• Fejs

Spara och ta lån?

Hur finansierar ni erat bröllop? Sparar ni bara eller tar ni lån också?

• Svar på tråden Spara och ta lån?
  • Liinda_e

vi resonerade såhär....
    om 5 månader gifter vi oss...okej....
    sååå himla mycket hinner vi inte spara...max 60 000
    och vi båda vill slå på STORT!!!!
    vi vill gifta oss i oktober i år utan tvekan...hmmm
    okej antingen ångrar vi oss efteråt för evigt att vi inte fick det som vi ville...
    lr så ta vi ett lån på 100 000 och ångrar i 2 år att vi gjorde av med så mycket pengar....
    så lån + spara allt vad vi kunde...

• Fejs

Vi känner som Snitte att det här är verkigen något vi vill göra och åka på en ordentlig bröllopsresa direkt efter. Vi gör bara det här en gång.

• blivandefrularsed

Vi sparar och sparar.....har ett år på oss och anpassar bröllopet efter den budget vi då har. Drar iväg till Mauritius på bröllopsresa och det sparar vi med till. Att ta lån är inget alternativ för oss. Är väldigt sparsam med lån över huvud taget i livet. Det jag kan tänka mig att låna till är studier, hus och bil. Resten betalar jag kontant. Är väldigt rädd för att skuldsätta mig, speciellt när man inte vet med säkerhet att det alltid finns jobb osv...

• Liinda_e

hehe vad olika man kan vara min utbildning betalade jag kontant sparade och gnetade ...våran bil köpte vi kontant sparade osv...
    men bröllopet näää hinner vi inte spara då var det bara lån som gällde

• Fejs

Liinda_e: Oj det var väldigt duktigt att inte behöva ta lån till studierna! *impad* Jag har aldrig haft något på sparkontot så jag var tvungen att låna. När vi skaffade bil var vi tvungna att skaffa den innan min m2b började sitt jobb då han behövde den som pendlarbil så då fanns det inte en chans till att hinna spara.

• FruDarzi

Vårt bröllop gick på ca 60 000...vi tog lån på 30 000 & fick 30 000 av våra familjer....hade lite svårt att spara då jag är föräldraledig o får inte så mycket pengar & så har vi 2 små barn som kostar "LIte" haha...

• blivandefrularsed

Liinda_e

Önskar att jag också hade sluppit studielånet, lyckades dock jobba en del och dra ner ganska mycket på det.... Bilen hade vi väl kunnat köpa kontant, men vi var trötta på att ha en gammal bil som bara gick sönder hela tiden så vi bestämde oss för att köpa en ny och ville inte vänta flera år på att spara ihop till det... Hade vi inte haft råd att spara till bröllopet nu tror jag inte gustav hade friat, då hade han nog väntat några år (eftersom jag vill gifta mig inom ett år....) =) Ja, det där med pengar är så olika.

• bridesilly

Jag tycker inte att det är fel alls att ta ett lån för bröllop, visst du skuldersätter dig för en dags skull men som det sas tidigare i tråden dagen ska banne mig vara perfekt

• blivandefrularsed

Det är OK att ta lån för vad som hellst, så länge man kan betala tillbaka det. Sen kan jag ju alltid tycka att det är surt att betala för något i efterhand, tex betala av en resa som man var på för ett år sen (om man lånar till det, vem man nu än lånar av). Tycker alltid det känns skönast att betala kontant.

Ni som lånar, lånar ni på bank eller av privatperson? Tänker på ränta och sånt som tillkommer på bank exempelvis...

Svar på tråden Spara och ta lån?