• Iwantmore

Abort...

Hej alla.

I helgen ska jag genomföra min andra abort. Min första gjorde jag i 8e veckan blev då rekommenderad att göra en medicinsk abort.. det var så smärtsamt att jag svimmade så ont det gjorde.
    Denna gången har jag gått längre, då det tagit emot som tusan att gå igenom detta. Jag hade min senaste mens i mitten av Juli.. hur långt gången är jag nu egentligen?! Hur räknar jag veckorna?
    Hjälp!

Tack på förhand.

• Svar på tråden Abort...
  • jenba

hej!

det här är en otrooolig jobbig och svår fråga och kommer förmodligen alltid att vara det..

det finns så mycket som försigår i ens huvud inför detta, poängen tycker jag är att det är svårt att enbart se till vad som är rätt eller fel, eftersom det finns så mycket att ta hänsyn till och alla är ju olika, alla känner olika. och alla tar beslut baserat på sina egna känslor och erfarenheter.

vad som än händer så blir det bara jobbigare för dig att se tillbaka och undra om det var rätt, för att jag tror på att det var rätt beslut för dig i den situationen som du var i då (alltså nu)

jag försår att det måste vara jobbig och krävas en mental styrka, jag har en kompis som gick igenom samma sak för bara några månader sen, men nånstans så tror jag på att tiden läker alla sår....

• Skottdagen2008

Ja, förslåt, det kanske var vecka 18. tur att maninte har behövt ta det beslutet. Är det kanske i vecka 23 som det behövs tillstånd för efter vecka 24 är det väl förbjudet.

c t skrev 2007-10-05 08:50:23 följande:

Jag trodde att man kunde göra abort fram till v.18 utan tillstånd?TS, ring gyn genast och be om en akuttid!
  • aircondition
    Skottdagen2008 skrev 2007-10-05 09:21:36 följande:
    Ja, förslåt, det kanske var vecka 18. tur att maninte har behövt ta det beslutet. Är det kanske i vecka 23 som det behövs tillstånd för efter vecka 24 är det väl förbjudet.c t skrev 2007-10-05 08:50:23 följande:
    Efter v. 18 måste man ha tillstånd...
  • Sarah81

Ring gyn för rådfrågning där , det finns erfarna  opartiska kuratorer som försöker hjälpa dig på bästa sätt. Det är ditt val och ingen annans.  Tyvärr då du går in på forum som dessa kommer set alltid finnas starka åsikter för båda sidor. Så det bästa du gör är att fösöka prata med någon som är opartisk.Man får göra abort fram till v 18 utan tillstånd efter det är gränsen 22 v.  Medicinsk abort görs normalt ej efter v 9.

• c t

Håller med, ni som vill diskutera abortens moraliska och etiska yada yada kan göra det i en annan tråd.

• Swing

Det är Socialstyrelsens rättsliga råd som tar ställning till sena aborter, dvs. från vecka 18.

• bmm1

Hej!

Jobbar med dessa kvinnor och vill bara förmedla.
    Abort kan göras tom grav v 18 och då bestämmer kvinnan. Efter grav v 18 måste man få ett godkännande från socilastyrelsen och det finns mycket strikta regler för vem som får ett godkännande eller inte. Sjukdom hos kvinnan, livsodugligt foster, mycket låg ålder, övergrepp som resulterat i graviditet bla. Aborter görs i grav v 20+.
    Beroende av vilken grav v man befinner sig i görs aborten på olika sätt. Medicinsk abort tom grav v 8 samt kirurgisk abort därefter.
    Beroende av vart i Sverige man bor kommer man efter viss väntan intill sjukvårdeb för abort. På vissa orter är väntan flera veckor tyvärr!!

• Borisson

Det kanske är lika bra att inte räkna hur långt gången du är, det gör inte ditt beslut lättare. Annars räknar du som så att veckan du hade mens i julii är v 1 osv.

Lycka till!

• hannis83
    liz_s skrev 2007-10-04 23:58:36 följande:
    hej det finns dm som vill hjälpa dig gå in på www.jatillivet.se sen ssök livlinan så där kan du få ringa och bara prata åså =)
    du tycker inte att det är lite fräckt att rekommendera en kvinna som oroar sig för sin abort att ringa till "ja till livet" för råd? dom ger ju knappast en nyanserad eller objektiv bild.
Svar på tråden Abort...