• Lunia

Efternamn!

Har verkligen problem med det här med namn, har alltid sagt att jag ska byta till min sambos efternamn, men har nu börjat tveka :-/ Känns lite som att man ger upp sig själv. Hur blir det om man tar dubbelnamn?
    Hur har ni gjort?

Är ny här å denna frågan kanske har kommit upp många gånger??!!

• Svar på tråden Efternamn!
  • pandis2405

Jag börjar långsamt vänja mig i förväg... Vi har köpt en namnskylt till dörren med bara hans namn på, och mitt på en liten påtejpad lapp. Så varje gång jag kommer hem tänker jag "här bor familjen XXX"

• Visa08

Jag ska med glädje byta...
    Vi har båda ovanliga namn och jag har dessutom redan ett dubbelt efternamn efter mina föräldrar gifte sig.

Det ska bli så skönt att "bara" ha ett nam och slippa alla fel som blir annars. Dessutom längtar jag efter att vi heter lika i hela vår familj.

• Zozo

Jag bytte inte, men lägger med tiden troligtvis till hans som mellannamn.
    Jag bryr mig inte om att man blir "tagen för sambos".. och mitt ovanliga namn är en del av mig.

• jenba

jag vet heller inte vad vi ska välja!!

även jag har fått känslor som att man ger upp en bit av sig själv, något som man har varit i hela sitt liv. och vi heter Babra och Melander.

så vi vet inte riktigt heller hur vi ska göra, han vill inte ta mitt och jag vill ha kvar mitt.

jag vet inte hur man ska göra!! dubbeldamn är jag lite sådär med. :(

hjälp!

• Lunia

Jenba.
    Ja dubbelnamn (alltså att ha det som mellannamn) är avskrivet för min del! Så det får bli antingen eller! Min sambos efternam är inte jätte vanligt men mitt är ju, och det kommer ju bli så att vi tar ett efternamn, för jag tycker precis som några andra här att man ska ha gemnsamt efternamn! Så då är frågan om jag ska förbli Nilsson eller bli en Wremp. Min sambo är inte jätte sugen på att heta Nilsson, förstår honom!

• Lunia
    Skottdagen2008 skrev 2007-10-31 09:43:28 följande:
    Jag vill ha antingen hans eller mitt efternamn men min m2b vill hitta på ett nytt, vilket?? ingen aning, suck.....Både han och jag har ovanliga efternamn och jag är den enda i Sverige som heter det jag gör och min son den enda som heter som han så jo, det hade varit skoj att behålla, men inte så viktigt. Jag tycker att det är SUPERVIKTIGT att man heter likadant. Att man markerar att man är en gift familj. Annars blir man nog oftast tagen för sambos.
    Tycker också att det är viktigt att heta samma, men det här med ett nytt... Man kan väl inte bara ta ett nytt efternam så där?? Måste det såfall inte ha funnits i familjen förr? Någon som vet hur det är med det??
  • Zozo

Nej man kan ta ett hELT nytt namn. Dock inte ett som nagon annan redan heter (dvs som finns men inte i familjen)

• Höstbrud-07

Jag har haft jätteångest inför namnbytet även om det varit klart sedan länge att jag skulle byta. Ångesten har mest gällt att det känns så konstigt att plötsligt heta något annat, heta som hans släkt istället för som min egen. Men även om jag på långa vägar inte hunnit vänja mig ännu så känns det fullkomligt rätt att ha bytt, det är så mysigt att heta samma namn och verkligen höra ihop. Dubbelnamn skulle jag aldrig välja, jag har bytt bort mig rätt långa efternamn mot ett något kortare och jag känner att jag vill göra bytet ordentligt, inte någon mellanväg.

• krian87

jag är inte helt säker på om han kan det. det är nog bara den ena som kan ta den andres efternamn som mellan namn. "Har makarna olika efternamn får en av dem, med den
    andres samtycke, bära den andres efternamn som mellannamn
    under förutsättning att det namnet inte har förvärvats
    genom ett tidigare äktenskap. Det är bara en make som kan
    ha den andres namn som mellannamn. Man kan alltså inte
    ha varandras.
    Mellannamn bärs alltid närmast framför efternamnet.
    Bindestreck får inte förekomma mellan mellannamn och
    efternamn."- Skatteverket

Jiel o Deps skrev 2007-10-31 00:07:58 följande:

Jag heter Lindgren och min blivande fästman Sundling.När vi gifter oss vill jag byta till Sundling och behålla mitt namn som mellannamn. Men vi har pratat om att han ev ska ta mitt namn också på något sätt. Går det? Så att han också heter något i stil med L. Sundling?
  • 2008-08-09

Jag har absolut ingen ångest för att byta efternamn. Har ett ovanligt efternamn nu och kommer att byta till ett lite vanligare, detta gör mig inget då jag ser det som en ny "fas" i mitt liv. Det enda jag oroar mig för är hur man "lära" sig att man heter något annat, tex när man ska skriva en namnteckning osv.

Svar på tråden Efternamn!