• Äntligen dax!

ÅH vad sur jag blev, gör man så här?!!

Alltså, vet inte om det är jag som är överkänslig...
    Men vårt bröllop, bilderna därifrån som min syster fotade för Vår räkning känns inte direkt som nån allmän egendom?!!

Hon gjorde ett fantastiskt jobb med detta, och har efteråt lagt upp dem på en sida så alla gästerna som vill se skulle kunna gå in och kolla på dem - så den länken har jag då mailat till de som var närvarande och intresserade av att se bilderna...

Och nu, i går kväll - får jag veta att en utav dessa personer (som även lagt ut sina egna bilder i sitt fotoalbum på bloggen, men det var ju en annan femma även om jag tycker det känns "sådär") har lagt ut denna länk med stora bokstäver på första sidan på bloggen. "KOLLA HÄR, X & X:s BRÖLLOP osv"...

Inte vet jag, hur länge hon haft den där - men förmodligen sen jag mailade ut den...
    Blev nästan förbannad jag, väldigt irriterad iaf - så GÖR man väl ändå inte utan att kolla med den som fotat eller skickat länken att det är okej?!!

Mailade henne i går kväll och sa jag tyckte det var dålig stil, att man gärna vill ha en förfrågan innan såna där saker görs...

Är det jag som är överkänslig, eller???

Visst kan jag visa upp bilder allmänt från bröllopet, men det är ju bilder jag själv valt ut att jag vill visa. Det här handlar ju om div bilder från festen efteråt o allting...

• Svar på tråden ÅH vad sur jag blev, gör man så här?!!
  • c t

Det är inte ens lagligt att göra så, så jag tycker inte alls att du överreagerar

• Skottdagen2008

Överkänsligt vet jag inte, men det kan ju uppfattas olika. Vi har t.ex. fått en kod för att se bilder från en kompis bröllop. Alla vänner som tog foton har lagt ut alla bilder och jag vet inte om det var ok för brudparet, men vi som inte hade möjlighet att närvara tyckte det var jättekul att inte bara se "utvalda" bilder utan "verkliga" bilder. Allt från supervackert till grimaser.

Vad är det egentligen som stör dig? Är det att de lade ut utan att fråga eller att alla få ta del av er vackra bröllop? Jaga inte upp dig och skäll ut någon utan tala lugnt om för dem att du gärna ser att de t.ex. tar bort dessa bilder som ni tycler känns lite privatare. Ja, några bilder kanske har spridits, men ni var väl supervackra så då får du se det som en komplimang att någon vill ha bild på er.

• Äntligen dax!

Det som stör mig, är att hon lägger ut länken till dessa kort utan att fråga vare sig mig eller min syster som fotat... Med festbilder o hela kitet...

De som inte hade möjlighet att närvara men var bjudna och ett par andra som har intresse av att se bilderna har jag mailat länken till privat...
    Dessa bilder var INTE tänkta att vem som helst ska ha tillgång till helt öppet länkat från en bloggsida...

Ja har iaf mailat henne och bett henne ta bort länken... Och skrivit att hennes bloggbesökare får gott nöja sig med bilderna hon själv fotade vid tillfället och lagt i sitt fotoalbum där...

• Skottdagen2008

Jag hoppas att hon tar det på rätt sätt och att ni behåller er vänskap.

Vi hade först en hemsida med lite bilder från vårt hem och sånt, men så fick vi inbrott och efter det tog vi bort hemsidan. vi hade i och för sig inbrott i vårt förråd och inte i hemmet, men det gjorde att man tänkte till. Vi vill ju inte att någon tjyv ska se vad vi har för värdefulla ägodelar. Det är ju inte så svårt att få fram en adress när man väl siktat in sig på ett namn via hitta.se och liknadne sidor.

• Ernhake

Jag tycker att du borde se det positivt, din vän gillade ert bröllop så mycket att hon ville visa upp för världen hur vackra ni var/är!!

Om du inte vill att folk skall få tillgång till hemsidan med era bilder bör du lösenordsskydda den, annars är den till för allmänheten enligt min åsikt. Internet är ett forum som lite kan liknas vid vår svenska allemansrätt, man får gärna gå in och besöka men man får inte ta saker från platsen =)

• Ernhake

c t

Varför skulle det vara olagligt att länka till en hemsida?

• c t

PUL

Du måste egentligen ha samtycke för at lägga ut andras privata foton.

• Ernhake

Jo, men hon har inte lagt ut deras foton utan länkat till deras sida från sin blogg. Det är vad jag vet inget lagbrott?

Självklart tycker jag att man skall fråga först.

• Cantaton

Nä precis, det är inget brott att länka till en sida - däremot hade det varit olagligt om hon hade lagt ut TS' systers tagna foton i sin blogg - då både för att nån annan har upphovsrätten o för de som "står modeller" inte har medgivit att de vill synas där.

• Äntligen dax!

Jag tror nog inte vår vänskap är i farozonen för en sån här grej...

Och lagbrott, vet jag väl inte om det handlar om i en sån här situation. Man får väl länka till vilken sida man vill egentligen... Men, när man är medveten om att det är en sida som är utlagd speciellt för ett syfte - att de som var på bröllopet, samt de som ej kunde komma men ändå vill se bilderna - så lägger man väl inte ut den fritt för alla bloggbesökare att klicka sig dit... :p
    Handlar ju lite om respekt också - man frågar väl för tusan först...

Ernhake-- självklart är det den positiva biten... :) Men, hon har sina egna bilder från samma tillställning i sitt eget fotoalbum där också...

Sen om nån hittar till länksidan som ligger uppe och ej är lösenordsskyddad och således säkert kan googlas fram eller nåt, är ju en annan sak... För nog är jag medveten om att det som ligger på internet är åtkomligt, så det är inte för det...

Tyckte det var så respektlöst bara... :P

Svar på tråden ÅH vad sur jag blev, gör man så här?!!