Inlägg från: blivandefrularsed |Visa alla inlägg
  • blivandefrularsed

Spara och ta lån?

Vi sparar och sparar.....har ett år på oss och anpassar bröllopet efter den budget vi då har. Drar iväg till Mauritius på bröllopsresa och det sparar vi med till. Att ta lån är inget alternativ för oss. Är väldigt sparsam med lån över huvud taget i livet. Det jag kan tänka mig att låna till är studier, hus och bil. Resten betalar jag kontant. Är väldigt rädd för att skuldsätta mig, speciellt när man inte vet med säkerhet att det alltid finns jobb osv...

• blivandefrularsed

Liinda_e

Önskar att jag också hade sluppit studielånet, lyckades dock jobba en del och dra ner ganska mycket på det.... Bilen hade vi väl kunnat köpa kontant, men vi var trötta på att ha en gammal bil som bara gick sönder hela tiden så vi bestämde oss för att köpa en ny och ville inte vänta flera år på att spara ihop till det... Hade vi inte haft råd att spara till bröllopet nu tror jag inte gustav hade friat, då hade han nog väntat några år (eftersom jag vill gifta mig inom ett år....) =) Ja, det där med pengar är så olika.

• blivandefrularsed

Det är OK att ta lån för vad som hellst, så länge man kan betala tillbaka det. Sen kan jag ju alltid tycka att det är surt att betala för något i efterhand, tex betala av en resa som man var på för ett år sen (om man lånar till det, vem man nu än lånar av). Tycker alltid det känns skönast att betala kontant.

Ni som lånar, lånar ni på bank eller av privatperson? Tänker på ränta och sånt som tillkommer på bank exempelvis...

• blivandefrularsed

Canta - håller med, vi skulle också ångra oss om vi tog lån...

hannis83 - ja en sån grej som din kompis gör nu kan inte vara kul, betala för något som man inte har längre (kunde dom inte sälja ringen, typ smälta ner den..). Känner också att min dag ska vara perfekt, men jag tror heller inte att den blir det om jag skulle spendera dubbelt så mycket pengar som vi känner att vi vill lägga.

Tänkte faktiskt göra så att jag önskar mig presentkort i julklapp och när jag fyller år. T.ex. till floristen eller frisören.

Danielaa - har ni nån övre gräns på hur mycket ni kommer ta lån på? Lite nyfiken på vad man är beredd att låna och betala för alltihop i slutändan. Vi känner att 100.000 är max för hela bröllopet (inkl resa). Om vi inte hade kunnat spara ihop till det på ett år hade vi väntat lite.

• blivandefrularsed

Danielaa - visst är det svårt det där ändå. Att veta vad allt kostar och vad man tycker är rimligt och är beredd att lägga på saker....

Svar på tråden Spara och ta lån?