• anaiD

några brudar från Balkan eller som ska ha sitt bröllop där??

Hej, hej! här har vi en till blivande fru, ja.. inte väldigt snart men om två år. Tänkte dela med mig lite av våra traditioner ifrån bosanske dubice ;)

• anaiD

Haha, ma morala sam se uclaniti kad sam procitala vase inlägg. Fast hos oss är det ändå lite annorlundare. Naprimjer kad se kite gosti, då är det bruden som gör det eftersom det är en ära att få bli det just av henne, då får man också möjligheten att säga något man helst inte säger framför brudgummen och kumovima. :)

• anaiD

Haha, jaha! Hos oss är det kum som betalar en summa pengar till brudens bror eller någon från det andra könet ifrån hennes familj. Znas sigurno sta mislim, izvede se mlada a kum plati. Sedan tar "kumen" henne i okrene je tri puta prema suncu pa se onda ide u svatove och festen efteråt. Bruden kommer hem till brudgummens familj tek poslije festen då svärmor brukar placera ut en kanna vatten framför dörren för att se om bruden sparkar undan den eller tar upp den och tar med sig in till hemmet. Komiskt ;)

• anaiD

Haha, jao. Det finns en massa traditioner och grejer. En annan sak jag tyckte var gullig när jag såg bröllopsbilder ifrån tjejen som fixar mina naglar var att hennes närmaste tog ett lakan och målade ett stort rött hjärta. Brudparet fick var sin sax som det skulle klippa ut hjärtat ifrån var sitt håll så att de möttes med saxarna i slutet. A onda da prodju zajedno genom hjärtat, han bar henne genom hålet ali ja bi se strasila da mu necu izpasti.

• anaiD

Jadu, jag önskar att jag kunde skynda på det här lite grann. Angående låten vi ska dansa till hade jag tänkt "Zdravko Colic-Ti si mi u krvi" Den är så gullig, har ni andra exempel?

• anaiD

Hehe, men fick du se hans outfit före bröllopet och han din klänning? Jag har ingen aning hur jag ska välja :S

• anaiD

Aha, jag vill inte visa min men jag vill ju att han ska tycka om den så gärna :( jobbigt det blir.

• anaiD

Åhh, vad gulligt.. hoppas det ordnar sig, neznam sto se sikiram, är långt kvar ändå. =) Laku noc!

• anaiD

Bosanska Dubica (kallad Kozarska dubica efter kriget) ligger ungefär en halvtimma ifrån Kozarac och 45 minuter ifrån Prijedor. Una gränsar Bos. Dubica och Hrvatska Dubica. Tack förresten, trevligt och prata om sådant tycker jag :)

Svar på tråden några brudar från Balkan eller som ska ha sitt bröllop där??