bröllop gbg
Visst kan priserna variera, t ex pga lokalkostnader, personalkostnader och vad blommorna kostade på själva inköpsdagen, men ofta varierar priset på själva bröllopsbinderiet också. Så om du ska binda buketten själv och bara köpa blommorna, kanske priset inte skiljer så där jättemycket från affär till affär.
När det gäller blommor som ingår i standardsortimentet, t ex vanliga röda passion-rosor, så brukar de ha ett visst standardpris i affären även om odlarnas/grossisternas inköpspris varierar från vecka till vecka (förutom när det är högtider som alla hjärtans dag och mors dag, då även blomaffärerna måste höja priserna för att inte gå back.
När det gäller beställningsvaror och blommor som inte beställs så ofta som t ex orkidéer på snitt, kallor etc, så varierar priset i blomaffären från inköp till inköp. En kalla, som kanske kostar 15 kr/st + moms ena veckan kan ju inte säljas för samma kundpris om den veckan därpå kostar 25 kr/st + moms hos grossisten...
Jag har hört talas om någon handelsträdgård som även fixar billiga bröllopsblommor, men jag har inte fäst mig vid namnet, eftersom jag inte bor i Gbg själv...
Sedan har jag för mig att det ligger en blomaffär intill partihallarna som kanske har lägre priser...