• Nymåne

Balkan/finskt/svenskt bröllop

Tjenix!
    Är en finska som ska gifta mig med en kroat. Vi kommer ha släkt med och så klart vänner från Sverige. Då är frågan, hur får man till vigsel och fest som känns "oss"? Man vill ju att gästerna ska trivas också=) Det får ju inte kännas som ett hopplock, utan gärna en svensk vigsel/fest med MYCKET inslag från våra kulturer. Nu skiljer den finska kuturen inte sig så mycket från den svenska, men jag har NOLL koll på seder när det gäller vigsel... Hjälp! Tips är varmt välkomna!

• Svar på tråden Balkan/finskt/svenskt bröllop
  • Gafsan

Hej! Jag är också en finska som skall gifta mig i Sverige, med en svensk man. Har också funderat på detta, vill ju ha lite finska inslag också så att det märks att detta minnsann inte är någon helsvensk bröllopsfest. :) Tidigare har jag varit på en bosniskt-finskt bröllop, de grillade ett helt får till nattmaten. Och dansade lite bosniska folkdanser på kvällen. Innan vigseln var det också någonslags traditionell brudhämtning. Jag tyckte bara det var roligt med lite annorlunda inslag, och att folk är stolta över sina kulturer. Har också varit på andra bröllop här i Sverige, där det knappt ens har märkts att den ena parten kom från ett annat land, utan vigseln och festen var som vilket annat svenkst bröllop som helst, och det tyckte jag var lite tråkigt...

Tja, inte så mycket hjälp kanske, men jag är också intresserad om du kommer på någon bra ide om hur man får fram lite finska traditioner. :)

• GBG Brud 08

Hej!!
    Jag skall också gifta mig med en kroat. Och vi skall ha lite traditioner från båda kulturerna. Bla skall vi ge "broscher" (kitice) till alla gäster som är en kroatisk tradition.
    Men först måste vi hitta en kyrka som vill viga oss. Eftersom min blivande är katolik och jag protestant har vi kommit överens om att gifta oss i svenska kyrkan med en katolsk präst.

Önskar också tips på både svenska och kroatiska traditioner!!!

• Tajci78

i tråden om balkanbrudar har ni lite tips från olika delar av balkan vet att vissa av tjejerna är från kroatien

• Nymåne

Var får ni tag i såna kitice? Har letet lite, men hittar typ inget.... =( Passa på att öva in deras dans innan! Vi var på ett kroatiskt bröllop förut, och då blev bruden hämtad av brudgummen med familj hos hennes föräldrar. Det bjöds på mat o sprit. Sen åkte vi till kyrkan ihiop. Alla hade sina bilar utsmyckade med blommor, typ stora kitice. =) Annorlunda, men trevligt!

• Tajci78

Vet inte om det finns i sverige men skulle ni inte kunna be någon köpa där nere så ni får hem det. Jag köpte allt mitt där nere för en billig peng annars kan man göra det själv också, mina kusiner gjorde sådana stora blommor själva som vi hade utanför dörren och tomten :)

• Nymåne

Osäkert om vi får gäster därifrån... Men om de som blir bjudna kan komma, kan jag ju be dem! Bra tips! Tack o bock!

• Melis

hej..här kommer en till från balkantråden...finns sidor från kroatien som levererar till sverige, typ kitice, inbjudningskort etc

• catja820

Var på en av mina kusiners bröllop (i Finland... är finlandssvenskar) och där bjöd de på Kotikalja (osäker på stavningen) till maten som för övrigt bestod utav soppa och bröd. Har inte varit på så många bröllop men på två finska bröllop varav detta var det mest "finska" utav dem två med soppa och Kotikalja

• Linda och Hannes

Hej!
    Jag har finskt påbrå och min blivande make är från Muuminland dvs. han är Finlandsvensk.
    Naturligtvis ska vi ha en salig röra av traditioner!
    Bl.a "morsianryöstö", en finsk sed då bruden blir "bortrövad" och mannen måste vinna/köpa tillbaka henne genom att tex skriva en dikt eller en sång och läsa/sjunga den inför bröllopsgästerna.
    När vi ska skära i bröllopstårtan så ska vi samtidigt stampa varandra på tårna. Den som hinner först å stampa på den andra är den som bestämmer i huset.
    Appropå Balkan, vi är jätteförtjusta i Balkanmusik och Klezmer (vi är inte nån av oss varken från balkan eller judar) och funderar på att hyra in ett band som spelar balkanmusik alternativt klezmer. Ett supernajs Svenskt Balkan-band är www.ostblocket.se. De finns i Malmö men spelar även längre norr ut. Inte billiga men man får vad man betalar för. Duktiga musikanter. Vi funderar på att ha en magdansös som uppträder på kvällen oxå + en säckpipsblåsare i kyrkan.
    Det blir ett rätt så internationellt bröllop mao.
    Kan nån ge mer tips om spex, speciellt då finska om ni har några på lager?

• Visa08

Vilken kul tråd! Jag vet inte om jag riktigt passar in?
    Vi ska gifta oss i Sverige och jag är svensk och min sambo ser sig som svensk men hans mamma är från finland. Det kommer en del släktingar från Finland för att delta på vårt bröllop. Därför skulle jag vilja göra det lite finskt för deras skull.

Brudnappningen var ju skitkul!! Jag har varit 2st bröllop i finland och jag kommer i håg deras kidnappningar nu när du påminnde mig.

Jag skulle gärna vilja ha andra tips på vad man kan göra. Dansa tango och så

Bjuda på rispiroger som vickning kanske....

Svar på tråden Balkan/finskt/svenskt bröllop