• bröllop gbg

Vad ska kallor kosta?

Jag vill gärna ha en bukett bestående av kallor, troligen röda eller vinröda. Men har ingen koll på vad som kan tänkas vara rimligt att betala. Tänkte göra bindnigen själv så jag vill alltså bara köpa själva blommorna. Tror ni att man måste beställa kallor långt i förväg? Vi ska gifta oss i november. Tips på billiga florister mottages gärna!

• Svar på tråden Vad ska kallor kosta?
  • September mys

våra kostar typ 50 kr st men man måste visst beställa 10 pack??! lite konstigt men så var det hos denna florist

• Äntligen dax!

Jag hade vita mini-kallor, de gick på 35:- styck...
    Floristen sa stora brukar kosta ungefär det dubbla...
    Ska man sen dessutom ha färgade, så torde de ju vara ännu dyrare...

• Vanadis1

Jag beställde stora vinröda/svarta kallor till oktober härmomdagen och de kostar mellan 70-90 kr berodende på hur stora de är. Jag beställde alltså en månad innan.

• Vanadis1

I Lindome kan tilläggas.

• fd Svart brud

Just när det gäller kallor kan priset variera oerhört, till och med från dag till dag. De är inte direkt billiga i inköp. De brukar köpas i 10-pack hos grossisten, men när det är riktigt dyra kan man eventuellt även få tag på dem i 5-pack också.
    Kallor går att få tag på året om men senhösten hör inte till deras högsäsong direkt och därför är de antagligen dyrare då.
    De kan kosta allt från 50-100 kr/st i utpris till kund, snarare 75-100 kr/st om du ska ha lite större kallor.

• snofsan

vad e kallor för blommor?

har ni bild på dom?

• fd Svart brud

snofsan

Jag hade gula kallor i min brudukett:www.gamman.se/Galleri.asp&ImgID=1&BrudID=1

finns i många färger, t ex
    gröna
    www.flowerbud.com/images/flowers/Calla-Lily-green.jpg
    vita
    www.gamman.se/Galleri.asp&ImgID=20&BrudID=7
    ljusrosa
    www.gamman.se/Galleri.asp&ImgID=4111&BrudID=64
    mörkrosa
    www.gamman.se/Galleri.asp&ImgID=116&BrudID=63
    lila
    www.gamman.se/Galleri.asp&ImgID=115&BrudID=62
    orange
    www.gamman.se/Galleri.asp&ImgID=4109&BrudID=64
    rost
    www.gamman.se/Galleri.asp&ImgID=158&BrudID=27
    röda
    www.gamman.se/Galleri.asp&ImgID=4235&BrudID=148
    vinröda
    www.gamman.se/Galleri.asp&ImgID=174&BrudID=63
    svarta
    lila
    www.gamman.se/Galleri.asp&ImgID=115&BrudID=62

• snofsan

fd Svart brud: åå va fiina blommer de e
    tack!

• bröllop gbg

Tack för alla era svar! Kan det vara vits att kolla runt lite bland olika blomsterbutiker eller ligger priset ungefär på samma nivå överallt? Kan tilläggas att jag bor i Göteborg om det är nån som vill tipsa eller varna för nån särkild florist.

• fd Svart brud

bröllop gbg

Visst kan priserna variera, t ex pga lokalkostnader, personalkostnader och vad blommorna kostade på själva inköpsdagen, men ofta varierar priset på själva bröllopsbinderiet också. Så om du ska binda buketten själv och bara köpa blommorna, kanske priset inte skiljer så där jättemycket från affär till affär.

När det gäller blommor som ingår i standardsortimentet, t ex vanliga röda passion-rosor, så brukar de ha ett visst standardpris i affären även om odlarnas/grossisternas inköpspris varierar från vecka till vecka (förutom när det är högtider som alla hjärtans dag och mors dag, då även blomaffärerna måste höja priserna för att inte gå back.

