• Fejs

Spara och ta lån?

Hur finansierar ni erat bröllop? Sparar ni bara eller tar ni lån också?

• Svar på tråden Spara och ta lån?
  • bridesilly

En fråga till de som funderar på lån, vilket företag väljer man att placera ett lån hos? som har bäst återbetalningsvillkor med mera? är inte så insatt i detta, någon annan?

• GME76   080802

Håller med blivandefrularsed. Kan man betala tillbaka så kvittar det väl hur finansieringen gått till.

• fidar

jag och min sambo håller på att försöker spara nu..

känner mig så osäker på hur mycket man kan få för pengarna, bröllopet behöver inte kosta multum men jag vill inte heller köra på "budget". det är ju våran stora enda dag..

hur mycket borde det gå på? en svår och kanske dum fråga men jag känner mig lite osäker.. känns lite jobbigt att behöva ta lån om man kan klara av att spara..

• aircondition

Vi tog lån till bröllopet och i samma veva renoverade vi badrummet. Så att lägga till de 30.000 som vårt bröllop kostade, blev inte stor kostnad/månad.

• oss två
    mayasofie skrev 2007-09-26 02:06:28 följande:
    jag och min sambo håller på att försöker spara nu.. känner mig så osäker på hur mycket man kan få för pengarna, bröllopet behöver inte kosta multum men jag vill inte heller köra på "budget". det är ju våran stora enda dag.. hur mycket borde det gå på? en svår och kanske dum fråga men jag känner mig lite osäker.. känns lite jobbigt att behöva ta lån om man kan klara av att spara..
    Kan väl kosta allt från 10000 och uppåt...allt beroende på vad man vill ha...snittet ligger kanske mellan 50-70000...eller nått...jag vet inte...som sagt, allt beror ju på hur man vill ha det, hur mkt kontakter man har osv.
  • Canta

Spara spara, inte alltid kul. Men tror vi kommer att ångra om vi tar lån. Så nu är det ett hårt år med sparande

• hannis83

det pratas mkt om att bröllopsdagen ska vara "perfekt", men är det verkligen beroende på hur mkt pengar man har lagt ner på festen?

själv har jag svårt för lån, "den som står i skuld är inte fri" ekar i mitt huvud, fånigt? ja kanske. har förövrigt en kompis som fortfarande betalar av på sin förlovningsring, han och tjejen gjorde slut för...tre år sen.

• Snitte- 5/7-2008

hannis 83: oj vad surt för din kompis.
    Nä det är klart att dagen inte blir mer perfekt ju mer pengar man lägger ner... men just det att vill man ha de där "fina" servetterna och dukarna istället för det man köper på konsum så kostar det ju.. denna dagen kan absolut få kosta så det inte känns som "vilket kalas som helst" Vi vill ha bra mat, bra fotograf osv och så lägger man ju ner mer pengar...

• fidar

det är så mycket man skall planera så man vet inte vart man skall börja..

jag vill ha det så enkelt som möjligt men att det skall kännas mera.. hoppas någon förstår. jag vill ha tema "en midsommarnattsdröm"

kanske låter fånigt men jag tror att det kan bli fint. och visst man kan säkert fixa det riktigt bra på en liten summa, men jag vill ändå att det skall kännas lite lyxigt.. och ja kontakter är ju en fördel..

• Danielaa

Vi kommer spara så mycke vi kan å ta lån på resten, detta e en "once in a lifetime experience" som ska få kosta va de kosta vill!

• blivandefrularsed

Canta - håller med, vi skulle också ångra oss om vi tog lån...

hannis83 - ja en sån grej som din kompis gör nu kan inte vara kul, betala för något som man inte har längre (kunde dom inte sälja ringen, typ smälta ner den..). Känner också att min dag ska vara perfekt, men jag tror heller inte att den blir det om jag skulle spendera dubbelt så mycket pengar som vi känner att vi vill lägga.

Tänkte faktiskt göra så att jag önskar mig presentkort i julklapp och när jag fyller år. T.ex. till floristen eller frisören.

Danielaa - har ni nån övre gräns på hur mycket ni kommer ta lån på? Lite nyfiken på vad man är beredd att låna och betala för alltihop i slutändan. Vi känner att 100.000 är max för hela bröllopet (inkl resa). Om vi inte hade kunnat spara ihop till det på ett år hade vi väntat lite.

• Danielaa
    blivandefrularsed skrev 2007-09-26 19:54:50 följande:
    Canta - håller med, vi skulle också ångra oss om vi tog lån...hannis83 - ja en sån grej som din kompis gör nu kan inte vara kul, betala för något som man inte har längre (kunde dom inte sälja ringen, typ smälta ner den..). Känner också att min dag ska vara perfekt, men jag tror heller inte att den blir det om jag skulle spendera dubbelt så mycket pengar som vi känner att vi vill lägga.Tänkte faktiskt göra så att jag önskar mig presentkort i julklapp och när jag fyller år. T.ex. till floristen eller frisören.Danielaa - har ni nån övre gräns på hur mycket ni kommer ta lån på? Lite nyfiken på vad man är beredd att låna och betala för alltihop i slutändan. Vi känner att 100.000 är max för hela bröllopet (inkl resa). Om vi inte hade kunnat spara ihop till det på ett år hade vi väntat lite.
    Oj, vet inte riktigt än... vi har inte räknat på nånting ännu, hur mycke de kan bli å va vi vill lägga å så... men givetvis tar vi inte hur mycke som helst, absolut inte...
  • blivandefrularsed

Danielaa - visst är det svårt det där ändå. Att veta vad allt kostar och vad man tycker är rimligt och är beredd att lägga på saker....

• Danielaa
    blivandefrularsed skrev 2007-09-26 19:59:22 följande:
    Danielaa - visst är det svårt det där ändå. Att veta vad allt kostar och vad man tycker är rimligt och är beredd att lägga på saker....
    de e verkligen jättesvårt! Vissa saker kan man ju se rätt lätt, t ex klänning å smycken å så, men hur vet man va lokal/catering/dricka å resten kostar??
Svar på tråden Spara och ta lån?