Inlägg från: Liinda_e |Visa alla inlägg
  • Liinda_e

Ska man skämmas för att man vill...

så nicofina vad är budgeten...jag vill inte veta för att dömma...men nu när jag läst tråden blev jag ju nyfiken....jag tycker vår buget är hög....160 .....stiger för varje dag nu...*suck*

• Liinda_e
    17jan2009 skrev 2007-09-22 23:12:25 följande:
    [citat]
    . Jag är ganska säker på att de allra flesta här inne lägger "mycket" pengar på sitt bröllop utifrån sina egna mått.

mycket bra sagt!!!!!!
  • Liinda_e

en nyfiken fråga....
    jag skulle ALDRIG ens kunna låta mina föräldrar betala för mej....jag är faktist så pass vuxen att jag gifter mej och kan stå för mina egna finanser....skulle aldrig kunna drömma om att mamma lr pappa ska betala för mej lika lite som jag kan tänka mej mormor betala för mammma om hon skulle gifta sej....
    lr farfar betala för pappa....det är ju vuxna människor precis som jag och bröllopet är ju ngt jag själv valt att ha därför finansierar jag det själv....

Nu kan jag ju tänka mej att det skulle vara ganska skönt om ngn betalade för mittmallt dyrare bröllop (även om det för mej skulle kännas fel)

iaf ni som får era bröllop betalda.....känner ni inte er lite smått osjälvständiga?
    jag skulle känna mej som 15 igen....

Detta var alltså INTE en dömmande fråga utan bara av ren nyfikenhet och jag hoppas att ingen tar illa upp....

• Liinda_e

ytterligare ett disskusions underlag som inte är riktat negativtr lr dömmande mot ngn

Men ni som tycker det är ok att föräldrar betalar bröllopet är det okej att dom betalar eran lägenhet,hus ,50 års fest utbildning,jorden runt resa, skilsmässa, osv
    förstår ni hur jag menar?
    vet inte om det kommer fram rätt.....
    Jag känner personligen att mina föräldrar är mina absoluta hedersgäster på mitt bröllop min mamma är en av mina bästa vänner men min ekonomi har dom inte ett smack med att göra....
    Jag reder mej själv,betalat min utbildning kontant själv,kommer köpa min bostad själv utan lilla päronen som borgonär osv....
    Varför skulle dom betala mitt bröllop?
    i min värld känns det jätte konstigt.....
    därför jag tar upp det....
    intresant då att se hur andra tänker...

hoppas fortfarande att ingen tar illa upp då jag inser att det kan vara lite känsligt ämne

• Liinda_e

Själv skulle jag kunna se mej själv bjuda mina föräldrar på resor,mat osv.....inte bara tvärtom...
    Dom har det inte jättedåligt ställt men är inte heller rika....
    men av tacksamhet för att dom uppfostrat mej,gett mej en trygg uppväxt med mat kläder husrum ...och allt annat.
    Min mamma hjälper mej alltid med sina goda råd och ställer alltid upp vad det än må vara....
    men att be om pengar och dessutom stora summor....nej
    om jag och min m2b vill ha en bil då får vi väll jobba oss till att köpa en fin bil (vilket vi gjort) vill vi inte det nähä då får vi väll nöja oss med en mindre dyr bil...
    Vill vi utbilda oss då får vi spara och jobba (vilket vi oxå gjort) lr ta lån lrt strunta i det.....

Att jag skulle ärva mina föräldrar på det viset ser jag inte...
    jag hoppas dom lever upp varenda krona dom har själva...att dom reser ,köper saker DOM vill ha,går ut och äter lr vad dom nu vill göra....
    Finns det inte en krona när dom dör pga att dom levt livet då blir iaf jag glad!

sen ska jag påpeka att jag är en spara inte en slösa....(som det kanske lät ovan)
    vill man ha ngt då sparar man,man bör spara för framtiden men därimot inte till sina vuxna barn....ser lixom inte varför....
    dom klarar förhoppningsvis sej själva om man gett dom rätt hjälp ut i livet...

• Liinda_e

om min mamma skulle vinna en biljon och vill ge mej och alla mina syskon en varsin peng visst....men bara om hon har så att hon kan köpa och göra allt hon vill själv först....inte bara tänka på sina barn vi är stora nu dags att tänka på sej själv...

• Liinda_e

kan det vara så att detta med att få pengar av föäldrarna kan vara olika beroende på vilken ekonomi föräldrarna har?

• Liinda_e

jag är precis som zozo....jag flyttade hemifrån när jag var 15-16 och klarade mej själv (med mammas stora stöd oxå såklart)
    jag har ordnat jobb,utbildning och resor själv....
    jag kan själv!

men utan mammas stöd och vänskap och goda råd skulle det förståss varit jobbigare

• Liinda_e

okej säger detta rakt ut nu......

är det en klassfråga?????
    jag hoppas nästan det...jag hoppas att ingen med föräldrar som tjänar 8-14 tusen p/p låter dom betala ens brölopp ala 40-200 tusen.....
    lr hoppas och hoppas men det är mer oförståeligt för mej än att föräldar med mycket gott ställt betalar sina barns bröllop just för att dom kan....
    inte ska väll föärldrarna behöva spara och snåla och ta av sina livs besparingar för att sponsra sina barns bröllop....

lr

OBS!!!!!!! kom i håg att denna disskusion är INTE till för att racka ner på ngn!!!!
    jag bara undrar hur det funkar när jag läser om alla som får betalt och tar emot pengar.....

• Liinda_e

nej jag menar klassfråga som i att vilken ekonomi föräldarna har om dom är låginkomsttagare lr höginkomsttagare.....

inte bara ekonomi...... utan är det folk som bor i djursholm lr rinkeby....
    (för att dra en tydlig linje)

är det föräldrar som är bönder på en liten gård lr mäklare....

klassfråga helt enkelt....

(sen finns det ju andra klassfrågor än pengar ...en fattig kan ha mer klass än en rik ...men det är en annan fråga)

Svar på tråden Ska man skämmas för att man vill...