När det gäller beställningsvaror och blommor som inte beställs så ofta som t ex orkidéer på snitt, kallor etc, så varierar priset i blomaffären från inköp till inköp. En kalla, som kanske kostar 15 kr/st + moms ena veckan kan ju inte säljas för samma kundpris om den veckan därpå kostar 25 kr/st + moms hos grossisten...

Jag har hört talas om någon handelsträdgård som även fixar billiga bröllopsblommor, men jag har inte fäst mig vid namnet, eftersom jag inte bor i Gbg själv...
    Sedan har jag för mig att det ligger en blomaffär intill partihallarna som kanske har lägre priser...

• HannaE

annars kan man gå till butiken som man hade tänkt inhandla blommorna från och fråga personalen där.
    annars kan man sitta hemma och dividera i all oändlighet.

bröllop gbg skrev 2007-09-16 16:54:07 följande:

Jag vill gärna ha en bukett bestående av kallor, troligen röda eller vinröda. Men har ingen koll på vad som kan tänkas vara rimligt att betala. Tänkte göra bindnigen själv så jag vill alltså bara köpa själva blommorna. Tror ni att man måste beställa kallor långt i förväg? Vi ska gifta oss i november. Tips på billiga florister mottages gärna!
  • Annika684

Men Hallå vad pratar ni för priser här..?!  Hötrogets marknad kallor och liljor  10:- st...absolut inet fel på dom..jag köper varje Lördag och pyntar min lägenhet..Kallor i alla färger.. de ni..jag älskar Stockholm här finns allt...varför betala ocker priser.? :). Mvh Annika

• brolencarlsson
    September mys skrev 2007-09-16 17:00:11 följande:
    våra kostar typ 50 kr st men man måste visst beställa 10 pack??! lite konstigt men så var det hos denna florist
    Det var konstigt.....på de butiker ja vart på kan man köpa de styckevis...

Men det är bara att kolla upp på din florist!!!

De kan kosta från 45kr och uppåt...beror på vilken sort och storlek.
  • TheD

När handelträdgården öppnar så ska jag gå dit och höra runt vad gäller priser. Gå till blombutik kan kosta...

• passionsblomman
    Annika684 skrev 2011-03-01 15:07:26 följande:
    Men Hallå vad pratar ni för priser här..?!  Hötrogets marknad kallor och liljor  10:- st...absolut inet fel på dom..jag köper varje Lördag och pyntar min lägenhet..Kallor i alla färger.. de ni..jag älskar Stockholm här finns allt...varför betala ocker priser.? :). Mvh Annika
    Allvarligt talat: alla priser som inte matchar torgets är DEFINITIVT inte i kategorin "ocker".
    Även torgets handlare måste köpa in sina blommor någnstans ifrån och jag lovar dig att när blomman är färsk och av A-kvalité, kostar den inte tio kr/st för blomsterhandlaren själv att köpa in. Lördagar på torget säljer de ju för precis vad som helst bara för att slippa betala för mängden sopor det annars blir. Och har du sett "kassapparaterna" på torget? Kvittona? Kvalitéts- och Nöjd-kund-garanti? Nä just det....

Nog måste även "vanigt folk" kunna fatta att det inte betyder att butikinnehavare, med lokalhyror som vida överstiger en torghandlares, fördenskull bedriver ocker? "Ocker" är faktiskt ett ganska starkt ord.
    Om man sedan som kund väljer att handla där det kostar minst, är en helt annan sak.
     En parantes: fy vad beige det är att så här urgamla trådar ska kunna återuppstå nu efter forumförändringarna!Spöke 2007 liksom...

Annars är det med kallor som så, att det finns längder och kvalitéer alltifrån 25-30 kr/st, ändå uppåt över meterlånga bamsingar som självfallet kostar det mångdubbla, så är även fallet med många andra blommor. Det går att hitta helt exeptionella exemplar av fantastiska blommor ibland. Du kan  ALDRIG någonsin vänta dig att hitta det bästa av det bästa för några tior. men å andra sidan är det inte alltid det du behöver heller. Ska man tex bara använda bladen på rosor att strö som konfetti behöver man ju tnte välja kvalité A, utan tar det billigaste man kan få tag i.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Vad ska kallor kosta?