Inlägg från: PennyJenny |Visa alla inlägg
  • PennyJenny

cocca-cola beroende :-( OT

Jag slutade med cola light, på dagen 3 veckor sedan. Första dagarna var hemska, hade abstinens och huvudvärk hela tiden. Men efter 5 dagar släppte i alla fall skallvärken. Sug efter det har jag fortfrande, men inte hela tiden. Jag har kört med mineralvatten som kompensation till en viss gräns, typ när jag är på stan och blir sugen, när vi går och äter ute och så. Första veckan fick jag ha mineralvatten i större mängd hemma oxå, men det har jag inte nu. Funderar dock på en sodastream, sliter inte på miljön och blir billigare i längden.

Det jag märker är störst skillnad är att nu när jag slutat med light colan är att jag har ett mycket mindre söt sug. Lightcolan triggar mitt sötsug och försätter mig i en ond cirkel. Dessutom har min mage och tarmsystem (som annars bullrar som sjutton och gör andra pinsamheter)lugnat ner sig avsevärt.

Själv tror jag på att sluta helt och tvärt och ta fighten med abstinens och huvudvärk och ha en plan för hur man ska klara det istället för att försöka dra ner på det. Funkar sällan för beroendet finns ju kvar.

• PennyJenny

Ladda med annat gott att dricka! Det är ju ändå fredag, så kanske ett glas vin istället för colan ikväll . Håll ut, efter 5 dagar slipper man som regel huvudvärken.

• PennyJenny

Light cola är inte bättre för tänderna än vanlig cola om man ser till att det har ett dåligt phvärde. Det förstör emaljen på grund av att det har för högt eller högt ph (minns inte vilket). Fick bassning av min tandläkare för det.

Svar på tråden cocca-cola beroende :-( OT