• Nymåne

Balkan/finskt/svenskt bröllop

Tjenix!
    Är en finska som ska gifta mig med en kroat. Vi kommer ha släkt med och så klart vänner från Sverige. Då är frågan, hur får man till vigsel och fest som känns "oss"? Man vill ju att gästerna ska trivas också=) Det får ju inte kännas som ett hopplock, utan gärna en svensk vigsel/fest med MYCKET inslag från våra kulturer. Nu skiljer den finska kuturen inte sig så mycket från den svenska, men jag har NOLL koll på seder när det gäller vigsel... Hjälp! Tips är varmt välkomna!

• Svar på tråden Balkan/finskt/svenskt bröllop
  • Visa08

Oj....
    Bra nu vet vi!

Jag har både gjort "svensk" mjöd och sima. Väldigt lika recet även om mjöden finns i lite olika varianter. Sima kan man få ljusare om man använder vanligt socker istället för farinsocker. Dessutom ska mjöden jäsa mer så den får mer alkoholhalt.

Jag tycker att båda dryckerna är riktigt goda!

Däremot den andra Koti....som jag också fått till dagens rätt i Finland, gillar jag inte lika mycket.
    Det finns något i sverige som heter Mumma, det gör mann till jul och det tycker jag påminner i smaken.

I min blivandes familj har de tydligen gjort Sima vid midsommar och jul också...men oftast till Valborg.

Kan ingen berätta mer om brudnappningen, jag vill också veta

• Nymåne

Tack, Linda och Hannes. Nu fick vi det utrett=) Jag är också nyfiken på brudnappningen. Nån som vet? Finns det några särskilda finska bröllopstraditioner? Till själva festen, alltså?

• Kirsto

Jag gillar verkligen Süperstar orkestar, balkanband med ett jäkla drag. Finns i Stockholmsområdet, tror jag. Funderade på dem till vår egen fest, men min man ville hellre ha rock. Finsk musik som jag gillar är JP Nyström, finsk folkmusik.

• Tajci78

Süperstar orkestar är verkligen bra. Jag hörde dem nere i Serbien ett år de brukar annordna resor till Guca en stor musikfestival :)

• Nymåne

Hur får man tag i dem? Antar att de är dyra...? Har en fråga gällande bordsplacering. Stämmer inte det att man i Balkan har sin kum o kuma vid honnörsbordet? O i Sverige brudparets föräldrar? Förslag på hur man kan kombiner detta? Själv har vi idétorka när det gäller det...

• Nymåne

Nån som vet hur man brukar göra med honnörsbordet i Balkan?

• Tajci78

kum kuma dever och starojko med fru brukar sitta vid bordet, fast det är nog också olika var man kommer ifrån

• Nymåne

Vilka är dever o starojko? Morfar o farfar?? Har visst inte lärt mig så mycket som jag trodde...=)

• Tajci78

Det är inte säkert ni har dem i Kroatien jag såg inte att din man var därifrån :)

• xanthine

Det här var en gammal tråd som jag passar på att puffa upp
    Jag är halvkroat och fästmannen är halvfinne. Ingen av oss har varit på bröllop innan så har inte så mycket att gå på gällande traditioner.

Vi vill gärna blanda det klassiska svenska med inslag från Kroatien och Finland. Så har ni tips, ge mig!  

Svar på tråden Balkan/finskt/svenskt bröllop