• MissDoe

Budgetbröllop?

Satt och småräknade på hur många som vi skulle vilja bjuda på vårt bröllop (när den dagen kommer) och kom upp i 114 pers! Så många kommer det aldrig att gå att bjuda men jag kan tänka mig att vi kommer att landa på ca 100 pers..

Är det nån som har erfarenhet av ett så stort bröllop, som ändå gick att hålla på budgetnivå?

Kan tilläggas att jag vill laga maten själv (nån form av buffé)och min mamma och faster vill sy min klänning..

• Svar på tråden Budgetbröllop?
  • MissDoe

Glömde.. det kommer att vara alkoholfritt, så inga pengar på sprit..

• Skogsstjärna01

Det går väl att ha budgetbröllop till alla storleksklasser kan jag tänka mej.

Alla som jobbat i storkök och kök vet ju hur man serverar mat till mer än hundra personer, så försök hitta erfarenheter där.

Jag kan tänka mej att buffé är enklare när det är så många människor. Särskilt om ni sak göra maten själva. Då kan ju många saker vara kalla och en del som måste värmas kan ni ju ändå göra i förväg och frysa in(pajer, gratänger, bröd mm).

• Maurit

Visst går det att ha en budgetbröllop.
    Det finns mängder av bra och billiga! lokaler runt om i landet.
    Att bjuda på buffé som du själv ska fixa kommer du att spara mycket pengar på.
    Genom att beställa tårta, blommor och uppsättninga av hår mm utan att nämna bröllop kommer du betydligt billigare undan.
    Kolla runt med vänner och sprid vad du behöver hjälp med, det finns många som gärna hjälper till med saker för en liten peng.
    Lycka till!

• MissDoe

Tack så jättemycket för tipsen!

• BlivandeFruJohansson

Finns endel trådar om budgetbröllop, finns massa tips där!!

• Skogsstjärna01

dukar och dekor är en annan punkt där man kan spara pengar genom att göra dem själv.

bygdegårdar har ju ofta eget porslin, det drar ner kostnaden!

• MissDoe

Låter ju positivt.. kanske blir jag gift iaf..

• Finkan

Vårt bröllop kommer inte va riktigt så stort, 80/85 pers står på gästlistan. Hade vi inte plockat bort en del hade den legat på ca 100 pers.

Vi har inte alla kostnader klara än men de jag vet kan jag skriva upp & även hur vi tänkt..

- Festlokal, ett församlingshem där vi får hyra stora salen, köket & lilla salen för 400kr.
    - Brudklänning, ca 5000kr kostade min i butik. Lite dyrare än vad jag tänkt mig men det går alltid att komma billigare undan ju!
    - Brudgummens kläder, vet ej pris än. I november ska vi åka & kolla på några han kan hyra i samma butik jag köpte min klänning
    - Maten, vet ej då vi precis börjat skissa på en meny.
    Förrätt - Snittar bestående av kycklingröra i tunnbrödsrulle
    Huvudmeny - Potatisgratäng, med ngt kött & 2 sorters såser.
    Efterrätt - vet ej än
    Sen kaffe & draksvanstårta

Hur mkt av detta vi kommer catera/göra själv är ännu ej bestämt.
    Maten kommer ställas fram på en bord där folk får gå å ta åt sig själva.
    Serviöter/köksfolk kommer vi att fråga bland bekanta om de kan tänka sig att hjälpa till.

- Håret, kommer göra hos frisör, 1900kr tror jag. En bekant som nyss gifte lät ett par av hennes kusiner göra brudfrisyren & den blev jättefin!
    - Smycken, min sambo kommer ta det han har, och har man smycken man är nöjd med går det ju jättebra. Jag har en bekant dock som kommer göra mina smycken, halsband & armband. Vet ej pris.
    - Trycksaker, kommer göra allt själva.
    Inbjudninskorten köper vi ett fint papper på Bokia & skriver ut. Har även köpt lackstav & sigillstämpel som ska försegla korten + en hjärtbrad att limma på. Uppskattningsvis kostar ett enda kort ca 4kr att tillverka.
    Vigselprogram, skriver oxå ut på papper. Kostnad? Liten iaf ^^
    Festprogrammet likadant...får se vad det kan kosta..

• MissDoe

Jag skulle också vilja komma ner på ca 80 gäster.. eller åtminstonde under 90.. (känns mer överskådligt då på nåt sätt) men jag vet verkligen inte hur.. problemet är att min sambo har en ENORM släkt.. Han själv har 4 bröder.. hans mamma har 6(!) syskon som alla har mellan 2-5 barn. Hans pappa har 4 syskon.. också med 2-5 barn. Räknar man då med allas äkta hälfter och barn.. ja, ni förstår kanske..

• Finkan

Ja, jag förstår att det är svårt att gallra.. Min blivande har oxå en stor släkt, på sin mammas sida.
    Med 5 mostrar/morbröder & alla har mellan 3-7 barn var + att dessa barn har egna barn! Ja, du fattar.. :-P
    Men det är bara att försöka så gott det går att gallra bland folk man inte har kontakt med etc..

• 26maj2007

MissDoe

en undran

träffar ni och umgås ni med alla dessa personer?

ni bjöd bara den delen av släkten som vi träffar och umgås med. på så vis blev vi 20 mindre.

sen hade vi barnfritt, det gjorde att vi kunde räkna bort ca 30 platser

• MissDoe

26maj2007

Ja, det är lite det som är kruxet.. vi träffas faktiskt ganska ofta, trots att alla bor så utspritt.. (från Hemavan i norr till Holland i söder) bara nu i helgen kom 2 mostrar, en morbror och några kusiner "upp" till norrland för att gå på marknaden och hinna med att träffa släkten.. och i somras var nästan alla här.. fattades några kusiner, men alla mostrar och morbröder.

Fastrarna och farbröderna bor inte så långt bort så dom har vi också regelbunden kontakt med.

Och ett bröllop utan barn.. det vet jag inte om jag kan tänka mig..

Näe.. får nog bli lottdragning!

Svar på tråden Budgetbröllop?