• Lunia

Efternamn!

Har verkligen problem med det här med namn, har alltid sagt att jag ska byta till min sambos efternamn, men har nu börjat tveka :-/ Känns lite som att man ger upp sig själv. Hur blir det om man tar dubbelnamn?
    Hur har ni gjort?

Är ny här å denna frågan kanske har kommit upp många gånger??!!

• Svar på tråden Efternamn!
  • Höstbrud-07

2008-08-09: Det tar tid att vänja sig, jag är långt ifrån van efter 1,5 månad....

• 2008-08-09

Höstbrud-07 skrev 2007-10-31 21:50:46 följande:

2008-08-09: Det tar tid att vänja sig, jag är långt ifrån van efter 1,5 månad....
    Haha, jag har börjat "öva" redan nu iaf!
  • anne på grönkulla

Ingen av oss ville byta och man känner sig inte mindre gift för det, jag lovar. Vad gör det för övrigt om någon råkar tro att man "bara" är sambos?

• puffenwilma

Jag har ingen aning om vad jag ska göra, sambons namn är mkt ovanligare än mitt och jag kan tänka mig att byta. Men just nu så är sambon ovänner med några av de som heter detta efternamn (han har dubbelefternamn och använder sig av det sista) och är inte så säker på att han vill att jag byter. Vet inte alls vad jag ska göra??!!

• zukigirl

Jag behöll mitt gamla efternamn som mellannamn och tog makens som efternamn. På det viset kändes det inte som om jag "tappade bort" mig själv.

• 20070929

Jenba - ni får väl helt enkelt byta till Babander ;)!

jenba skrev 2007-10-31 12:13:32 följande:
    jag vet heller inte vad vi ska välja!!även jag har fått känslor som att man ger upp en bit av sig själv, något som man har varit i hela sitt liv. och vi heter Babra och Melander.så vi vet inte riktigt heller hur vi ska göra, han vill inte ta mitt och jag vill ha kvar mitt.jag vet inte hur man ska göra!! dubbeldamn är jag lite sådär med. :(hjälp!
  • 20070929

Håller med dig till 100%!
    anne på grönkulla skrev 2007-11-01 17:27:13 följande:

Ingen av oss ville byta och man känner sig inte mindre gift för det, jag lovar. Vad gör det för övrigt om någon råkar tro att man "bara" är sambos?
  • matildas

hade också helångest för att byta bort mitt ovanliga efternamn mot ett rätt så vanligt, men jag gjorde det iallafall. ville inte ta dubbelnamn eftersom det skulle bli så långt då, använder istället mitt gamla efternamn som en bokstav eller så, ibland! det känns som att en liten del av mig är borta om jag bara slutar upp med att använda det, så därför gör jag så :)

• dolly10

Jag måste fråga vad alla tycker här då, jag är svensk men min blivande är från iran. Tyvärr är det så i samhället att min blivande har det svårare med jobb, lägenhet..ja allt trots att han är "svensk" men född i iran. Detta tror vi alla självklart beror på hans namn..kan till ex bara jämföra med lgh, jag har 2 kompisar som fick lgh direkt i princip medan vi har sökt 100 stycken och inte fått så mycket som en visning (skrivit ansökan på honom för jag är student fortfarande). Så min fråga till er alla är; tycker ni att jag skall ta hans efternamn eller behålla mitt tråkiga svenska efternamn gustavsson??? Vill ju egentligen ta det men många avråder mig för att jag inte skall uppleva samma jobbigheter som han...vad säger ni????? HJÄLP!!!!

• Zozo

dolly: Vill du ta det så gör det men var beredd pa de problem du kan stöta pa. Det finns ju manga sätt man blir förfördelad av ex att vara kvinna i 30-arsaldern när man söker jobb... men inte skulle jag latsas vara nagot annat för det! Ar de sa korkade att de dömer efter det sa ska de banne mig inte ha mig heller!
    Tycker ni a andra sidan att det är jobbigt och hellre vill "flyta in".. sa byt bada till ditt namn.

• Ernhake

Min m2b kunde inte tänka sig att heta mitt efternamn och jag kan inte tänka mig hans så vi har tagit ett eget efternamn. Känns helt rätt!! Vi är början på en ny familj =)

• Ernhake
    Lunia skrev 2007-10-31 17:08:32 följande:
    Tycker också att det är viktigt att heta samma, men det här med ett nytt... Man kan väl inte bara ta ett nytt efternam så där?? Måste det såfall inte ha funnits i familjen förr? Någon som vet hur det är med det??
    Om någon i din familj har hetat det tidigare kan du ta det efternamnet men du måste då styrka ditt släktskap med denna person genom dopboksutdrag och/eller personbevis. Det går även att ta ett helt nytt efternamn om det inte redan finns.

www.skatteverket.se/folkbokforing/ovrigt/namn.4.18e1b10334ebe8bc80004083.html
    Tror att där står det man behöver veta.

www.prv.se/NAMTWeb/default.jsp
  • Höstbrud-07

dolly10: Jag tror ni besparar er massa problem och fördomar (tyvärr är det så) om ni tar ditt namn istället för hans. Både för er och för eventuella barn.

Svar på tråden Efternamn!