigt så blir musklerna slappare, så det kunde också bidra.
    Jag funderade då på om jag skulle ha en stor och en liten, och varierna mellan dagarna..men de känns lite onödigt kanske.

Nu var mensen redan slut tyvärr...haha =P men nästa gång när jag har massa mens i början ska jag försöka ha den långt ner så som ni beskrev, så får vi se hur det går!

• Flicka87

tattar-Emma: menar du att du viken den, för in den till 2/3, snurrar, och sen bara låter den sitta så, lite utanför?

och ang. funderingen om det kan bero på att jag är lång, så nej, jag är kort faktiskt, knappt 160cm..
    Men har kollat runt på flera sidor och på en stog det att om man har mycket mens så bör man beställa den större..så jag hoppas att det bara är det som är problemet!
    Ska även försöka leta rätt på min livmoder för att se om den kanske sprutar ut mens bredvid koppen istället för i =P

• Flicka87

Tänkte att jag skulle fortsätta att försöka få det att funka med den jag har nu..men vad fan! Kan lika gärna beställa en större, man får ju skicka tillbaka den om man inte är nöjd, så jag testar! Då vet jag iaf sen om det är det som är problemet.

Är det förresten någon som har använt flera olika märken, det finns ju diva cup, moon cup, lunette och keeper. Alla är lite olika och jag har kollat på infon på de olika sidorna, men tänkte nu höra om det är någon som faktiskt har testat flera och som har några åsikter om dem?

• Flicka87

Tror ni det funkar med vaselin..? Eller kan det förstöra?

• Flicka87

Okej tack! Då ska jag låta blir att gegga med vaselin på den och försöka med nån av dom där kladdiga vattenbaserade glidmedlen..fast jag tror att jag bara har en sån massageolja, de kanske inte e så bra o ha i f*ittan..?
    Jävla krångel =P

Svar på tråden Menskopp