lite lessen
Jag tycker inte att du skall bry dig så mycket om det.
Du har gjort vad du unnat för att göra henne nöjd utan att du skall känna att du var tvungen att kompremissa bort dig själv på din bröllopsdag.
Givet vis blir man ledsen när ens mormor beklagar sig över en bakom ryggen, men som sagt jag tycker inte du skall bry dig så mycket om det.
Min mormor agerar så här hela tiden. För tyckte jag synd om henne när hon blev så men det har hänt lite väl ofta. Det som är på tapeten nu är:
Min mormor ringde för ett tag sedan och undrade om hon kunde ha sin 70års fest hemma hos oss för det hade jag lovat när hon var hos oss för ett år sen (har inget minne av det, men det är inte ovanligt att hon hittar på lite).
Vist kunde jag hjälpa men jag sa till henne att vi kan diskutera saken närmre efter bröllopet, och vist det kunde vi.
Får på min möhippa reda på att hon ringt runt till massa släktingar och bjudit in folk ett viss datum till fest hemma hos mig (utan att vi pratat vidare om det).Jag ringer och säger att hon kan inte bjuda hem folk till mig utan att jag vet vem, hur många, när etc. Förklarar att jag gärna vill hjälpa henne men så kan hon inte göra.
Nu får jag reda på att hon ringt och gråtit till min farmor (gör hon alltid när hon inte får som hon vill). Jag hade minsann inte velat ha henne där så nu skall hon inte komma på vår bröllopsfest på lördag utan bara gå till kyrkan. Hennas 70 års fest ska hon ha i en lokal där hon bor etc.
Jag vet dock att min mormor inte kommer att kunna hålla sig ifrån vår bröllopsfest. Hon kommer att sitta där och med 90% säkerhet ställa till en scen där hon gråter och beklagar sig över vad som hänt för någon annan.
Lång historia men du är som sagt inte ensam om att inte alltid kunna köra som mormor vill.