Inlägg från: Visa08 |Visa alla inlägg
  • Visa08

Balkan/finskt/svenskt bröllop

Vilken kul tråd! Jag vet inte om jag riktigt passar in?
    Vi ska gifta oss i Sverige och jag är svensk och min sambo ser sig som svensk men hans mamma är från finland. Det kommer en del släktingar från Finland för att delta på vårt bröllop. Därför skulle jag vilja göra det lite finskt för deras skull.

Brudnappningen var ju skitkul!! Jag har varit 2st bröllop i finland och jag kommer i håg deras kidnappningar nu när du påminnde mig.

Jag skulle gärna vilja ha andra tips på vad man kan göra. Dansa tango och så

Bjuda på rispiroger som vickning kanske....

• Visa08

Linda och Hannes:
    Ja just ja...så heter de, Karelska piroger. Jag tycker att de är goda
    Bjöd faktiskt på sådanna när min minsta dotter fyllde 2 år på valborgshelgen. Vi gjorde Sima och fågelbon/valborgskakor (typ trassliga munkar) då också....lite OT kanske...

Vad kan man mer hitta på?

• Visa08

Hihi....nej då! Men jag måste säga att det är godare med svenskt smör när man gör sånt...hahahaha

Linda och Hannes skrev 2007-10-31 13:53:25 följande:

MMMmmm... sima e sååå gott tycker jag. Fågelbon har jag nog aldrig smakat. Åsså inte glömma äggsmöret till pirogerna!
  • Visa08

Är det någon som kan berätta lite om hur en brudkidnappning går till? Jag skulle gärna vilja göra en sådan på mitt bröllop men det verkar ju fånigt att beordra mina tärnor att göra så?

Min ena tärna är finska, hon är min blivande svägerska.

• Visa08

Aha...det är typ Bestman/marsalk som rövar bort? Jag trodde det var tärnor och möhippefolk som gjorde det.

Hmm...min blivandes bror bor i finland och ska även han gifta sig nästa år...kanske får be min Tärna/hans blivande fru trycka på lite där hehehehe

• Visa08

Oj....
    Bra nu vet vi!

Jag har både gjort "svensk" mjöd och sima. Väldigt lika recet även om mjöden finns i lite olika varianter. Sima kan man få ljusare om man använder vanligt socker istället för farinsocker. Dessutom ska mjöden jäsa mer så den får mer alkoholhalt.

Jag tycker att båda dryckerna är riktigt goda!

Däremot den andra Koti....som jag också fått till dagens rätt i Finland, gillar jag inte lika mycket.
    Det finns något i sverige som heter Mumma, det gör mann till jul och det tycker jag påminner i smaken.

I min blivandes familj har de tydligen gjort Sima vid midsommar och jul också...men oftast till Valborg.

Kan ingen berätta mer om brudnappningen, jag vill också veta

Svar på tråden Balkan/finskt/svenskt bröllop