Inlägg från: Äntligen dax! |Visa alla inlägg
  • Äntligen dax!

ÅH vad sur jag blev, gör man så här?!!

Alltså, vet inte om det är jag som är överkänslig...
    Men vårt bröllop, bilderna därifrån som min syster fotade för Vår räkning känns inte direkt som nån allmän egendom?!!

Hon gjorde ett fantastiskt jobb med detta, och har efteråt lagt upp dem på en sida så alla gästerna som vill se skulle kunna gå in och kolla på dem - så den länken har jag då mailat till de som var närvarande och intresserade av att se bilderna...

Och nu, i går kväll - får jag veta att en utav dessa personer (som även lagt ut sina egna bilder i sitt fotoalbum på bloggen, men det var ju en annan femma även om jag tycker det känns "sådär") har lagt ut denna länk med stora bokstäver på första sidan på bloggen. "KOLLA HÄR, X & X:s BRÖLLOP osv"...

Inte vet jag, hur länge hon haft den där - men förmodligen sen jag mailade ut den...
    Blev nästan förbannad jag, väldigt irriterad iaf - så GÖR man väl ändå inte utan att kolla med den som fotat eller skickat länken att det är okej?!!

Mailade henne i går kväll och sa jag tyckte det var dålig stil, att man gärna vill ha en förfrågan innan såna där saker görs...

Är det jag som är överkänslig, eller???

Visst kan jag visa upp bilder allmänt från bröllopet, men det är ju bilder jag själv valt ut att jag vill visa. Det här handlar ju om div bilder från festen efteråt o allting...

• Svar på tråden ÅH vad sur jag blev, gör man så här?!!
  • Äntligen dax!

Det som stör mig, är att hon lägger ut länken till dessa kort utan att fråga vare sig mig eller min syster som fotat... Med festbilder o hela kitet...

De som inte hade möjlighet att närvara men var bjudna och ett par andra som har intresse av att se bilderna har jag mailat länken till privat...
    Dessa bilder var INTE tänkta att vem som helst ska ha tillgång till helt öppet länkat från en bloggsida...

Ja har iaf mailat henne och bett henne ta bort länken... Och skrivit att hennes bloggbesökare får gott nöja sig med bilderna hon själv fotade vid tillfället och lagt i sitt fotoalbum där...

• Äntligen dax!

Jag tror nog inte vår vänskap är i farozonen för en sån här grej...

Och lagbrott, vet jag väl inte om det handlar om i en sån här situation. Man får väl länka till vilken sida man vill egentligen... Men, när man är medveten om att det är en sida som är utlagd speciellt för ett syfte - att de som var på bröllopet, samt de som ej kunde komma men ändå vill se bilderna - så lägger man väl inte ut den fritt för alla bloggbesökare att klicka sig dit... :p
    Handlar ju lite om respekt också - man frågar väl för tusan först...

Ernhake-- självklart är det den positiva biten... :) Men, hon har sina egna bilder från samma tillställning i sitt eget fotoalbum där också...

Sen om nån hittar till länksidan som ligger uppe och ej är lösenordsskyddad och således säkert kan googlas fram eller nåt, är ju en annan sak... För nog är jag medveten om att det som ligger på internet är åtkomligt, så det är inte för det...

Tyckte det var så respektlöst bara... :P

• Äntligen dax!
    Ernhake skrev 2007-09-28 10:44:27 följande:
    Äntligen daxFörlåt om din tråd blev en dibatt om sverigerikes lag, det var verkligen inte min mening iaf men jag blev förvånad över att det skulle vara olagligt att länka till någons sida och eftersom att jag själv bloggar och kommuniserar mycket via nätet tyckte jag att det var intressant att få reda på.Hoppas att ni hade en underbar dag och att din vän tar ner länken till era bilder =)
    Ha ha ha... Ingen fara alls...

Jag är inte kränkt eller egentligen särskilt restriktiv med att folk vet nåt om mig på internet... Men, jag hakade nog upp mig på just det där att hon inte frågade innan... :p

Det är inte riktigt jämförbart med om man bloggar och länkar till nån sida, vilken som helst - men när det handlar om dessa privata bilder upplagda för ett syfte... Och hon som lägger ut det är medveten om det och inte länkar bara till nån fin sida hon hittat på nätet...

Ja, hon plockar säkert bort den, och jag tror itne det är nån fara för som nån skrev vår vänskap :)
  • Äntligen dax!

Lena+Mattias=sant skrev 2007-09-28 11:12:39 följande:

Jag tycker du överreagerar, finns saker på en icke lösenordsdskyddad hemsida är det att räkna som allmän egendom och hon länkade bara till sidan. Hade hon lagt in bilderna är det en annan sak
    Ja då återstår det bara att se om hon också tycker jag överreagerar... :P Eller om hon respekterar både min och min systers tycke att hon inte ska skrika ut länken till allmän beskådan...
Svar på tråden ÅH vad sur jag blev, gör man så här?!!