Inlägg från: Gafsan |Visa alla inlägg
  • Gafsan

Balkan/finskt/svenskt bröllop

Hej! Jag är också en finska som skall gifta mig i Sverige, med en svensk man. Har också funderat på detta, vill ju ha lite finska inslag också så att det märks att detta minnsann inte är någon helsvensk bröllopsfest. :) Tidigare har jag varit på en bosniskt-finskt bröllop, de grillade ett helt får till nattmaten. Och dansade lite bosniska folkdanser på kvällen. Innan vigseln var det också någonslags traditionell brudhämtning. Jag tyckte bara det var roligt med lite annorlunda inslag, och att folk är stolta över sina kulturer. Har också varit på andra bröllop här i Sverige, där det knappt ens har märkts att den ena parten kom från ett annat land, utan vigseln och festen var som vilket annat svenkst bröllop som helst, och det tyckte jag var lite tråkigt...

Tja, inte så mycket hjälp kanske, men jag är också intresserad om du kommer på någon bra ide om hur man får fram lite finska traditioner. :)

• Gafsan

Sima heter mjöd på svenska och man dricker det runt första maj... tillsammans med struvor som någon kallade för fågelbon tidigare i tråden. :)

• Gafsan

Nej, mjöd är det man dricker vid första maj, och kalja är kalja som man dricker när som helst. Åtminstone för mig... vi gjorde alltid mjöd förr hemma, tyvärr har det inte blivit av sedan jag flyttade hit till Sverige. I år kanske...

• Gafsan

I mjöd/sima har man russin för att se när det är färdigt. Att man skulle ha russin i kalja har jag aldrig varit med om. Mjöd och kalja är definitivt olika drycker, mjöd är ju gott. Mycket sötare än kalja.

Svar på tråden Balkan/finskt/svenskt bröllop